Gå til innhold

Burde Telenor nasjonaliseres?

lada1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor realistisk er dette veldig grove regnestykket:

2 mill personer betaler hver 10.000 kroner til Telenor i året. Dette gir 2x10⁶ x 10⁴ = 20 milliarder i  inntekt til Telenor (per år). Det er ca 3000 ansatte i Telenor (?). Dette gir i så fall over 6 mill per ansatt. 

Her er jeg på tynn is 🙂 Jeg aner ikke hvor presise disse estimatene er. Dersom de er "rimelig  bra", så aner jeg at her skulle det være et potensiale for å sette ut oppdrag til mindre bedrifter innen Norge og som jobber med innovasjon samtidig som antall ansatte i Telenor kunne reduseres til for eksempel det halve?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eller vi kan ha flere tilbydere:

Nkom mener at høy markedskonsentrasjon og store styrkeforskjeller mellom aktørene er en sentral årsak til relativt høye priser i Norge sammenliknet med andre nordiske land. Analyser viser at land med tre mobilnetteiere har en høyere gjennomsnittlig ARPU sammenlignet med land med fire netteiere. Danmark og Sverige har i motsetning til Norge fire mobilnetteiere i hvert av landene. Finland har tre mobilnett, men vesentlig lavere markedskonsentrasjon. Telenor og Telia rapporterer også langt bedre lønnsomhet for sin norske virksomhet enn tilsvarende tall i våre naboland. For 2024 utgjorde EBITDA-margin for deres norske telekom-virksomhet henholdsvis 49,6 og 46,7 prosent. I øvrige nordiske land var marginene under 40 prosent.

Kilde: https://nkom.no/ekom-markedet/markeder/marked-15-tilgang-til-mobilnett/_/attachment/download/67f6f4d7-1ff4-4eb3-8aa0-74e0bd54c5de:7d89e1bf08d747629e5d7c614b718825a5acd437/Mobilpriser i Norge (2025).pdf

Skrevet (endret)
On 1/5/2026 at 8:48 AM, Feynman said:

Flere tilbydere er sikkert en god ide, men I utganspunktet virker dette lite innovativt på meg. Det kan finnes flere interessante alternativet - som gjerne er *mer* "liberalisiske" på bunnen men som har en klar strategi og design angående robust og rimelig infrastruktur. 

Skal en ha helt ukontrollert idealistisk "liberalisme", så kan en jo sette ut deler av norges infrastruktur til kineserne. 

Endret av lada1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...