Gjest 03465...cb6 Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Hei! Jeg jobber som renholder uten fast oppmøtested og kjører direkte hjemmefra til lokasjonene. For samme kunde har jeg 7 forskjellige lokasjoner, og min nærmeste lokasjon ligger minst 1 time og 10 minutter unna. Arbeidsgiver sier at arbeidstiden starter først når jeg møter på første oppmøtested, men jeg har lest at reisetid til første kunde kan regnes som arbeidstid hvis man står til arbeidsgivers disposisjon (f.eks. Tyco-saken, Thue-saken, Høyesterett), og ikke reiser til fast arbeidssted. Noen som har erfaring med dette i praksis? Hvordan håndteres lange reiser og flere lokasjoner i renholdsbransjen eller via vikarbyråer? Anonymous poster hash: 03465...cb6
Zepticon Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober (endret) Dette er typisk fagforeningsmat. Ville snakket med dem. Om du ikke har en fagforening ville jeg organisert meg asap. Men LO sier følgende: Sitat For ansatte uten et fast oppmøtested og som må møte på forskjellige steder for å utføre arbeidet der, anses nødvendig transport til disse ulike oppmøtestedene for å være en integrert del av arbeidsutførelsen og utførelse av arbeid etter det tredje elementet. https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/nar_er_reisetid_ogsa_arbeidstid/ Du skal ha betalt for reisen til arbeidsstedet i ditt tilfelle. Endret 17. oktober av Zepticon
Gjest 03465...cb6 Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Jeg er organisert i LO, men leder her jeg bor visste ikke, og mente jeg måtte avklare det med arbeidsgiver Anonymous poster hash: 03465...cb6
The Avatar Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Det kjem også litt ann på kva som er avtalt i arbeidsavtalen. Det vil kunne være holdepunkt for at for arbeidstakar som ikkje har fast oppmøtestad ikkje får betalt for reisen mellom heim og fyrste arbeidsstad, samt reisen tilbake frå siste arbeidsstad. Det er likevel ei grense for kva som er rimeleg å pålegge deg som pendleavstand om det ikkje er særskilt avtalt. I saker om bytte av fast oppmøtestad så er det rettspraksis på at ny oppmøtestad meir enn 30 km unna det gamle oppmøtestedet ligg utanfor det arbeidsgiver kan einsidig bestemme gjennom arbeidsgivers styringsrett. Konsekvensen av det er at det må inngås ny arbeidsavtale ved slik flytting av fast oppmøtestad. Ein avstand på over 1 time til nærmaste oppdragsstad utan nærmare avtale om dette tenker eg ligg utanfor det du kan påleggast, slik at arbeidsgivar må då kome med endringsoppseiing. Det kjem likevel mykje ann på kva som stod i stillingsutlysninga og kva som står i arbeidsavtalen. Ein viktig forskjell her er om du har søkt på ein jobb der du viste at oppdragsstadane låg langt unna der du bur, kontra at du har søkt på ein jobb med oppdrag i eige nærområde, og du no etterpå har fått nye oppdragsstadar. 1
Gjest 03465...cb6 Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober For å svare nærmere, så ble jeg kontaktet for to dager siden av vikarbyrået jeg har jobbet i oppdrag for siden april. Dette har vært en hastesak da en fast renholder gikk plutselig ut i sykemelding, og jeg kastet meg rundt, blant annet fordi alternativet mitt er å søke sosialhjelp, igjen. Oppdraget varer først i 2 uker, med mulighet for forlengelse. Det var stort sett alt jeg visste når jeg takket ja. Jeg har ikke en gang sett kontrakten enda, men første arbeidsdag var i dag, når jeg lurte på når jeg skulle starte å skrive timer. Anonymous poster hash: 03465...cb6
Rune_says Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober (endret) Ville jo tenke at ditt ansettelsesforhold først og fremst er i forhold til vikarbyrået, så ville lagt fram problemstillingen med lang reisevei og hørt hva de tenker i forhold til hva denne nye oppdrags-giveren forteller deg om at reisetid ikke er inkludert. Vikarbyrået leverer en tjeneste med utleie av deg til andre firma og får betalt for dette. Av denne summen får du forhåpentligvis hoveddelen mens vikarbyrået sitter igjen med sin andel (for adminitrasjon, skaffe nye vikar-oppdrag etc) Endret 17. oktober av Rune_says 1
The Avatar Skrevet 17. oktober Skrevet 17. oktober Om du har ein lokalt oppmøtestad, eller berre har oppdrag i nærområdet så hadde eg ført timar også for reisetida så lenge ikkje anna er avtalt. Så får det heller bli ein krangel i etterkant om arbeidsgivaren nekter å betale for reisetida. Eg tenker at det å bli sendt avgårde på kort varsel er såpass ekstraordinært at det er rimeleg å kreve betalt for all tida du stiller til disposisjon for arbeidsgivar. Eg tenker det også er eit argument at når fyrste arbeidsdag er i dag utan at det er inngått nærmare avtale så er alternativet å enten føre timar frå du reiser heimafrå, eller ikkje måte opp om du ikkje får betalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå