Gå til innhold

Telia fiber uten hjemmesentral/modem - hjelp til oppsett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sitter med rent fibernett hjemme, med ønske om å forbigå Telia sitt multimodem. 

Jeg har ikke tv-boks fra Telia og kommer ikke til å anskaffe det heller. 

Dagens utstyr: Jeg har fiber-kabel og Finisar ftlx8574d3bnl-e5 fra før sammen med en UniFi Dream Machine SE, tilhørende intern POE-switch og aksesspunkter som fungerer fint 

Fra Telia: fiber-boks til en Huawei hg8010H og Telia f1x fra Technicolor som nå går inn i en UniFi Dream Machine SE med to SFP-porter. En som brukes internt og en SFP(+)-port som kan brukes til WAN(port 10).

Mitt mål er å forbigå Telia sin mediakonverter(Huawei) som konverterer fra fiber til RJ-45 og heller benytte SFP+-porten på eget utstyr for å redusere forsinkelse og forenkle oppsettet mitt uten unødvendige hindre. 

Jeg forstår det slik at man muligens må legge inn Vlan 10 og klone en Mac-adresse. Tar gjerne i mot innspill på utstyr og fremgangsmåte. Min erfaring er at Telia er mindre behjelpelige med å legge til rette for dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg ikke ser behovet ditt, men når JEG hadde Telia satte jeg routeren i "bridge mode" sånn at den var pip åpen og bare sendte forbindelsen rett gjennom til MIN router som jeg kunne konfigurere etter eget ønske. Jeg tviler på at du blir kvitt mer Telia-utstyr, det må nesten være en styring mellom deg og Telia. 

Skrevet

hg8010H tilsier vel at dette er PON, så dette er ikke bare en ren mediekonverter - den har også som rolle å bl.a. dekryptere og kryptere dataene. 

Det kan være at du finner ut hvordan du f.eks. bruker en GPON SFP og får satt opp denne. Men det er også med relativt god grunn at Telia ikke ønsker at du setter opp utstyr som potensielt kan lage problemer på et delt medium.

I praksis tjener du ikke noe enn kanskje en ledig stikkontakt og en boks mindre som kanskje er synlig der du har plassert den. Det du i oppsettet ikke trenger, ser ut til å være f1x-boksen, da dette vel kun er en ethernet-ruter. Mulig den da har VLAN-termineringen i dag, men det kan du jo gjøre på UniFi-boksen om du har tp-kabel direkte fra Huawei ONT-en til UniFi-boksen.

Har du prøvd å koble UniFi-en direkte på ONT-en uten å gjøre noen VLAN-konfig? Kan være at internett går via default vlan, og at evt. bare tv-multicast som ligger på et annet vlan?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...