Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å finne en PC, reiser ingen plass så må ikke være laptop, vil helst ha "mest bang for my buck". Så regner med stasjonær? Med skjerm (CURVED) så ønsker jeg å kunne spille, se beste av de beste så "budsjett" er vel 30-50k TOTALT, jo billigere

Jeg ønsker å kunne ha PCen 10år+ fremover i tid, det jeg bruker PCen til er som følger:

*Musikk(produksjon, som FL Studios)

*Gaming (vil kunne spille de mest grafikktunge PC spillene UTEN problemer. (Skal jo vare i 10+ år)

* Filmer og serier +++

Ser på Komplett.no men har NULL GREIER PÅ PC! 

TAKK PÅ FORHÅND!

- KAMPSPORT

Videoannonse
Annonse
Skrevet

9800x3d
5080 (men må nok oppgradere skjermkort før ti år har gått, men det er såpass langt fram i tid)
CL32 eller lavere DDR5 ram. 32gb minimum.
X870 Hovedkort 
Et par NVME disker og en vanlig SSD, eller kun NVME. Så skal du ha PC som varer lenge!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Om en tar utgangspunkt i RTX 5080. Så har en f.eks denne: (kr34999)

Komplett-PC Epic Gaming a340 RGB - RTX 5080 Edition
Windows 11 Home, Geforce RTX 5080, Ryzen 7 9800X3D, 32GB DDR5, 2TB SSD 

Skjerm vet jeg ikke, her er en: (kr 8990)

Samsung Odyssey G9 G91SD Curved 49" 5120x1440 144Hz

Endret av Svein M
Skrevet

Send meg link til PC og SKJERM (CURVED) helst fra komplett eller hvis det er bedre pris for samme produkt :) Som sagt kan jeg VELDIG LITE om PC og hva det forskjellige tingene og bokstavene betyr.....

Skrevet (endret)

For PC med RTX 5080 så ser denne grei ut (kr 34999): https://www.komplett.no/product/1318972/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-a340-rgb-rtx-5080-edition

Om en vil ned på RTX 5070 Ti skjermkort. Så kan en gå inn på den over å bytte skjermkort til Asus TUF RTX 5070 Ti.

Om en vil ned på RX 9070 XT skjermkort. Så kan en gå inn på den samme og bytte skjermkort til Asus Prime RX 9070 XT.

For skjerm så tror jeg ville valgt en med 3440x1440 oppløsning. Men klart her er det sikkert forskjell fra person til person. Hvilken som helst gaming skjerm kan brukes.

Endret av Svein M
Skrevet
Svein M skrev (På 24.4.2026 den 13.35):

For PC med RTX 5080 så ser denne grei ut (kr 34999): https://www.komplett.no/product/1318972/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-a340-rgb-rtx-5080-edition

Om en vil ned på RTX 5070 Ti skjermkort. Så kan en gå inn på den over å bytte skjermkort til Asus TUF RTX 5070 Ti.

Om en vil ned på RX 9070 XT skjermkort. Så kan en gå inn på den samme og bytte skjermkort til Asus Prime RX 9070 XT.

For skjerm så tror jeg ville valgt en med 3440x1440 oppløsning. Men klart her er det sikkert forskjell fra person til person. Hvilken som helst gaming skjerm kan brukes.

Takker for svar!

Jeg forstår ikke hva GTX og RTX og Ti og XT betyr kan du forklare det?

Skrevet (endret)
Kampsport skrev (1 time siden):

Takker for svar!

RTX og Ti brukes i navnet på noen grafikkort fra Nvidia. GTX bruktes for noen år siden.

RX og XT brukes i navnet på noen grafikkort fra AMD.

Her er eksempler på forskjellige grafikkort:

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti OC

ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC

ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 9070 XT OC

Endret av Svein M
Skrevet

Takker for svar!

RTX skjermkort har støtte for DLSS og MFG. 

DLSS oppskalerer oppløsning, som vil si at spill rendrer i en lavere oppløsning. Dette gir høyere fps og bedre bildekvalitet.

MFG bruker AI genererte frames som vil si at man kan få 2x-6x høyere fps. Dette gir noe høyere latency, men funker veldig godt i aaa spill som ikke er kompetetive og grafikk intensive. Skal du spille spill som Cyberpunk, Indiana Jones, Black Myth Wukong, Alan Wake 2, Resident Evil Requiem, så er RTX et must om du skal spille på høy grafikk uten å ofte fps.

De fleste moderne spill støtter DLSS og MFG, og er laget med dette i tankene.

I tillegg har RTX kort egne tensor cores, som gjør at Nvidia skjermkort har vesentlig høyere høyere fps med Ray Tracing og Path Tracing. AMD sliter med Ray Tracing og er ubrukelig med Path Tracing. 

AMD har noen tilsvarende funksjoner som FSR og FG, men FSR er betydeligere dårligere enn DLSS. Gir lavere fps og ser dårligere ut enn native oppløsning, i motsetning til DLSS 4.5 som ser bedre ut enn native. FG hos AMD er derimot ubrukelig. Så AMD har noen lignende funksjoner, men disse kan ikke måles med Nvidia sine.

I tillegg er salgsverdien på Nvidia skjermkort vesentlig høyere, så mellomlegget du betaler ekstra får du igjen når du selger skjermkortet om et par år.

Oppsummert, ikke kjøp RX/XT med mindre du får det til skambillig. AMD er rett og slett milevis bak Nvidia sine RTX kort når det kommer til funksjoner.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Skjermkort finnes altså i forskjellige prisklasser.

Så for den PC jeg linket til med RTX 5080 kort så koster den ca 35000.

Om en velger RTX 5070 Ti kort så koster den fra 1500-3000 mindre.

Om en velger RX 9070 XT kort så koster den ca 6000 mindre (ca 29000).

RTX 5080 er den med best grafikk av disse. Til mer oppløsning på skjermen til viktigere med kraftig grafikkort.

Skrevet
Svein M skrev (2 timer siden):

RTX og Ti brukes i navnet på noen grafikkort fra Nvidia. GTX bruktes for noen år siden.

RX og XT brukes i navnet på noen grafikkort fra AMD.

Her er eksempler på forskjellige grafikkort:

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 OC

ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti OC

ASUS Prime AMD Radeon RX 9070 XT OC

ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 9070 XT OC

hva er best? Jeg tenker på Nvidea og intel core i9 er vel best? Kan noen finne noen linker med PC og curved skjerm som PASSER hver andre? tenker på å ny justertbart gaming bord ( trenger kanskje ikke musematte da?) gamingmus og headset og om det går ann å få pakkepris fra komplett og betale X hver mnd.

Skrevet

hva er best? Jeg tenker på Nvidea og intel core i9 er vel best? Kan noen finne noen linker med PC og curved skjerm som PASSER hver andre? tenker på å ny justertbart gaming bord ( trenger kanskje ikke musematte da?) gamingmus og headset og om det går ann å få pakkepris fra komplett og betale X hver mnd.

Kommer an på bruksområdet.

For ren profesjonell bruk, jobb, content creation, workloads osv. er intel beste valget.

For ren gaming, så gruser AMD sine X3D prosessorer intel, fordi den har v-cache. 

Den beste gaming prosessoren på markedet er 9850X3D.

Hvis du trenger både til jobb og gaming, så er 9950X3D en god middle ground. Men for kun gaming er 9850X3D bedre fordi den har færre kjerner og kjører på høyere hastighet, som er det som er utslagsgivende for gaming. 9850X3D gir ca 5-10% mer ytelse i gaming sammen lignet med 9950X3D, selv om sistenevnte er høyere «rangert» i generasjonen.

• Liker 1
Skrevet

For skjerm så finnes det forskjellige oppløsninger, f.eks:

2560x1440 (WQHD)

3440x1440 (UWQHD)

3840x2160 (4K Ultra HD)

Det er også litt forskjellig hvor høy hz de støtter, ofte en plass mellom 144hz til 240hz for gaming.

• Liker 1
Skrevet

Alle skjermer vil virke sammens med PCene. Asus-34 skjermen må kobles til med Displayport (DP) kabel.

Den PCen du linker til er ikke på tilbud. Det er ofte bedre å velge en med nedsatt pris og heller endre på det en vil endre.

• Liker 1
Skrevet
Svein M skrev (19 minutter siden):

Alle skjermer vil virke sammens med PCene. Asus-34 skjermen må kobles til med Displayport (DP) kabel.

Den PCen du linker til er ikke på tilbud. Det er ofte bedre å velge en med nedsatt pris og heller endre på det en vil endre.

kan du sende en link på en som ligner på tilbud?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...