AndersT2 Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Har en kompis som skal bygge om sin uisolerte garasje fra tidlig 80-tallet, til å bli isolert, og ha ett lite arbeidsrom hvor det er tenkte varmekabler. Spørsmålet er hvordan finner man ut om betonggulvet der har isolasjon mot grunn, eller ikke? Siden det skal opp en vegg med 2,4 på betongen, vil det være noen skade hvis det borres ett hull nedover for å se om man treffer isolasjon eller ikke under planken? Det ligger ikke noe vann/kloakk/strøm eller noe slikt under der
Labelle Skrevet søndag kl 22:40 Skrevet søndag kl 22:40 (endret) Er neppe isolert. Men ja du kan fint borre et hull for å se å tette etterpå. Bør nok ha bra dimmensjon på hullet for å bekrefte. Vil han ha gulvet isolert må han evt legge esp plater eller kanskje xps som er kraftigere. Alt fra 5cm og opp er bra. Skal han kun ha varme i arbeidsrommet? Eller hele garasjen? Han bør spørre seg selv hva han primært skal bruke garasjen til. Å isolere en garasje har sine fordeler og ulemper. Selv har jeg en frittstående garasje som er uisolert. Like greit da jeg parkerer bilen der vinterstid. Hadde den vært isolert ville det blitt et helvete med fukt og problemer når snø og is smelter. Da blir det behov for fall og sluk. Itilegg ruster biler raskere i garasje som er isolert. Spesielt hvis det kjøres mye inn og ut. Kaldt og varmt. Kondensering. Er det kun hobbyrom for å stå behagelig å jobbe hele året kan han isolere så mye han vil. Endret søndag kl 22:50 av Labelle 1
AndersT2 Skrevet mandag kl 06:53 Forfatter Skrevet mandag kl 06:53 Takk Eget arbeidsrom som skal varmes opp. Selve garasje blir isolert men ikke oppvarmet, så han må nok kanskje inn med litt aktiv ventilasjon der, men det er enkelt å legge til i ettertid. De er mer enn nok med ventiler der fra før. Tanken var 20mm bor, da man vil se om det kommer opp isopor som ofte ble brukt i gamle dager.
OJ Doe Skrevet mandag kl 07:46 Skrevet mandag kl 07:46 Det er nesten helt garantert ikke isolert. Legg 0,20 plast, 5 cm XPS mellom 48 mm trykkimp. lekt, og skru vannfaste sponplater på(husk å lime). Du får uansett kuldebro hvis du ikke splitter gulvet fra garasjedelen.
Marzo Skrevet mandag kl 08:18 Skrevet mandag kl 08:18 Det ville overrasket meg om det var isolert. Hvis det ikke er aktuelt å pigge opp gulvet for å legge isolasjon og plast under så hadde jeg heller valgt varmepumpe og plast fliser for å spare meg for arbeid og strøm...
Labelle Skrevet mandag kl 08:26 Skrevet mandag kl 08:26 OJ Doe skrev (38 minutter siden): Det er nesten helt garantert ikke isolert. Legg 0,20 plast, 5 cm XPS mellom 48 mm trykkimp. lekt, og skru vannfaste sponplater på(husk å lime). Du får uansett kuldebro hvis du ikke splitter gulvet fra garasjedelen. Er det ikke greiere å bare legge alt flytende? Eksisterende betonggulv-xps/esp-fuktsperre-flytende gulvspon vannfast- så ønsket gulv på der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå