DukeRichelieu Skrevet torsdag kl 17:58 Forfatter Skrevet torsdag kl 17:58 tingo skrev (43 minutter siden): Ja, det er det. Dagens "AI" trenes ved å la de "spise" store mengder data til de klarer å finne mønstre nok i datagrunnlaget til at de kan gjenskape det du ber om. For kode - "AI" en stabler sammen kodesnutter etter beste evne når du ber den lage noe. Dette er kodesnutter som den har blitt trent på, ofte fra github eller andre lignende steder. Veldig ofte så får du heller ingen kildehenvisning, så du kan ikke vite om koden den bruker er frivillig donert til AI-trening, eller om den er "stjålet" fra et aller annet tilfeldig kode-repo som den har kommet over. Når du bruker en AI-assistent til koding, så tipper jeg at AI'en også bruker det du lager der som treningsdata i neste runde. Selv om AI-en kanskje ikke skjønner IP'en din, så er den implementert i koden - neste gang noen spør om en oppgave som ligner din, så får de kode med kodesnutter i - kanskje din IP er der. Hvis da prompteren (prompter - en som bruker AI assistent) er en rimelig oppegående person så kan hun eller han lett finne ut av algoritmen eller hva det nå er IPen er for noe. Takk for grundig svar. Et svar som gir nye spørsmål og refleksjoner: 1. Jeg er ikke veldig bekymret for om beregningene mine isolert sett havner på avveier. Det er ikke slik at jeg har laget én unik matematisk formel (PI opphøyet i 5 delt på kvadratroten av det 3. tallet i Fibonacci-rekken) som løser alle spørsmål i finansmarkedene og ønsker å beskytte denne. Noen av statistikkene jeg har utarbeidet er unike (ingen verdi isolert sett), men mange er også velkjente. 2. Sluttresultatet er et komplett program som analyserer/modellerer tidsserier (minutt OHLC data) basert på mine kriterier/beregninger og kan bruke det til prediksjoner på en unik måte. Det er summen av hvordan dette er satt sammen, hvordan tidsserier deles opp og hvordan det brukes jeg ser på som 'mitt' og som jeg ønsker å verne om. Det jeg potensielt er redd for er at dette programmet som helhet og de grunnleggende idéene havner på avveie. Eller om en prompter spør Claude: "Jeg har lyst å lage en prediktiv modell som kjører statistisk analyse av tidsserier for å predikere neste time eller neste dag - noen ideer?" Og Claude svarer: "Så morsomt at du spurte akkurat om det. Jeg laget nettopp et slik program og kan vise deg hva jeg gjorde der." Etter hva jeg har forstått er det ikke slik det fungerer, men korriger meg gjerne. Jeg har dog skjønt nå at jeg bør dele minst mulig informasjon (sikkert lurt uansett for tidsbesparelse og effektivitet) om hvordan det skal brukes, men holde meg korte og konsise beskrivelser av hva som skal gjøres og hvordan programmet skal løse oppgavene. Ett alternativ er å fortsette å bruke Excel som front-end (Claude har anbefalt å sette opp en Jupyter Notebook i Excel-stil) og løse denne delen uavhengig av Claude. Altså gjøre analysen i Excel, men uten at noen vet nøyaktig hva jeg gjør der. Rå-dataene hentes jo fra databasen, så den biten kan ingen skjønne kun ut fra data i Excel. Skal jeg bruke Jupyter kommer vel Claude fort til å skjønne hva jeg gjør.
DukeRichelieu Skrevet torsdag kl 18:00 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:00 Salvesen. skrev (48 minutter siden): for øvrig burde du jo ikke delt slike ting med ai og heller bare hatt det i en fil som du ba dem lese eller noe slikt. men, det er litt av gamet når en gjør disse tingene… Hva er forskjellen på å dele og å la Claude lese en fil? Høres ut som ett og det samme i min bok? Jeg har latt Claude lese deler av kildekoden på originalen. Tror det er vanskelig å komme noen vei uten å dele min 'know how'.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:06 Skrevet torsdag kl 18:06 DukeRichelieu skrev (5 minutter siden): Hva er forskjellen på å dele og å la Claude lese en fil? Høres ut som ett og det samme i min bok? Jeg har latt Claude lese deler av kildekoden på originalen. Tror det er vanskelig å komme noen vei uten å dele min 'know how'. Om jeg forstår det slik sitter du på en eller annen matematisk formel. denne burde du ikke dele med AI men heller la den f.eks. lese i fra en fil som du har lokalt for å få det til å fungere.
DukeRichelieu Skrevet torsdag kl 18:07 Forfatter Skrevet torsdag kl 18:07 Salvesen. skrev (Akkurat nå): Om jeg forstår det slik sitter du på en eller annen matematisk formel. denne burde du ikke dele med AI men heller la den f.eks. lese i fra en fil som du har lokalt for å få det til å fungere. Delte litt mer om problemstillingen i posten over om du har tid.
Salvesen. Skrevet torsdag kl 18:29 Skrevet torsdag kl 18:29 DukeRichelieu skrev (20 minutter siden): Delte litt mer om problemstillingen i posten over om du har tid. Hovedpoenget er slikt: har du delt hemmeligheten med omverden(som AI er en del av) så kan du risikere å miste patent i fremtiden. 1
Camlon Skrevet torsdag kl 22:15 Skrevet torsdag kl 22:15 1 hour ago, DukeRichelieu said: 1. Jeg er ikke veldig bekymret for om beregningene mine isolert sett havner på avveier. Det er ikke slik at jeg har laget én unik matematisk formel (PI opphøyet i 5 delt på kvadratroten av det 3. tallet i Fibonacci-rekken) som løser alle spørsmål i finansmarkedene og ønsker å beskytte denne. Noen av statistikkene jeg har utarbeidet er unike (ingen verdi isolert sett), men mange er også velkjente. 2. Sluttresultatet er et komplett program som analyserer/modellerer tidsserier (minutt OHLC data) basert på mine kriterier/beregninger og kan bruke det til prediksjoner på en unik måte. Det er summen av hvordan dette er satt sammen, hvordan tidsserier deles opp og hvordan det brukes jeg ser på som 'mitt' og som jeg ønsker å verne om. Det du bør gjøre er å lage en liten backend som tar inn tidsserier som input og returnerer prediksjoner. Det krever litt programmering, men ikke mye. Så kan du la Claude håndtere frontend-delen og be den kalle ditt API. På den måten holder du beregningene for deg selv, samtidig som du reduserer hvor mye du må programmere.
DukeRichelieu Skrevet i går, 08:42 Forfatter Skrevet i går, 08:42 Salvesen. skrev (14 timer siden): Hovedpoenget er slikt: har du delt hemmeligheten med omverden(som AI er en del av) så kan du risikere å miste patent i fremtiden. Skjønner. Er nok ikke aktuelt å ta noen patent på dette. Handler mest om at jeg ønsker å holde det for meg selv. Camlon skrev (10 timer siden): Det du bør gjøre er å lage en liten backend som tar inn tidsserier som input og returnerer prediksjoner. Det krever litt programmering, men ikke mye. Så kan du la Claude håndtere frontend-delen og be den kalle ditt API. På den måten holder du beregningene for deg selv, samtidig som du reduserer hvor mye du må programmere. Godt forslag. Men hvordan gjør jeg det rent praktisk? Jeg trenger jo hjelp til å kode back-enden også. Egentlig har jeg mest lyst å bare dele alt med Claude - da jeg ser på det som den beste måten å få et solid sluttresultat, men jeg er jo litt betenkt med å laste opp alt.
DukeRichelieu Skrevet i går, 10:18 Forfatter Skrevet i går, 10:18 Updates to Consumer Terms and Privacy Policy \ Anthropic Today, we're rolling out updates to our Consumer Terms and Privacy Policy that will help us deliver even more capable, useful AI models. We're now giving users the choice to allow their data to be used to improve Claude and strengthen our safeguards against harmful usage like scams and abuse. Adjusting your preferences is easy and can be done at any time. You’re always in control of this setting and whether we use your data in this way. If you delete a conversation with Claude it will not be used for future model training. If you do not choose to provide your data for model training, you’ll continue with our existing 30-day data retention period.
DukeRichelieu Skrevet 16 timer siden Forfatter Skrevet 16 timer siden Tror jeg kommer til å prøve meg på prosjektet, men jeg har en viss skepsis til om dette er mulig å ro i land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå