Gå til innhold

Vifte resonans

Arnep

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig bygget et nytt bygg i et Corsair 3500x kabinett. Jeg opplever nå noe som jeg antagelig har funnet ut er resonans fra viftene eller en slags vind lyd. Dette irriterer vettet av meg og jeg prøver å eliminere det, men får det ikke til. Har funnet ut at det er noen hastigheter som er værre en andre så har prøvd å justere en vifte kurve, men jeg klarer ikke å unngå det helt da det også kommer fra AIO viftene. Hva gjør man med dette, gummi skive i mellom kabinett og vifte? Hvor får man eventuelt tak i dette? Setter pris på tips.

Oppsett: Alle viftene er Corsair RS120 (120mm), Corsair nautilus 240 i top (2x120mm AIO), 3x120mm vifter i front, 1x120mm i front bunn som inntak og 1x120mm bak som uttak.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har brukt selvklebende asfalt/butyl tidligere, klippet passe bre stripe og lagt rundt utsiden av huset på en haug med vifter, det reduserer vibrasjon og endrer vibrasjonskarakteristikken MYE.

Edit: I gamledager funka det fjell på harddiskoppheng, tok harddiskknatring. 

Endret av Leo_
Skrevet

Prøvde å lete etter gummiskiver/silikonskiver med det var vist ikke lett å finne i norge..

Har du link til noe?

Skrevet (endret)

Dette er det jeg har brukt til å redusere eller fjerne vibrasjonsstøy. Varmes gjerne opp på varmekabler på badet eller liknende, klipp stripe like bred som dybden på vifta og så lang som omkretsen til vifta. Klistres fast rundt utsiden av viftehuset og så legger du noen runder isolasjonstape rundt sånn at den ikke retter seg ut og løsner over tid. 

Gummiskiver? Hvor tenker du å ha disse? Noe sånt som dette?

Endret av Leo_
Skrevet

Hvis viftene er for nærme radiatorblad eller mesh i kabinetet så har disse en tendens med å lage vindstøy.

En mulig løsning er å øke avstanden mellom vifte og det som skaper turbulent luft.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...