Gjest cb427...f4d Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Hei! Jeg jobber turnus, og må jobbe annenhver søndag. I arbeidsmiljøloven står det at man helst skal jobbe annenhver søndag, men at det er lov å jobbe opptil tre søndager på rad hvis det er inngått en avtale på dette, slik som det er på min arbeidsplass. Det var en kollega som trengte fri en søndag, og jeg tenkte derfor jeg skulle være grei å ta denne vakten for vedkommende. På grunn av noe endringer i turnus, så endte jeg plutselig opp med å jobbe fire søndager på rad. Jeg ga beskjed til jobben (så pliktoppfyllende jeg er) , og fikk beskjed om at dette ikke var lov. Jeg må derfor bruke en feriedag nå på søndag, noe jeg ikke har lyst til. Jeg har ikke noe imot å jobbe denne søndagen, men har jeg lov til det, så lenge det er et frivillig bytte? Slik jeg forstår det så er AML utarbeidet for å beskytte arbeidstakere, slik at ikke arbeidsgiver skal kunne sette deg opp på jobb flere søndager på rad. Men hvordan fungerer dette når det er et personlig bytte? Tusen takk for svar! Anonymous poster hash: cb427...f4d
Salvesen. Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Helt urimelig at dette skal gå ut over din friperiode. Gi beskjed at du da heller tar en annen arbeidsdag.
Hugo_Hardnuts Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Nå ble det vel diskutert i en annen tråd her vdr. frivillig overtidsarbeid utover rammene i AML at man som arbeidstaker ikke kan presse arbeidsgiver til å bryte loven samme hvor frivillig jobbingen er. I så måte vil vel det samme gjelde her. Men jeg vil tro det er relevant hvorvidt arbeidsgiver har godkjent at TS tok kollegaen sin vakt eller ikke, eller det foreligger noen instruks/retningslinje for bytte av vakter. For hvis arbeidsgiver har godkjent dette eller retningslinjen sier at dette kan gjøres uten at arbeidsgiver informeres, og arbeidsgiver samtidig gjennomfører endringer i turnus som gjør at TS sin arbeidsplan fører til et lovbrudd, vil jeg mene det er urimelig at TS må bære byrden av denne endringen ved å måtte ta ut en feriedag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå