Spillredaksjonen Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Debatt: «Vanskelighetsgrad» er en myte For noen blir enkelte spill for utfordrende, og det er helt forståelig. Den kompetanseløse diskursen rundt vanskelighetsgrad kunne jeg derimot vært for uten. Les hele saken på Gamer.no» 1 2
LInnommable Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Dette er helt hjelpeløst. Blander mange konsepter, forkler personlige meninger som 'kompetanse' og behandler subjektivitet som en etablert standard for kvalitet. Hva i all verden er du lei av? Kan man ikke like gjerne si at en film skal tilpasses blinde eller lyd skal tilpasses døve? Det er to helt ulike ting som foregår her etter mitt syn, der det ene er tilgjengelighet og det andre er nettopp vanskelighetsgrad. Å forene de to konseptene handler først om teknologi, og så om kunnskap/ferdighet: ikke om en slags mellomting der hele verden kan få sin subjektive drøm oppfylt fordi den er 'deres drøm'. Du kan jo prøve å stille deg spørsmålet: Hvorfor har vi i det hele tatt et Munch-museum? Jeg kan garantere deg at svaret ikke er "fordi kunst er subjektivt, og smaken er som baken." 5 1 1
chroy Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Alt trenger ikke være for alle og kan ikke det, spesielt ikke det individuelle spill. Universal utforming er ikke svaret på tilgjengelighet i gaming, her passer inclusive design bedre. 1 1
Iki Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Om jeg mangler hender og føtter så vil selvfølgelig spill være vanskeligere for meg. Alle spill. Men det betyr ikke at enkelte spill ikke er lettere enn andre. Mener du de gamle pek og klikk Mummitrollet spillene er like vanskelige som dark souls kun pga tilgjengelighet så tror jeg du må se litt nærmere på hva spillene inneholder. Selvfølgelig hadde det vært fint om flere spill kunne være tilgjengelig for flere spillere. Men er det mulig å gjennomføre praktisk? Souls serien er online, så du må balansere opplevelsen slik at ingen får noen fordeler. Samtidig kan du ikke forandre på spillet slik at vanskelighetsgraden forsvinner. Hva foreslår du man skal gjøre for at alle skal klare å spille gjennom spillet? Både Per som er 24 og proffesjonell gamer, samt bestemor på 88 som aldri har rørt en kontroller?
joandreas Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 (endret) Blir et spørsmål om hvor tilgjengelig et spill skal være. https://www.handikapnytt.no/dataspill-skal-vaere-tilgjengelige-for-alle/ factorio er feks barnemat i forhold til captain of industry på å bli stuck med et problem. Spoiler i space age har Gleba høy vanskelighetsgrad grunnet spolering av ressurser. https://gamerant.com/most-complex-simulation-games-ranked/ https://www.denofgeek.com/games/hardest-pc-games-all-time-ever/ Endret 27. desember 2025 av joandreas
LampeLars94 Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Tror vi er enige, men det ble litt mange punkter og argumenter som konkurrerte med løse tanker. Tilgjengelighet håndterer vi med alternative layouts som kan endres i innstillinger. Og det trenger ikke ha noe med vanskelighetsgrad, men de fleste som skriker on tilgjengelighet er i min erfaring folk som ikke vil legge ned tid i spill. Folk som vil ha easy og story-mode og anna babbyshit Git gud for faen.
ripdfg Skrevet 27. desember 2025 Skrevet 27. desember 2025 Noe som er så svakt skrevet bør ikke havne på forsiden av gamer.no, spillrelatert eller ei. Lista bør faktisk ligge litt høyere. For meg blir vinklingen unødvendig semantisk, det å si at vanskelighetsgrad er en myte føler mer retorisk enn en reell innsikt. Det er ikke akkurat en ny eller kontroversiell observasjon at vanskelighetsgrader er subjektive, men det betyr jo ikke at vanskelighetsgrad som konsept bare slutter å eksistere. De fleste spill har flere nivåer, alt fra easy til hard eller whatever, og det er målbare variabler, og det er en vanskelighetsgrad uansett hvordan man vrir eller vender på det. Angående tilgjengelighet, så eksisterer det allerede en haug av software som gjør spill lettere for de med utfordringer, men de programmene er i seg selv lite tilgjengelige. 5
Milarwen Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 (endret) Vanskelighetsgrad hviler veldig på subjektive meninger her. Kreativ frihet må gå foran tilgjengelighet for ellers sitter vi igjen med utviklere som er bundet på både hender og føtter. En ide er å belønne de som tar det ekstra steget med å tilpasse for inkludering. Ellers kan vi like så godt starte med å få flyttet Besseggen og Galdhøpiggen ned på Bygdøy, flate dem ut og få på plass rullestolramper? Endret 28. desember 2025 av Milarwen 1
Krig og fred Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Som middelaldrende er det enkelte typer spill som i dag er for vanskelig for meg, men som ikke var det for 20 år siden. Spill som er avhengig av "twitch movement" som feks FPS's fikser jeg ikke lenger. Ellers er det meste av spill basert på mønstergjenkjenning, og egentlig ikke vanskelig.
BamseMums80 Skrevet 28. desember 2025 Skrevet 28. desember 2025 Kjører easy by default jeg,til jeg gjerne synes det er litt for lett (sjelden) Jeg spiller gjerne grisevanskelige retro spill (NES osv) men liker overhodet ikke veldig vanskelige moderne spill. Har vel noe med at alt tar så lang tid i nyere spill?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå