Gjest 21f79...485 Skrevet søndag kl 12:49 Skrevet søndag kl 12:49 Hei! Jeg jobber som IT-arkitekt i et av de store norske konsulentselskapene, men vurderer å starte for meg selv. Selskapet gir meg lite tilbake faglig, sparekniven er på, og det sosiale/faglige fellesskapet er ikke det det var. Jeg har også opplevd at kunder har spurt om jeg kan komme inn direkte som selvstendig, noe som ga meg en bekreftelse på at dette kan fungere. Noen ting jeg gjerne vil ha innspill på: Selskapsform: Tenker å gå rett på AS. Er det noen som har erfaring med fordeler/ulemper vs ENK i starten? Oppdrag: Har et nettverk i bransjen og sikter mot å ha noe klart fra dag én. Planlegger å bruke brokers som Folq og BrainBase i tillegg. Er det andre kanaler jeg bør vurdere? Regnskap/fakturering: Har sett på Fiken + Folio som kombinasjon. Noen som bruker dette og kan dele erfaringer? Andre ting jeg bør tenke på? Forsikring, pensjon, kontoroppsett, ting man angrer på at man ikke gjorde fra starten? Setter pris på alle tips fra dere som har tatt steget! Anonymous poster hash: 21f79...485
nyansattnr5 Skrevet i går, 07:06 Skrevet i går, 07:06 Det høres ut som du klarer deg uten hjelp. Du gjør rett valg i å velge AS. Den tingen man kan være oppmerksom på, er at det er lettere å lage et holdingselskap i starten enn senere, så det valget burde du ta nå. Du slipper dobbelt opp med aksjekapital slik som noen tenker; du kan gjenbruke innskuddet til holdingselskapet til å finansiere datterselskapet. Ulempen er at du må vente nesten dobbelt så lenge i starten før byråkratiet er ferdig. 1
Gjest 6c78d...942 Skrevet i går, 08:54 Skrevet i går, 08:54 AS er mer profesjonelt, og lettere å holde atskilt fra privaten. Jeg kan aldri oppfordre det nok da folk elsker å tro de sparer tusenlapper på å blande de to i en gråsone. Regnskap: Anbefaler bankene sine, de større bankene. Det er kjipt at det ikke er noe bedre alternativer der ute enda som ikke koster skjorta. Folio anbefaler jeg ikke, har ikke annet enn problemer når det er snakk om å integrere med andre parter. Forsikring, bare lovpålagt holder..Du kan selvfølgelig se om du får noen bedre avtaler i bedrift når det kommer til reise, liv, ufør osv Kontoroppsett, hadde prøvd å holde det til under det som er igjen av aksjekapitalen etter oppstart, er vel rundt 24k. Vil også anbefale å vurdere potensiell vekst nøye, om det er det du virkelig vil når det kommer til det, både nå og langsiktig. jeg har enda ikke hatt en kunde som startet opp et IT selskap som ikke har hatt mulighet til å vokse relativt fort, og deretter ansatt over lav terskel i håp om å tjene enda mer penger. Anonymous poster hash: 6c78d...942
nyansattnr5 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Quote Folio anbefaler jeg ikke, har ikke annet enn problemer når det er snakk om å integrere med andre parter. Så lenge den andre parten er Fiken, har jeg ikke hørt om problemer. Verken hos meg selv, eller hos andre. Quote Kontoroppsett, hadde prøvd å holde det til under det som er igjen av aksjekapitalen etter oppstart, er vel rundt 24k. Jeg forstår ikke helt dette argumentet. Scenarioet er at OP har en bænkers inntektsstrøm som sikkert begynner å trille inn på konto et sted mellom 60 og 90 dager etter første arbeidsdag. Kjøp det nå, før det på konto 2930, nyt livet frem til ASet betaler deg tilbake
Gjest 21f79...485 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Takk for svar. Jeg har bare tenkt utleie av meg selv ja. Tar gjerne imot tips om bruk av brokere etc. også ja. Forstår det sånn at ny innleielov gjør ting vanskeligere uten. Anonymous poster hash: 21f79...485
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå