Swoop1986 Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Hadde en harddisk som døde litt over 2 år fra den ble kjøpt, først mente Elkjøp at det bare var 2 års reklamasjonsrett på en harddisk fordi jeg hadde kjøpt den på tilbud til 319kr, så ble vil vel enige om at det er 5 års reklamasjonsrett på en harddisk da den bør vare vesentlig lenger enn 2 år. Etter nesten 1 måned på "verksted" for å konstantere at den var død, får jeg beskjed om at varen "ikke kan repareres" og at jeg skal få en tilsvarende vare. I butikken sier de så at jeg må jo betale mellomlegg for å få en ny 480GB disk fordi den koster jo nå 1200kr. Det føles da ganske unødvendig å krangle med de i kassa at jeg ønsker jo en omlevering til en tilsvarende vare, siden de ikke selger merket lenger kan jeg gå med på å gå fra 500GB til 480GB (ikke at det har noen praktisk betydnig da det bare er merkingen som er annerledes virker det som). Allikevel påstår de at jeg må betale mellomlegg fordi prisene har gått opp. Overhørte noe lignende fra kunden som var foran meg, hvor han måtte betale et mellomlegg på 500kr eller noe, noe han gjorde uten noen spørsmål. Så etter litt mer "krangling" om at jeg ønsker en omlevering uten ekstra kostnad til meg, så klarer de jo å få gitt meg harddisken. Slutten på det hele er at jeg får vite at de er "greie" med meg og at jeg slipper å betale mellomlegget, hvorpå jeg påpeker at de er ikke greie, de følger bare loven, hvor da personen i kassa blir sur og sier at det er han ikke enig i og at han bare er grei. Hvorfor er det så enkelt for butikkene å ikke overholde forbrukerrettighetene? Sluntrer de på alle de andre lovverkene de er pålagt å følge også? Endret 20. april av Swoop1986 2
sedsberg Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Du skal selvsagt ikke betale mellomlegget. Hvis de ikke kan reparere skal du ha et nytt tilsvarende produkt. Elkjøp er kjent for å være sleipe. Du skal ha kostnadsfri reparasjon, ny vare eller omlevering. Oppsummering av Al (Jada, jeg vet alle hater Al, men den er bedre til å oppsummere enn meg): Spoiler Det er ulovlig av Elkjøp å kreve mellomlegg dersom du har krav på en ny harddisk (omlevering) som følge av en mangel. Her er de juridiske faktaene du kan bruke i din dialog med butikken: 1. Avhjelp skal skje uten kostnad Etter forbrukerkjøpsloven § 30 skal avhjeDet er ulovlig av Elkjøp å kreve mellomlegg dersom du har krav på en ny harddisk (omlevering) som følge av en mangel. Her er de juridiske faktaene du kan bruke i din dialog med butikken: 1. Avhjelp skal skje uten kostnad Etter forbrukerkjøpsloven § 30 skal avhjelp (reparasjon eller omlevering) skje uten kostnad for forbrukeren. Dette er et ufravikelig prinsipp. At varen har gått opp i pris etter at du kjøpte den, er butikkens risiko, ikke din. 2. Krav på tilsvarende vare Ved en omlevering har du krav på en vare med tilsvarende spesifikasjoner som den du kjøpte. Dersom din modell er utgått, skal du ha en ny harddisk med samme lagringskapasitet og ytelse. Selv om den nye disken i dag koster mer enn du betalte i sin tid, skal du få den krone for krone uten ekstra kostnad. 3. Dine alternativer hvis de nekter Hvis Elkjøp nekter å gi deg en ny disk uten mellomlegg, har du to gode alternativer: Krev heving av kjøpet: Dersom de ikke vil omlevere uten kostnad, kan du kreve å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven § 32. Da skal du ha tilbake hele kjøpesummen du betalte. Vær obs: Hvis prisene generelt har steget mye, kan det lønne seg å stå på kravet om ny vare fremfor å få pengene tilbake. Vis til lovverket skriftlig: Send en e-post til deres kundeservice og forklar at du krever omlevering uten kostnad i henhold til forbrukerkjøpsloven § 30, og at prisstigning er selgers risiko.lp (reparasjon eller omlevering) skje uten kostnad for forbrukeren. Dette er et ufravikelig prinsipp. At varen har gått opp i pris etter at du kjøpte den, er butikkens risiko, ikke din. 2. Krav på tilsvarende vare Ved en omlevering har du krav på en vare med tilsvarende spesifikasjoner som den du kjøpte. Dersom din modell er utgått, skal du ha en ny harddisk med samme lagringskapasitet og ytelse. Selv om den nye disken i dag koster mer enn du betalte i sin tid, skal du få den krone for krone uten ekstra kostnad. 3. Dine alternativer hvis de nekter Hvis Elkjøp nekter å gi deg en ny disk uten mellomlegg, har du to gode alternativer: Krev heving av kjøpet: Dersom de ikke vil omlevere uten kostnad, kan du kreve å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven § 32. Da skal du ha tilbake hele kjøpesummen du betalte. Vær obs: Hvis prisene generelt har steget mye, kan det lønne seg å stå på kravet om ny vare fremfor å få pengene tilbake. Vis til lovverket skriftlig: Send en e-post til deres kundeservice og forklar at du krever omlevering uten kostnad i henhold til forbrukerkjøpsloven § 30, og at prisstigning er selgers risiko. Endret 20. april av sedsberg 1
Føniks Skrevet 20. april Skrevet 20. april (endret) Swoop1986 skrev (7 minutter siden): Hvorfor er det så enkelt for butikkene å ikke overholde forbrukerrettighetene? Sluntrer de på alle de andre lovverkene de er pålagt å følge også? Fordi gevinsten er høyere med en slik praksis. Det er ikke særlig straff ved å bryte forbrukerrettighetene i Norge, og risikoen er svært lav. Gevinsten ved å være vanskelige på reklamasjon er derimot gedigen, da de aller fleste kunder ikke tar sakene videre. Endret 20. april av Føniks 1
Engelhorn Skrevet 20. april Skrevet 20. april Ingen store kjøp på forbruketleketronikk på Elkjøp her i gården lenger. Fikk utlevert en tv for noen år siden som viste seg å være B-vare. Dro tilbake for å klage og spørre hvordan de ønsket å løse det. De anklaget oss for å åpne forpakningen selv for å lure de til å gi oss rabatt 😂 Dro tilbake dagen etterpå og returnerte hele TVen.
Nedward Skrevet 20. april Skrevet 20. april Husk at du har fem nye år reklamasjonsrett på harddisken du nå fikk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå