rozon Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Kilde: https://www.vg.no/forbruker/i/ny55wx/hele-nabolaget-i-oersta-fikk-svi-for-stroemfeil Quote – Vi får bekreftet fra vårt forsikringsselskap at det er tingens verdi på skadetidspunktet som erstattes, sier Isaksen. Og det er der striden står fire måneder etter hendelsen: Aldersfradrag kontra hva det koster å kjøpe nytt. Quote «Derfor gjør en både i erstatningsutmåling i sin alminnelighet og i forsikringssaker et fradrag dersom alder og slitasje har ført til verdireduksjon på den skadede tingen. Når det er sagt, står nettselskapet selvfølgelig fritt til å avtale at selskapet dekker mer enn det kundene får utbetalt fra forsikringsselskapet – ut fra rene rimelighetsbetraktninger.» Jeg tenker at den første feilen her er at man aksepterer å bli videresendt til nettselskapet sin forsikring. For mellom huseier og nettselskapet er dette en direkte tingskade forårsaket av nettselskapet. Så kan nettselskapet senere bruke dette i sak mellom seg og forsikringsselskapet til å hente tilbake deler av erstatningene de må ut med. Er ikke dette relativt korrekt tenkt av meg?
Herr Brun Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Det er riktig at det er en tingskade forårsaket av nettselskapet, men hvorfor er det feil å forholde seg direkte til forsikringsselskapet? Fordi de kan erstatningsrett, og tilhørende "triks"? Den kunnskapen tror jeg du kan ta for gitt at de deler med nettselskapet dersom du går direkte på nettselskapet, som del av rettshjelpsdekningen i ansvarsforsikringen. Det er enklere å forholde seg til forsikringsselskapet, de er forpliktet til å ha kompetanse og kapasitet til å faktisk administrere krav på denne måten. Om du er uenig kan du saksøke forsikringsselskapet, slik du kunne saksøkt (kan saksøke) nettselskapet. Det er riktig at man kan kreve dekning på den måten du beskriver, men jeg sliter med å forstå hvorfor det gjør det feil å også håndtere kravet slik det gjøres her, gitt at man også kan gjøre det på den måten. 1
krikkert Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Du kan selvsagt velge å forholde deg til nettselskapet, men den eneste forskjellen for deg vil i praksis være at forsikringsselskapets advokat informerer deg om at de representerer nettselskapet og forsikringsselskapet, og så må du forholde deg til vedkommende uansett. Nettselskapet er ikke interessert i å betale noe mer enn de er rettslig forpliktet til. Det er ikke slik at man får noen større erstatning av å forholde seg til skadelidte heller enn forsikringsselskapet, det er de samme reglene som gjelder. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå