Gå til innhold

Ønsker høyere lønn - hvordan gå frem?

Gjest 9d641...8b5

Anbefalte innlegg

Gjest 9d641...8b5
Skrevet

Hei,

Jeg har jobbet hos nåværende arbeidsgiver i snart 2 år, og føler at jeg har en svært sentral rolle i avdelingen.  Jeg vet at arbeidsgiver er fornøyd med arbeidet mitt - ved lønnsoppgjøret i fjor fikk jeg (visstnok) høyest prosentvis lønnsøkning. Samtidig har jeg mottatt tilbud andre steder som ligger en del over det jeg har nå, men har valgt å takke nei da jeg trives godt hos nåværende arbeidsgiver til tross for at jeg kunne tjent mer andre steder. Jeg kjenner likevel nå på at jeg gjerne vil ha tilsvarende lønn som jeg tilbys andre steder. Hvordan tar jeg dette på best måte med arbeidsgiver? 

Anonymous poster hash: 9d641...8b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjest 9d641...8b5 skrev (1 time siden):

Hei,

Jeg har jobbet hos nåværende arbeidsgiver i snart 2 år, og føler at jeg har en svært sentral rolle i avdelingen.  Jeg vet at arbeidsgiver er fornøyd med arbeidet mitt - ved lønnsoppgjøret i fjor fikk jeg (visstnok) høyest prosentvis lønnsøkning. Samtidig har jeg mottatt tilbud andre steder som ligger en del over det jeg har nå, men har valgt å takke nei da jeg trives godt hos nåværende arbeidsgiver til tross for at jeg kunne tjent mer andre steder. Jeg kjenner likevel nå på at jeg gjerne vil ha tilsvarende lønn som jeg tilbys andre steder. Hvordan tar jeg dette på best måte med arbeidsgiver? 

Anonymous poster hash: 9d641...8b5

Du har gått på en smell. 

Ved tilbudene du har fått burde du gått til nærmeste leder og sagt at du har fått ett tilbud om X kroner som du helst ikke ønsker å ta da du er fornøyd med dagens lønsing men at lønnen kan dra deg over til de. For så og få ett mottilbud. 

Det første du bør gjøre er å åpne mer opp til nærmeste leder. Gi beskjed at du ikke er fornøyd med dagens lønn og begunn det med tidligere tilbud. Gi også beskjed om at du kommer til å vurdere nye tilbud om ingenting endrer seg i dagens situasjon. 

MEN, ved å gjøre dette må du også instille deg på å skife jobb. Nåværende jobb har muligens ikke budsjett til å beholde deg. Så, det er ett sjansespill. Men, prøv å vær litt mer åpen fremover. Du taper lite på å si at du har fått tilbud "X" av random selskap i neste 1v1. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...