Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferie i fødselspermisjon

Gjest 452e2...64d

Anbefalte innlegg

Gjest 452e2...64d
Skrevet

Skal ut i pappaperm neste år, og lurte litt på hvordan regelverket er rundt ferie. Skal ta opphold i permisjonen pga ferie, men er det lov å strategisk velge ferieperiodene slik at de treffer rundt helligdager?

Hvis man f.eks. tar ferie på sommer eller høst blir jo bare permisjonen i praksis forlenget med 5 uker, men hva om man starter ferien f.eks. mandagen i påskeuken, og tar to uker der. Da vil man jo kun måtte ta ut man-ons og tirs-fre = 7 dager i stedet for 10. Så gjentar man med helligdagene i mai, og plutselig har man fått 1+ uke "gratis"? Det samme gjelder om man kan ta ferie rundt juletider.

Noen fallgruber her, selvfølgelig med unntak av at arbeidsgiver muligens kan nekte?

Anonymous poster hash: 452e2...64d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ferie regnes i utgangspunktet i uker og ikke i dager. Om du tar ferie i påsken har du bare rett på så mange feriedager du normalt skulle jobbet den uken.

Beklager, jeg må ha hatt en voldsom brainfart. Det jeg sa gjelder 60-årsuka, men det er jo ikke relevant her..

Endret av nVIDIAsucks
Skrevet
nVIDIAsucks skrev (På 25.1.2026 den 9.09):

Ferie regnes i utgangspunktet i uker og ikke i dager. Om du tar ferie i påsken har du bare rett på så mange feriedager du normalt skulle jobbet den uken.

Dette stemmer ikke. Man har krav på 25 virkedager ferie, se ferieloven § 5. Men ferielovens virkedagsbegrep inkluderer lørdager (dog ikke søndager), som gjør at man har krav på fire uker og én dag. 

Skrevet
nVIDIAsucks skrev (På 25.1.2026 den 9.09):

Dette høres bare helt feil ut. Har du vanlig jobb og jobber mandag - fredag har du 25 dagers ferie, og du kan ta ut disse når det passer deg. . 

Skrevet (endret)

Jeg trikset til meg ekstra lang permisjon med førstefødte ved å kombinere røde dager sammen med feriedager, f.eks ferie 30 mars til 1 april, for så å føre røde dager 2-6 april.

Arbeidsgiver var utrolig usikker på om dette kunne gå ann, men jeg fikk det igjennom.
NAV bryr seg ikke hva du gjør under opphold i permisjonstiden, såfremt du avslutter permisjonen på ordinær/planlagt plan.

Endret av Fantomtegningen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...