JFM Skrevet 3. desember Skrevet 3. desember Hei! Jeg har nettopp oppgradert systemet mitt fra AM4 (B550 + 5900X) til AM5 (Asus B850M Max Gaming WiFi + 9800X3D). Jeg tok for gitt at den gamle CPU-kjøleren min ville passe direkte over, men det gjorde den dessverre ikke – fordi kjøleren krever at man bytter bakplata. Som noen sikkert vet er det forskjell på AM4 og AM5: – AM4-bakplata har 4 gjengede fester som kjøleren skrus i. – AM5-bakplata har totalt 8 hylser: 4 til kjøler og 4 til selve socket-låsen. Min gamle kjøler er laget for AM4, og bakplata som følger med den har ikke hylser for socket-låsen på AM5. Siden jeg var desperat etter å få systemet i gang med gammel kjøler, gjorde jeg følgende (reversibelt, men litt brutalt): – Jeg demonterte original bakplate og socket-lås. – Jeg banket ut kjølerhylsene fra AM5-bakplata. – Deretter la jeg kjølerens AM4-bakplat oppå den originale AM5-bakplata, som nå kun har hylsene for socket-låsen igjen. Se bilder i spoiler: Spoiler Systemet fungerer nå helt fint, temperaturer er gode, og maskinen er stabil. Men: – Løsningen gjør at enkelte kjølere trolig ikke lenger vil passe. – Dette vil også påvirke videresalgsverdi. – I verste fall kan jeg ha brutt garantien på hovedkortet. 👉 Spørsmålet mitt er derfor: Er det mulig å få tak i en ny, umodifisert AM5-bakplate til dette hovedkortet (eller tilsvarende), slik at jeg senere kan føre det helt tilbake til original stand? Eventuelt: Har noen gjort noe lignende eller vet hvordan Asus stiller seg til dette? På forhånd takk for alle innspill! (Mitt nye system fungerer for øvrig utmerket 😊) (PS: Chatgpt brukt for bedre språk)
ilpostino Skrevet onsdag kl 08:45 Skrevet onsdag kl 08:45 Nå vet jeg ikke hva slags kjøler du bruker, men sjekk med produsenten om de selger de løse. Jeg har sett Noctua selger disse til flere socketer, så mulig andre produsenter gjør dette også.
JFM Skrevet onsdag kl 10:31 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:31 (endret) Har bestilt ny bakplate på AliExpress (håper den passer). Men for å svare på hvilken kjøler: Hold deg fast for dette er en gammel klassikker som ikke brukes i nyere systemer: Thermalright Ultra-120 eXtreme (TRUE) Jeg har hatt denne siden 2009 (tror jeg) og brukte den først på en Intel E8400 Core 2 Duo. Den har funket suverent både på AMD Ryzen 9 5900X, og nå AMD Ryzen 7 9800X3D. Med overclock av 9800X3D peaker temperaturen på 95 grader i Cinebench, men ligger i snitt på ca 90. I Arc Raiders peaker den på ca 80 grader, men ligger stort sett på 65. Uten overclock med bare curve optimizer peaker den på 78 grader i cinebench, og 65 grader i spill Endret i går, 13:17 av JFM
leifeinar Skrevet onsdag kl 10:43 Skrevet onsdag kl 10:43 Hadde også TRUE på en E8400. artig at du har den enda og artig å få moddet litt. mener jeg brukte dremmel og moddet det krysset som fester kjøleren, men blir kansje for kort for å nå AM5 hulla. Sånn bare for å teste kan du prøve ECO mode, får nok lavere Cinebench score, men vistnok minimalt utslag i spill. ellerså så er dem menge gord kjølere til fornuftige priser.
JFM Skrevet onsdag kl 10:52 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:52 leifeinar skrev (5 minutter siden): Hadde også TRUE på en E8400. artig at du har den enda og artig å få moddet litt. mener jeg brukte dremmel og moddet det krysset som fester kjøleren, men blir kansje for kort for å nå AM5 hulla. Sånn bare for å teste kan du prøve ECO mode, får nok lavere Cinebench score, men vistnok minimalt utslag i spill. ellerså så er dem menge gord kjølere til fornuftige priser. Bruker nok kjøleren mest fordi den er et klassisk ikon som enda funker bra. Den er nok ikke noe bedre enn andre kjølere, men føler at det er nostalgi (og kanskje kjærlighet) over den x) Spoiler
joandreas Skrevet onsdag kl 10:56 Skrevet onsdag kl 10:56 Er en grunn til man beholder pc deler i hovedkort boksen.
JFM Skrevet onsdag kl 10:57 Forfatter Skrevet onsdag kl 10:57 joandreas skrev (Akkurat nå): Er en grunn til man beholder pc deler i hovedkort boksen. Hva mener du? Du leste innlegget, sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå