dapre Skrevet lørdag kl 08:33 Forfatter Skrevet lørdag kl 08:33 leticia skrev (11 timer siden): Du må også ta med i beregningen at ved høyrentekonto så må du skatte (per nå) 22 % av rentene hvert år. Mens du ved fond ikke må skatte før du tar ut noe av gevinsten. Har du satt inn 1 million, så må du ikke skatte før du tar ut mer enn 1 million av fondet (hvis du har aksjesparekonto). Man sier helst at skal du spare pengene i mer enn 5 år, så setter du de i fond, kortere tidsperspektiv enn det så er det lurere å sette dem på høyrentekonto. Joda, kjenner til skatt på høyrente, og ingen skatt på fond før uttak. Men godt å bli minnet på det. Man kan også trekke inn forholdet til prisstigning/prisindex/lønnstigning - i forhold til hvor mye "verdi" prosentene i banken (eller på fond) egentlig har. Blir prosenten "spist" opp av prisstigningen feks ? Men alt er jo bedre, en å ha pengene under madrassen, eller på en lønnskonto. Sånn sett kunne det vært interessangt om det fantes en kalkulator/netttside ("Hva bør du gjøre med sparepengene dine?") der man kunne matet inn feks beløp, antall år, antatt prisstigning/skattefordeler-ulemper og andre faktorer og fått en pekepinn på under hvilke forhold den ene investeringsmåten ville være mere fordelsaktig en den andre. Gjerne sett i forhold til andre investeringsmuligheter som feks kunst, gull, eller leilighet osv. Om ikke annet, så for nysgjerrighetens skyld I mitt tilfelle aner jeg ikke om jeg trenger pengene om 2 år, 10 år, eller aldri. Jeg har en liten nedbetalt leilighet/bil. Alt annet er bare dyre luksusgoder. Den store fordelen med Høyrente for min del, er den stabile og forutsigbare renten. Jeg har hatt dette i mange år, og ser aldri på kontoen, og bryr meg ingenting om renten går litt opp (takker) eller litt ned (greit nok) Med fond, er det sikkert lett å bli alt for fokusert og opptatt av de store svingningene (ifl mine kolleger) og sjekke fondet 3 ganger til dagen/365 dager. Akkurat DEN uroen/forstyrrelsen er ikke de ekstra pengene verdt. Takk for tilbakemeldingene! 1
1Dr.E Skrevet lørdag kl 09:53 Skrevet lørdag kl 09:53 dapre skrev (1 time siden): Med fond, er det sikkert lett å bli alt for fokusert og opptatt av de store svingningene (ifl mine kolleger) og sjekke fondet 3 ganger til dagen/365 dager. Akkurat DEN uroen/forstyrrelsen er ikke de ekstra pengene verdt. Du tenker at du ikke klarer å la være å sitte og følge med? Har ikke sett på fonda mine på flere uker nå. Sist jeg sjekka hadde jeg over 100% (urealisert) avkastning. Det skal gå ganske ræva før de plutselig skal vise seg ulønnsomme.
1Dr.E Skrevet lørdag kl 09:55 Skrevet lørdag kl 09:55 dapre skrev (1 time siden): Sånn sett kunne det vært interessangt om det fantes en kalkulator/netttside ("Hva bør du gjøre med sparepengene dine?") der man kunne matet inn feks beløp, antall år, antatt prisstigning/skattefordeler-ulemper og andre faktorer og fått en pekepinn på under hvilke forhold den ene investeringsmåten ville være mere fordelsaktig en den andre. Gjerne sett i forhold til andre investeringsmuligheter som feks kunst, gull, eller leilighet osv. Om ikke annet, så for nysgjerrighetens skyld Det finnes jo folk som har utdanning i økonomi som vet disse tingene, og har enkle verktøy for å se på det du beskriver. I min bank kan jeg spørre en rådgiver om jeg ønsker.
Zeph Skrevet lørdag kl 10:11 Skrevet lørdag kl 10:11 dapre skrev (1 time siden): Joda, kjenner til skatt på høyrente, og ingen skatt på fond før uttak. Men godt å bli minnet på det. Man kan også trekke inn forholdet til prisstigning/prisindex/lønnstigning - i forhold til hvor mye "verdi" prosentene i banken (eller på fond) egentlig har. Blir prosenten "spist" opp av prisstigningen feks ? Men alt er jo bedre, en å ha pengene under madrassen, eller på en lønnskonto. Sånn sett kunne det vært interessangt om det fantes en kalkulator/netttside ("Hva bør du gjøre med sparepengene dine?") der man kunne matet inn feks beløp, antall år, antatt prisstigning/skattefordeler-ulemper og andre faktorer og fått en pekepinn på under hvilke forhold den ene investeringsmåten ville være mere fordelsaktig en den andre. Gjerne sett i forhold til andre investeringsmuligheter som feks kunst, gull, eller leilighet osv. Om ikke annet, så for nysgjerrighetens skyld I mitt tilfelle aner jeg ikke om jeg trenger pengene om 2 år, 10 år, eller aldri. Jeg har en liten nedbetalt leilighet/bil. Alt annet er bare dyre luksusgoder. Den store fordelen med Høyrente for min del, er den stabile og forutsigbare renten. Jeg har hatt dette i mange år, og ser aldri på kontoen, og bryr meg ingenting om renten går litt opp (takker) eller litt ned (greit nok) Med fond, er det sikkert lett å bli alt for fokusert og opptatt av de store svingningene (ifl mine kolleger) og sjekke fondet 3 ganger til dagen/365 dager. Akkurat DEN uroen/forstyrrelsen er ikke de ekstra pengene verdt. Takk for tilbakemeldingene! Du kan prøve deg på kalkulatorane til Smartepenger.no om du vil samanlikne ulike spare/investeringsmetodar og sjå kva ein sum blir etter så og så mange år. Om du har hatt høgrentekonto i mange år så har du vel ikkje hatt så veldig god rente der? Styringsrenta har stort sett vore under to frå 2009 til 2022, og med låg styringsrente blir det låg rente på sparekontoar. Det er først etter rentehevingane dei siste åra at rente på høgrentekonto har byrja bli bra.
leticia Skrevet lørdag kl 10:31 Skrevet lørdag kl 10:31 dapre skrev (1 time siden): Men alt er jo bedre, en å ha pengene under madrassen, eller på en lønnskonto. Sant, pengene under madrassen kan i verste fall bli ugyldige også, hvis det skal være en utskiftning / fornyelse av sedler. dapre skrev (1 time siden): I mitt tilfelle aner jeg ikke om jeg trenger pengene om 2 år, 10 år, eller aldri. Jeg har en liten nedbetalt leilighet/bil. Alt annet er bare dyre luksusgoder. Jeg tror likevel jeg ville ha satt de i fond. Slik jeg har det så har jeg per nå, 5 forskjellige fond i forskjellige markeder for å utjevne / minimere risikoen. I tillegg så sparer jeg i IPS til pensjon (på IPS får man utsatt skatt, men får heller ikke tatt ut derfra før tidligst man er 62 år, så hvis du setter inn maksbeløpet der, (15.000, øker til 25.000 neste år)er det greit å være sikker på man ikke skulle ha behov for beløpet man har satt inn). Jeg tok nylig ut et lite beløp fra mine fond fordi jeg trengte å flytte litt på penger, men det jobber jeg kjapt inn igjen siden beløpet var lite, og jeg sparer månedlig. dapre skrev (1 time siden): Den store fordelen med Høyrente for min del, er den stabile og forutsigbare renten. Jeg har hatt dette i mange år, og ser aldri på kontoen, og bryr meg ingenting om renten går litt opp (takker) eller litt ned (greit nok) Med fond, er det sikkert lett å bli alt for fokusert og opptatt av de store svingningene (ifl mine kolleger) og sjekke fondet 3 ganger til dagen/365 dager. Akkurat DEN uroen/forstyrrelsen er ikke de ekstra pengene verdt. Vi er forskjellige. Jeg sjekker fondene 1 gang daglig, men kun mandag til fredag. Men det er fordi jeg liker å følge med. Blir ikke stressa av endringene. Man har uansett ikke tapt penger før man tar ut pengene om de skulle falle i en periode. Alle mine er uansett i pluss i forhold til beløpet som er satt inn. Du må nesten gjøre det som føles tryggest for deg. Du kan evt la noe penger stå på høyrente og noe i fond.
Travellingman Skrevet søndag kl 02:39 Skrevet søndag kl 02:39 dapre skrev (18 timer siden): Den store fordelen med Høyrente for min del, er den stabile og forutsigbare renten. Jeg har hatt dette i mange år, og ser aldri på kontoen, og bryr meg ingenting om renten går litt opp (takker) eller litt ned (greit nok) Med fond, er det sikkert lett å bli alt for fokusert og opptatt av de store svingningene (ifl mine kolleger) og sjekke fondet 3 ganger til dagen/365 dager. Akkurat DEN uroen/forstyrrelsen er ikke de ekstra pengene verdt. Takk for tilbakemeldingene! Du burde heller vurdere høyrentefond på investeringskonto. Samme skatt som på høyrentekonto og utsatt beskatning fordi det er investeringskonto. Det er i hvert fall en stabil plassering og avkastningen er minst dobbelt av høyrentekonto.
Jarmo Skrevet mandag kl 11:11 Skrevet mandag kl 11:11 https://www.nettavisen.no/aksjer/fond/penger/gull-og-solv-avkastningen-til-himmels-kan-fortsette-i-ti-ar/s/5-95-2662732
Jarmo Skrevet mandag kl 15:23 Skrevet mandag kl 15:23 Jarmo skrev (4 timer siden): https://www.nettavisen.no/aksjer/fond/penger/gull-og-solv-avkastningen-til-himmels-kan-fortsette-i-ti-ar/s/5-95-2662732 Mandag morgen fortsetter prisen å stige. En unse gull handles nå for 4.068 dollar. Oppgangen kommer etter at prisen bikket 4.000 dollar for første gang noensinne forrige uke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå