SagaPer Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden Jalla21 skrev (2 minutter siden): Er det lyd fra kjøkkenhette selv om du ikke bruker kjøkkenhetten? Hos meg så åpnes spjeld kun når jeg velger å bruke kjøkkenhetten, og hvis jeg setter den på nivå to så øker den sentrale Flexit viften til nivå 3. Jeg har original Flexit kjøkkenhette med mekanisk spjeld. I spjeldet sitter det en liten luke som slipper gjennom noe luft. Denne er satt til minimum åpning. Når anlegget kjører på hastighet 1 så hører jeg i praksis ingen lyd fra kjøkkenhetten (husk at dette er leilighet med åpen stue/kjøkken-løsning). Skal jeg bruke komfyr med steking eller koking så åpner jeg spjeld (timer) og da kjører vel anlegget opp i hastighet 3.
SagaPer Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden RJohannesen skrev (41 minutter siden): En annen og enklere løsning kan være å slippe inn større andel av luften i det soverommet som har dårligst luftkvalitet ved å skru opp en runde eller to på den ventilen og ned tilsvarende på en annen. De fleste balanserte anlegg blåser luft inn i soverom og trekker ut fra bad og kjøkken, stuer ol kan ha begge deler. Det er også viktig at det er grei klaring for luft fra soverommet og ut i "fellesområde", er det for liten åpning ut fra soverommet reduserer det luftstrømmen. Tester dette de kommende dagene. Har strupet ned stue og gjesterom og har god åpning på soverom. Måler Co2 (ppm) i begge rom de nærmeste dagene og sammenligner med historikk.
Jalla21 Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden SagaPer skrev (43 minutter siden): Jeg har original Flexit kjøkkenhette med mekanisk spjeld. I spjeldet sitter det en liten luke som slipper gjennom noe luft. Denne er satt til minimum åpning. Når anlegget kjører på hastighet 1 så hører jeg i praksis ingen lyd fra kjøkkenhetten (husk at dette er leilighet med åpen stue/kjøkken-løsning). Skal jeg bruke komfyr med steking eller koking så åpner jeg spjeld (timer) og da kjører vel anlegget opp i hastighet 3. Ok, jeg har Røroshetta. Den fungerer da sikkert noe annerledes.
SagaPer Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden Salvesen. skrev (4 timer siden): Tror den har modbus styring Hei, jeg leste gjennom denne tråden Styre balansert ventilasjon, flexit CI60 - Side 2 - Klimakontroll - Hjemmeautomasjon og der går det frem av en av postene at Flexit S3R aggregat med CS50 kretskort ikke har modbus. Da har man kanskje ikke noen form for mulighet å kunne styre f.eks. viftehastighet dynamisk opp eller ned fra ekstern enhet? Eller kan løsningen som skisseres i skjermdumpen under brukes for å styre viftehastighet dynamisk? Mitt ønske er å øke viftehastighet basert på tid og/eller data fra Netatmo (Co2 / ppm). Dette vil være spesielt nyttig for soverom på natt. Hva trenger jeg av utstyr for å komme i gang med et såpass "enkelt" prosjekt? Noen av dere som har noe man kan beskrive som en oppskrift på oppsett og koplinger? Jeg har et familiemedlem som har programmert en del på Homey Pro og kanskje det kan være noe å strekke seg etter med tanke på alle andre smarte funksjoner i leiligheten? Har bl.a. ELKO Hub med smarte dimmere, smarte kontakter, sensorer mm.
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden SagaPer skrev (Akkurat nå): Hei, jeg leste gjennom denne tråden Styre balansert ventilasjon, flexit CI60 - Side 2 - Klimakontroll - Hjemmeautomasjon og der går det frem av en av postene at Flexit S3R aggregat med CS50 kretskort ikke har modbus. Da har man kanskje ikke noen form for mulighet å kunne styre f.eks. viftehastighet dynamisk opp eller ned fra ekstern enhet? Eller kan løsningen som skisseres i skjermdumpen under brukes for å styre viftehastighet dynamisk? Mitt ønske er å øke viftehastighet basert på tid og/eller data fra Netatmo (Co2 / ppm). Dette vil være spesielt nyttig for soverom på natt. Hva trenger jeg av utstyr for å komme i gang med et såpass "enkelt" prosjekt? Noen av dere som har noe man kan beskrive som en oppskrift på oppsett og koplinger? Jeg har et familiemedlem som har programmert en del på Homey Pro og kanskje det kan være noe å strekke seg etter med tanke på alle andre smarte funksjoner i leiligheten? Har bl.a. ELKO Hub med smarte dimmere, smarte kontakter, sensorer mm. det er nok noen digitale innganger på kortet ditt der du kan justere viften opp og ned. J5 har nivå 3 for komfyr vifte inngang. Og J5 har nok flere inputs for andre nivåer. Men, dette må du finne bedre dokumentasjon på.
SagaPer Skrevet 11 timer siden Forfatter Skrevet 11 timer siden (endret) Salvesen. skrev (9 minutter siden): det er nok noen digitale innganger på kortet ditt der du kan justere viften opp og ned. J5 har nivå 3 for komfyr vifte inngang. Og J5 har nok flere inputs for andre nivåer. Men, dette må du finne bedre dokumentasjon på. Denne posten under beskriver en case med Flexit S3R med CS50 hovedkort. Hva trenger jeg av utstyr for å sette opp denne koplingen og kan dette oppsettet evt koples mot Homey Pro slik at man kan styre funksjoner vi automatisering og app på telefon? Er den omtalte ledige RJ11-porten den porten som sitter øverst til venstre på bildet under (ved siden av brukt RJ11-port): Endret 11 timer siden av SagaPer
Salvesen. Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden SagaPer skrev (9 minutter siden): Denne posten under beskriver en case med Flexit S3R med CS50 hovedkort. Hva trenger jeg av utstyr for å sette opp denne koplingen og kan dette oppsettet evt koples mot Homey Pro slik at man kan styre funksjoner vi automatisering og app på telefon? Er den omtalte ledige RJ11-porten den porten som sitter øverst til venstre på bildet under (ved siden av brukt RJ11-port): Ja det var disse "ISDN" portene jeg nevnte tidligere. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med personen som la ut innlegget for å fiske etter info Sannsynligvis må du lage noe selv eller krysse fingrene for at noen har laget noe med open source. 1
obygda Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Ville sjekket litt på dette forumet: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/12746-flexit-integrasjonen-med-flexit-uni-3-modbus-ci66-usb-rtu/ Jeg ser ikke verdien å styre dette selv via Home Assistant for egen del..jeg har sensorer mhp fuktighet som styrer viftene automatisk og CO2 har ikke vært en issue her. Om CO2 er en issue ville jeg heller montert en luftekanal på rommet man sliter med som kan styres.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå