Gjest 452e2...64d Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Skal ut i pappaperm neste år, og lurte litt på hvordan regelverket er rundt ferie. Skal ta opphold i permisjonen pga ferie, men er det lov å strategisk velge ferieperiodene slik at de treffer rundt helligdager? Hvis man f.eks. tar ferie på sommer eller høst blir jo bare permisjonen i praksis forlenget med 5 uker, men hva om man starter ferien f.eks. mandagen i påskeuken, og tar to uker der. Da vil man jo kun måtte ta ut man-ons og tirs-fre = 7 dager i stedet for 10. Så gjentar man med helligdagene i mai, og plutselig har man fått 1+ uke "gratis"? Det samme gjelder om man kan ta ferie rundt juletider. Noen fallgruber her, selvfølgelig med unntak av at arbeidsgiver muligens kan nekte? Anonymous poster hash: 452e2...64d
nVIDIAsucks Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar (endret) Ferie regnes i utgangspunktet i uker og ikke i dager. Om du tar ferie i påsken har du bare rett på så mange feriedager du normalt skulle jobbet den uken. Beklager, jeg må ha hatt en voldsom brainfart. Det jeg sa gjelder 60-årsuka, men det er jo ikke relevant her.. Endret 27. januar av nVIDIAsucks
Herr Brun Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar nVIDIAsucks skrev (På 25.1.2026 den 9.09): Ferie regnes i utgangspunktet i uker og ikke i dager. Om du tar ferie i påsken har du bare rett på så mange feriedager du normalt skulle jobbet den uken. Dette stemmer ikke. Man har krav på 25 virkedager ferie, se ferieloven § 5. Men ferielovens virkedagsbegrep inkluderer lørdager (dog ikke søndager), som gjør at man har krav på fire uker og én dag.
ilpostino Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar nVIDIAsucks skrev (På 25.1.2026 den 9.09): Ferie regnes i utgangspunktet i uker og ikke i dager. Om du tar ferie i påsken har du bare rett på så mange feriedager du normalt skulle jobbet den uken. Dette høres bare helt feil ut. Har du vanlig jobb og jobber mandag - fredag har du 25 dagers ferie, og du kan ta ut disse når det passer deg. .
Fantomtegningen Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar (endret) Jeg trikset til meg ekstra lang permisjon med førstefødte ved å kombinere røde dager sammen med feriedager, f.eks ferie 30 mars til 1 april, for så å føre røde dager 2-6 april. Arbeidsgiver var utrolig usikker på om dette kunne gå ann, men jeg fikk det igjennom. NAV bryr seg ikke hva du gjør under opphold i permisjonstiden, såfremt du avslutter permisjonen på ordinær/planlagt plan. Endret 27. januar av Fantomtegningen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå