Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skillsmisse og eksponering

routeninja

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er ikke i en skillsmisseprosess, men ble undrende etter en artikkel på nettavisen på hva min eksponering er hvis det skulle skje. Detaljer:

Ble gift i 2020, uten ektepakt/særeie. Fra før av eide jeg et småbruk hvor vi bor, jeg eide det 100% uten gjeld. Jeg hadde et lite lån med sikkerhet i den gården for å kjøpe redskap/traktor til gårdsdrifta. Dette lånet betalte jeg ned med arv, ca 9 måneder etter vi ble gift. Ingen felles midler ble brukt til å betale på lånet i de 9 månedene. Jeg tjener mer enn min kone, ca 2x, men vi har ikke spart så mye - heller brukt pengene på oppussing, reiser, generelle levekostnader, biler osv. Vi har også kjøpt oss en hytte sammen, hvor jeg gikk inn med 30% av kjøpesummen i egenkapital.

Spørsmålet blir da - hvis vi skilles nå, hva blir fasiten? Vi hadde en prat med advokat før vi ble gift, og han var egentlig grunnen til at vi ikke har ektepakt. Han sa at ekteskapsloven av 199x dekka godt det vi hadde her, men at jeg kunne ta med verdiene jeg hadde med inn (småbruket), ut, men vi delte det vi tjente i fellesskap. Men når vi stort sett ikke har noen enorme summer på bok, hvordan deler man sofaer, planter, oppussing? :) Vi har jo også tjent penger på kornproduksjon, men de er også putta inn i gården igjen, hva med det? Har jeg potensielt en gedigen smell foran meg hvis det skulle bli skilsmisse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal prøve å svare så godt jeg kan, men det er nok folk her som vet mer enn dette enn meg. 

Det er sant at småbruket tar du med deg ut igjen. Mulig at en evt verdiøkning på det, hvis hun har bidratt til driften av det, må deles, som f.eks det dere har tjent på kornproduksjonen.

Hvis nedbetaling av redskapene klart kan spores til arven din, så burde det være grei skuring. Altså at hun ikke har noe å hente der. 

Hytta blir nok delt på dere 50 / 50 selv om du gikk inn med 30 % egenkapital. Du sier ikke noe om hun gikk inn med noe, men høres ut som dere tok opp lån på resten? 

Oppussing må du regne med hun skal ha verdiøkningen av. Deling av planter og sofaer må dere diskutere dere frem til en sum hva restverdien på disse er hvis den ene skal beholde dem. 

Så ja, det kan føles som om du kan gå på en "smell", men det er heller ikke slik at hun kan stikke av med halve verdien av gården din. Er heller ikke sikkert at hun ønsker å gå inn i et hardt skilsmisseoppgjør. Regner også med at hun har bidratt mer enn deg hva angår eventuelle barn og daglig husstell. Det er klart hun skal kompenseres, men ikke i den grad at du står igjen uten noen verdier Eller at du mister verdiene du hadde. Det er verdiøkningen som har skjedd etter at dere ble gift som kan deles. Så sånn sett hadde advokaten dere gikk til rett, men en ektepakt hadde likevel ikke vært så dumt for din del. 

Håper dette var gode nok svar frem til eventuelt jussekspertene på forumet hiver seg over saken din 🙂

Skrevet

Takk for svar! Ja, begynner å få en snikende følelse at jeg ikke spurte gode nok spørsmål i den prosessen. Men en ektepakt skrevet nå hvor vi spesifiserer at hytta er "fellesprosjektet", og at gård og gårdsinntekter/konti skal være særeie - vil det retroaktivt kunne rette opp i usikkerheten min når det gjelder gården? Det er mest det jeg er bekymra for, at et eventuelt brudd skulle ødelegge for mulig drift.

Skrevet
routeninja skrev (13 minutter siden):

Takk for svar! Ja, begynner å få en snikende følelse at jeg ikke spurte gode nok spørsmål i den prosessen. Men en ektepakt skrevet nå hvor vi spesifiserer at hytta er "fellesprosjektet", og at gård og gårdsinntekter/konti skal være særeie - vil det retroaktivt kunne rette opp i usikkerheten min når det gjelder gården? Det er mest det jeg er bekymra for, at et eventuelt brudd skulle ødelegge for mulig drift.

Jeg vil anbefale deg / dere å ta kontakt med en advokat som kan hjelpe dere med å skrive en ektepakt som kan bidra til å gjøre deg tryggere. 

Avtaler gjør seg best i fredstid 😃

• Liker 1
Skrevet

Har litt bedre enn normal peiling, men er ikke advokat

Hvis det du bruker penger på gården/småbruket kun er normalt vedlikehold så vil jeg si at småbruk du eide før dere ble gift skal skjevdeles 100% til deg.  (du eide hele før dere ble gift, og det ble nedbetalt med midler fra din arv)

Inntekt fra småbruket vil jeg si at normalt skal gå inn i fellesøkonomien, ser ingen god grunn til å holde dette utenfor, inntekt fra småbruk vil normalt i stor grad være basert på arbeidsinnsats, og ikke så mye på kapitalavkastning. 

Hvor kom de 30% som du brukte til egenkapital på hytta fra?

Skrevet

Det som kan skjevdeles er midler som klart kan føres tilbake til arv, gave, eller verdier du hadde før ekteskapet. Man kan også skjevdele avkastning av skjevdelingsmidler. Dette kan bli komplisert når det er næringsinntekt av en gård, hvor deler av avkastningen er avkastning av eiendommen og deler av avkastningen er resultatet av personlig arbeidsinnsats. 

Redskapene mv. eide du på inngåelsestidspunktet og verdien av disse kan skjevdeles. 

Utgangspunktet ved delvis belånt bolig er at man skjevdeler en brøk tilsvarende friverdien på ekteskapstidspunktet. Er det 75 % friverdi i boligen da man gifter seg får man skjevdele 75 % av verdien på vei ut. Har man lånt opp på boligen krymper skjevdelingskravet. Nedbetaler man med skjevdelingsmidler øker skjevdelingskravet. 

Hytten må du regne med at inngår i felleseiet og at nettoverdien skal deles likt. Med mindre egenkapitalen stammer fra midler som ellers kunne vært skjevdelt blir dette normalt resultatet. 

Det ser ikke ut som om du står foran noen veldig store overraskelser, men en ektepakt vil kunne bidra til klarhet mellom dere. Det kan være hun står foran en veldig stor overraskelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...