Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vil USB-tastatur og -mus virke før OS er starta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk skal dokk ha.

Det finst også mange videoar om installering (og konfigurering i BIOS for å gjere han tilgjengeleg) av NVMe på M2. Hvis det knip kan eg sjå om eg blir klok av dei. Moderne hovedkort har like mange M2 som SATA og eg har etpar andre PC'ar til å oppgradere, så dette må ein berre lære seg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

GOD FORMIDDAG.

Alle gode løysingsforslag er forsøkt, alle mislukka. Som siste utvei har eg ringt kundestøtte hos den leverandør av datautstyr eg har brukt i alle år.

Overraskinga var stor da eg blei fortalt at den gamle regelen om at når du byter hovedkort, har du ein ny PC, den gamle Windows nøkkelen gjeld difor ikkje. Det er årsaka til at eg ikkje får gjort noen nyinstallasjon.

Med andre ord: du kan laste ned windows11 hvis du alt har ein windows10 nøkkel, men windows11 kan bare fungere hvis du oppgraderer maskinvaren. Det gjeld sjølsagt også hovedkortet, altså må du kjøpe Windows11

• Liker 1
Skrevet

Manglende lisens skal ikke hindre installasjonen. Både Windows 10 og 11 vil kunne installeres og virke med begrenset funksjonalitet frem til de får lisens. Men en må kjøpe lisens etterpå, siden OEM lisenser er knyttet til hovedkortet. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

OK, så det er bare OEM lisensen som er knytta til hovedkortet, hadde eg kjøpt ein separat lisens kunne eg ha installert også med eit nytt hovedkort?

Det nye er i alle fall at nøkkelen nå må skrivast inn først, for at installasjonen skal starte.

Hvis ikkje installasjon lukkast med ny lisens, har eg følgande strategi: eg installerer windows på ein SATA SSD (det har i alle fall ikkje vore noe problem med dei mange installasjonane eg har gjort gjennom åra), finn VNMe'en i diskbehandlingsverktøyet, formaterer, endrer  til GTP evt og bruker et program til å klone OS fra SATA SSD til NMVe.

Det kan vel ikkje slå feil?

Skrevet

Takk Svein M

Nytt forsøk på BIOS konfigurering. Her er det enten noe galt, eller noe eg ikkje har skjønt.                                                                    I åpningsbildet under storage information står RAID: KINGSTON SNV3S1000G som jo må vera mi VNMe M2 brikke.                         Der er altså registrert at noe er satt inn i porten (Bios1).

Men når eg går til Advanced mode for å aktivere brikka i Boot rekkefølge står det under NVMe Configuration : No NVMe Device found (Bios2)

Så kopler eg HDD med windows10 OS til SATA1 og starter opp enda ein gong og finn at alle SATA portar er registrert som tomme (Bios3)

Av dei to alternativa trur eg jo helst at det er noe eg ikkje har skjønt. kva skal eg gjera i BIOS for at lagringsmedia skal bli sett?

Bios1.jpg

Bios2.jpg

Bios3.jpg

Skrevet

Takk for gode svar.

SSD'en var satt til RAID, skal prøve å slå av både det og Intel rapid storage technology og håper det bringer meg vidare. Men beskjedane om tom SATA-port og og ikkje detektabel NVMe er inne i Advanced (der bilde 2 og 3 er tatt), så då er det vel ikkje så mye å konfigurere?

Kanskje det finst noen gode råd på ASUS si nettside også?

Skrevet

på noen hovedkort så deles en SATA-port og et NVME-spor, dvs. at du kan bruke den ene eller den andre, men ikke begge to samtidig. Dersom det gjelder dette hovedkortet så star det i manualen.

Skrevet

Oppstartrekkefølgen på hovedkortet ditt er merkelig (punkt 2). 
Den er nå satt til en nettverksoppstart (PXE): "Boot priority: IBA GE Slot 0400 v1321".

Trykk Default (F5) slik at BIOS-innstillingene går tilbake til standardverdier (punkt 1).

Oppstartsrekkefølgen blir da satt til det hovedkortet anser som "normal", vanligvis:

1. M.2 SSD (hvis den har et operativsystem installert)
  2. SATA-harddisker
  3. USB-enheter
  4. Nettverksoppstart (PXE) – ofte deaktivert som standard

motherboard.webp.f7180d3bed20bae2b03ffbe968938651.webp

Skrevet

Takk for svar og fortsatt engasjement.

Eg har aktivert default mode og det har medført endringar:                                                                                                                       1) EZ Mode viser nå i Storage Inf NVME (ikkje RAID) og M.2_1: Kingston etc                                                                                       2) i Advanced Mode dukkar nå Kingston opp under NVME controller and Drive Information

Men problemet var, og er sannsynligvis fortsatt:                                                                                                                                         BIOS stod vel i Default for ei veke sidan (eg hadde ikkje gjort noen endringar) da eg var ferdig med hardvareoppgraderinga og starta installering av Windows. Installasjonen stoppa fordi Windows ikkje kunne finne noe lagringsmedium. Eit av forslaga til løysing var å sette inn ein minnepinne med NVMe-drivar. Det er uenighet om dette, men eg fant noe som kanskje er ein drivar hos Kingston (ikkje hos ASUS). Det hjalp ikkje. Alle endringane eg gjorde i BIOS er etter diverse videoar som ga anbefalingar til løysing av manglande deteksjon av lagringsmedium.

Fordi min Windows10 lisens er OEM, og eg har sett inn nytt hovedkort for å kunne installere Windows11, måtte eg kjøpe ny lisens. Den blir levert på mandag. Kva grunn har eg til å tru at det skal gå betre då?

Eg forsøkte også å starte med SATA-disken med Windows10 kopla til det nye hovedkortet, systemet fant ikkje oppstartprogram. Eg har i alle år brukt Aconis True Image, der ein kan lage ein nød-oppstartdisk. Det kan vel ikkje skade å prøve den?  

Bios1.jpg

Bios2.jpg

Skrevet
4 hours ago, karekbo said:

Fordi min Windows10 lisens er OEM, og eg har sett inn nytt hovedkort for å kunne installere Windows11, måtte eg kjøpe ny lisens. Den blir levert på mandag.

Til info: Du kan installere Windows 11 uten å taste inn Product Key - klikk på "I have no key" når spørsmålet kommer opp under installasjonen. (Dette er noe jeg har gjort flere ganger; ikke bare noe jeg har lest om.)

Når installasjonen er ferdig og du har fått alle driverne på plass (de fleste kommer automatisk, men noen må kanskje installeres manuelt), så må du selvsagt knotte inn en Product Key for å få aktivert lisensen og få 'full tilgang' til Windows, men jeg synes dette er enklere måte å gjøre det på.

Skrevet (endret)

I de tilfeller Windows ikke finner lagringsmedium er det enten instillinger i bios eller manglende driver til disk kontroller.

Det kreves ikke driver til selve SSD eller M2 media, men noen kontrollere kan kreve driver, spesielt om de står i RAID modus.

Ved å laste ned driver til disk kontroller, lagre den på USB og velg den under installasjonen vil media være synlig.

Eller endre oppsett i bios kan Windows installeres. 

Installasjon uten lisens er ikke noe problem. Eneste som skjer er en må velge utgave av Windows og kan ikke endre bakgrunnen før lisensen er på plass.

Endret av toralfb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...