Zaboreka Skrevet fredag kl 10:46 Skrevet fredag kl 10:46 Hei Ved salg av enebolig. Skal man definere arbeider som faglært eller ufaglært, hvis man kun har opplysninger fra tidligere salg (f.eks. tidl. egenerklæring og tilstandsrapport) der det opplyses om at arbeid er utført av tidligere eier selv med sertifisering (påstått faglært arbeid, og antydninger til at det en gang fantes form for dokumentasjon som kunne fremlegges) - men uten at man som nåværende eier har dette (konkret dokumentasjon på utførelsen)? f.eks. bad og ny membran. Alternativ er å krysse faglært, «nei» på dokumentasjon, og beskrive hva tidligere salg har opplyst - ELLER krysse ufaglært, «nei» på dokumentasjon og beskrive hva tidligere salg har opplyst.
Zaboreka Skrevet søndag kl 11:41 Forfatter Skrevet søndag kl 11:41 (endret) @The Avatar Endret søndag kl 11:41 av Zaboreka
kremt Skrevet søndag kl 11:50 Skrevet søndag kl 11:50 Uten dokumentasjon eller bilder av dette vil jeg si at du bør krysse ufaglært. Ofte er slikt gjort på dugnad av bekjente. Jobben kan absolutt være gjort riktig for det. Men et bad som er over 10-15 år og trolig delvis bygget ufaglært blir nok i de fleste tilfeller TG2 i tilstandsrapport.
Zaboreka Skrevet søndag kl 11:54 Forfatter Skrevet søndag kl 11:54 (endret) kremt skrev (4 minutter siden): Uten dokumentasjon eller bilder av dette vil jeg si at du bør krysse ufaglært. Ofte er slikt gjort på dugnad av bekjente. Jobben kan absolutt være gjort riktig for det. Men et bad som er over 10-15 år og trolig delvis bygget ufaglært blir nok i de fleste tilfeller TG2 i tilstandsrapport. Ja, kan krysse «både faglært og ufaglært» også. Men om jeg krysser faglært, og begrunner det med tidligere opplysninger, og krysser så «Nei» på om dokumentasjon finnes, så er vel det litt riktigere enn å skrive «ufaglært» hvis det faktisk er opplyst utført faglært av tidligere salgsopplysninger (??). Tilstandsrapporten sier uansett at det er ukjent utførelse og at levetiden er passert halvparten av tiden. Verdt å presisere at det en gang for ca 8-9 år siden fantes bilder som dokumentasjon og badet fikk TG1 den gang. Og hva med spørsmålet «har det vært utført arbeid på el anlegg». Jeg har hatt firma inne til å gjøre div arbeid, men vet forrige eier monterte et par taklamper selv, men dette har nå autorisert firma skiftet ut. Skal jeg krysse «kun faglært» eller «både faglært og ufaglært»? Alt i dag så langt jeg vet , er derfor faglært utført med papirer, inkl de to lampene som ble skiftet ut. Endret søndag kl 11:55 av Zaboreka
Zeph Skrevet søndag kl 17:53 Skrevet søndag kl 17:53 Skriv og kryss av for det du veit og kan dokumentere. Det du ev. kun kjenner til basert på tidlegare erklæring kan du skrive i teksten. Veit du ikkje kven som utførte noko så skriv det og dropp krysset.
Zaboreka Skrevet søndag kl 18:02 Forfatter Skrevet søndag kl 18:02 (endret) Zeph skrev (11 minutter siden): Skriv og kryss av for det du veit og kan dokumentere. Det du ev. kun kjenner til basert på tidlegare erklæring kan du skrive i teksten. Veit du ikkje kven som utførte noko så skriv det og dropp krysset. Kan jeg krysse «faglært» og «nei» på dokumentasjon, og referere til tidligere salg om hva som er gjort og av hvem? Og så legge til at jeg ikke har annen dokumentasjon utover tidligere salgsinfo? Er dette innafor eller risikabelt mtp «faglært» kryss? uansett så er levetiden passert halvparten av levetid Endret søndag kl 18:04 av Zaboreka
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå