Gå til innhold

Happybytes og bruk i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet
arne22 skrev (4 minutter siden):

Hvis man sjekker egen global ip adresse, og den kommer opp med en norsk IPv4 adresse, hvordan vil du forklare dette, hvis det ikke dreier seg om en eller annen tunell hjem til Norge?

Aner ikke, du har kanskje et poeng der ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da laget jeg en liten beskrivelse av situasjonen for vår kjære venn ChatGPT, som av og till snakker tull og tøys, og av og til sier noe fornuftig. I dette tilfellet så er det en positiv sammenheng mellom det ChatGPT sier og de observasjoner som jeg selv gjør, og da kan man jo holde muligheten åpen for at chatten kan være på sporet av noe som er riktig:

Kortversjon: Ja—det du ser er helt normalt. Når du roamer på Filippinene med et norsk SIM (Happybytes/Telenor), blir datatrafikken din i praksis «tunnelert» tilbake til kjernenettet i Norge. Der får du en norsk (ofte Oslo-geolokalisert) offentlig IPv4 via Telenors nett/CGNAT, så alle «what’s-my-IP»-tjenester tror du sitter i Norge.

Litt mer detaljert (LTE/4G og 5G-terminologi):

• I 4G (EPC) brukes GTP-tunneler over internasjonalt IPX/GRX mellom det besøkte nettet (Filippinene) og hjemmenettet (Telenor i Norge). Trafikken er home-routed: den går via Telenors PGW (P-GW/GGSN) i Norge, som tildeler IP-adressen.

• Mange operatører bruker Carrier-Grade NAT (CGNAT) for IPv4. Den offentlige IPv4-adressen er norsk og ofte geolokalisert til Oslo.

• I 5G finnes samme prinsipp: Home Routed (HR) via en norsk UPF, kontra Local Breakout (LBO) hvor du ville fått lokal (filippinsk) IP. Telenor/Happybytes bruker typisk HR for «vanlig internett»-APN, derfor norsk IP.

• Det føles litt som en proxy/VPN, men det er ikke en brukernivå-proxy—det skjer på mobilkjerne-nivå.

Hvordan se dette selv:

• traceroute til en kjent tjeneste: første hop etter mobilnettet vil raskt hoppe til norske noder (høy RTT til Asia, lavere til Norge/Europa).

• Sjekk DNS-resolver: ofte en norsk resolver, som kan gi norske CDN-endepunkter.

• Noen apper/strømmetjenester vil oppføre seg som om du er i Norge (geo-rettigheter, bank/fraud-flagg osv.).

Når får man lokal IP?

• Kun hvis operatøren og APN’et støtter Local Breakout i det besøkte nettet (vanligere i noen bedrifts-APN eller spesielle roaming-avtaler). Da vil du se filippinsk IP og lavere latenser til filippinske mål.

Oppsummert: Ja, det er «tunneling»—GTP-basert home routing—ikke en vanlig proxy du har satt opp selv. Derfor norsk/Oslo-IP selv om du fysisk er på Filippinene.

Dette var i utgangspunktet helt ukjent for meg, men jeg fant sånn umidelbart ikke noen annen fornuftig forklaring på det som ble observert, enn at det måtte dreie seg om en eller annen form for tunneling. Men man skal jo alltid være skrptisk til ChatGPT, for av og til så har den lett for å gi en god forklaring på at man har rett, selv om det egentlig ikke stemmer.

Edit:

Kjørte noen flere tester med traceroute/tracert og testet også litt med manuell konfigurering av DNS. Når man sjekker forbindelsen til en norsk server, så er de eneste globale ip-adressene som dukker opp norske og svenske. Det er ikke noen spor av at telefonen er i kontakt med Internett noen andre steder enn i skadinavia. Da må det jo dreie seg om en type tunneling som ikke har karakter av TCP/IP. 

Ping er ellers på 298 ms, og det undersøtter jo også at det er en forbindelse som kjører via et Internett accesspunkt i Norge og ikke via et lokalt accesspunkt i utlandet.

Da blir jo også konklusjonen at det er overveiende sannsynlig at Happybytes klarer å strupe internettrafikken innenfor EU, like godt som de klarer det hjemme i Norge. 

Endret av arne22
Skrevet

Alle operatørene driver på denne måten. Litt praktisk sett hjelper det for oss kunder å kunne bruke streamingtjenester geofenced i Norge, i utlandet, om man ønsker å se videre på de seriene og filmene man har sett fra før av, når man bruker mobildata i utlandet. Det snus derimot opp-ned på når man bruker lokal wifi som gir deg en lokal IP adresse. Samtidig får du nok en ulidelig høy PING responstid til lokale tjenester i det landet du oppholder deg i, om trafikken må gå halve planeten rundt to ganger... Da kan det teknisk sett lønne seg med et lokalt simkort.

Når det gjelder å ringe hjem, tror jeg like greit at man kan benytte seg av facetime, facebook messenger, whatsapp, snapchat osv osv.. for å spare de pengene. Man får heller ikke brukt wifi tale i utlandet som regel. Jeg har opplevd unntak i sverige med mitt abonnement med å bruke datasim til telias nett i sverige med ice abonnementet mitt og dele wifi til telefonen min, men det er høyst ustabilt. Operatørene vil ikke at man skal få til dette. Det blir gjerne litt krøll når man skal ringe et nødnummer også.

Skrevet (endret)

Foreløpig konklusjon omkring Happybytes og bruk i utlandet:

For mitt bruk så har Happybytes et særdeles godt tilbud i forhold til bruk i utlandet. Bedre enn noen av de andre internasjonale eller norske operatørene som jeg har sett inn på. For de fleste land i Asia så kan man bare bruke Internett til en pris av 24 kr/GB, uten å bestille utenlandspakke eller noe slikt, og man kan ta i mot samtaler hjemmefra for 25 øre, eller ringe hjem for 53 øre pr minutt. Man blir fakturert pr 10 MB slik at man ikke blir fakturert for mer data enn det man bruker. Ingen andre leverandører som jeg har kikket på er i nærheten av å ha et like godt tilbud. Samtalekvaliteten hjem har så langt vært meget god.

Det fungerer helt fint med å bruke mobiltelefon som hotspot for PC.

På nedsiden, så kommer det forhold at trafikken routes via Norge på en slik måte at det oppstår svært lange ping tider. På den annen side så får man en norsk IP-adresse, også når man er i utlandet.

Siden temaet kom inn på IP-adresser, så kan også nevnes en av de andre leverandørene som jeg har benyttet meg av fram til nå. Det er Saily. Saily sin e-sim tjeneste levers av samme firma som Nord VPN, slik at her kan man bruke Nord VPN sine mange servere, rundt om i verden og velge IP adressen, i det landet der man måtte ønske. Det skulle jo da også inludere det landet man er i, og Norge. Saily leverer imidlertid bare data, og ikke noe telefonnummer eller mulighet for samtale.

For min del så faller vel behovet for å bruke Saily nå mye bort, hvis Happybytes sin tjeneste fortsetter å fungere like bra som nå.

For meg, så blir Happybytes først og fremst lettvint og veldig økonomisk. Man slipper å kjøpe noen datapakke som man sannsynlig vis ikke kommer til å bruke opp, slik som hos Saily (Og Ice). Hos Happybytes så behøver man ikke å bestille noen ting på forhånd og man faktureres også bare for akkurat det man bruker. Bruken av diverse ip-telefoni blir også unødvendig. (Men bruker jo Messenger og slike tjenester, når dette er praktisk.)

For meg så blir Happybytes sitt alternativ en "alt i ett løsning", som medfører at det meste av all "gammel konting" kan utgå. Selfølgelig forutsatt at man får det til å fungere rent teknisk i de landene man reiser til.

Endret av arne22
Skrevet

Bare et lite lurespørsmål... Får du norsk reklame på nettsidene du besøker, eller får du reklamer som har opphav lokalt der du er?

Skrevet
arne22 skrev (På 5.11.2025 den 18.05):

Hvis man sjekker egen global ip adresse, og den kommer opp med en norsk IPv4 adresse, hvordan vil du forklare dette, hvis det ikke dreier seg om en eller annen tunell hjem til Norge?

Når man sjekker hastigheten med speedtest.net så velger den å teste hastigheten mot en server i Oslo, selv om man er logget på i utlandet. Hvorforskjer dette?

NRK TV behandler data-trafikken som intern norsk datatrafikk. Hvorfor skjer dette?

Det er helt riktig som du skriver - trafikken rutes hjem til Norge og derfor vil man også ha en norsk IP-adresse selv om man er tilkoblet et mobilnett i utlandet. Dette er helt vanlig praksis 🙂

Skrevet (endret)
5 hours ago, Kynxx said:

Bare et lite lurespørsmål... Får du norsk reklame på nettsidene du besøker, eller får du reklamer som har opphav lokalt der du er?

Testet akkurat nå. Var i utgangspunktet ute på nett via lokal fiber. Skiftet så over til Haapybytes og mobilen som hotspot. 

Det ser ut som at reklamen skifter språk. Dvs, når jeg kjører lokal fiber, så dukker det opp en hel del engelskspråklig reklame på for eksempel diskusjon.no Når jeg så skifter over til Happybytes og mobilen som hotspot, så kommer det opp mye mindre reklame, men det lille som er, ser ut til å være på norsk. Testet også med vg.no

(Men også litt surr med at den viser noe som kan ligne på reklame i begge språk. Gjetter på at det kan ha noe å gjøre med bruken av cockies, og at det kan skape litt forvirring når IP skifter i fra Norge til Asia i løpet av et lite sekund.)

Etter en god del testing, så er skyldig saldo hos Happybytes fortsatt bare 40,- kr. Det er jo derfor man tradisjonelt kjøper utenlandske datapakker til noen hundre kroner, som man ikke bruker opp, for at man skal være sikker på at kartjenester fungerer, lese eller sende en mail, osv. Hos Happybytes, så får man jo denne funksjonen tilnærmet gratis.

Når man ser "mulig deal for data" i Norge i sammenheng med "deal for data og samtale i utlandet", så kommer jo Happybytes veldig gunstig ut i forhold til de fleste andre abonementene. (Men man må huske på å skifte vekk i fra alternatvet til 70,- kr pr mnd, når man er i Norge. I ulandet så fungerer dette meget bra.)

Akkurat nå så dukker det opp noen norske annonser på diskusjon.no, selv om jeg kjører via lokal utenlandsk fiber, men gjetter som sagt på at dette har noe å gjøre med "cockies" og lagrede data, eller eventuelt pålogging og brukerkonto. (Og ved posting av dette innlegget, så skiftet reklamen til engelsk.)

Litt off topic men ser at Saily har et utrolig bra (men litt dyrt) tilbud for den som reiser mye som også inkluderer datatrafikk, VPN, fritt valg av IP, Airport Lounges, fast track osv, altså en komplett reisepakke. (Men hvis det bare er datadelen som man behøver, så vil jo Happybytes vanligvis koste bare en brøkdel.) 

Endret av arne22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...