ForTheImperium Skrevet 29. september Skrevet 29. september Å bekjempe USA militært tror jeg ingen land kan. Men la oss si i et hypotetisk scenario der Trump lager så mye problemer for verdensøkonomien at de aller fleste land utenom Israel, Ungarn, Slovakia, Russland og gulfstatene bestemmer seg for å redusere handel ned til 70%. Kan da USA selvforsyne seg selv og handel med en del semi-autoritære nasjoner?
Camlon Skrevet 29. september Skrevet 29. september 6 hours ago, ForTheImperium said: Å bekjempe USA militært tror jeg ingen land kan. Men la oss si i et hypotetisk scenario der Trump lager så mye problemer for verdensøkonomien at de aller fleste land utenom Israel, Ungarn, Slovakia, Russland og gulfstatene bestemmer seg for å redusere handel ned til 70%. Kan da USA selvforsyne seg selv og handel med en del semi-autoritære nasjoner? Det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke bare bestemme seg for å redusere handel ned til 70%. Og skulle Norge og en rekke andre land aktivt prøve unngå handel med USA, så kan andre land bare videreselge varene vi nekter å selge til USA. 1
lada1 Skrevet 30. september Skrevet 30. september (endret) 11 hours ago, Camlon said: Det er ikke sånn det fungerer. Man kan ikke bare bestemme seg for å redusere handel ned til 70%. Og skulle Norge og en rekke andre land aktivt prøve unngå handel med USA, så kan andre land bare videreselge varene vi nekter å selge til USA. Kjøpe eller selge? Behovet for handel er vel mye et spørsmål om tids-horisont? Og er det ikke slik at toll helst bare er for fysiske varer? Det kan vel ikke bli toll på Dropbok og Netflix-filmer? Jeg forestiller meg en litt fjern fremtid der man har god kontroll over det fysiske/materielle og man trenger egentlig ikke handle så mye med fysiske varer. Tidligere trykket man avviser og sendte rundt - nå kan man trykke lokalt eller bare abonnere digitalt. Og så kan man vel dyrke tomater etc ganske så lokalt uten stort plassbehov? Gro grønnsaker i skap knyttet til butikken og som fungerer som "varmeskap" for lokalet? Drivhus uten ekstra energi-kostnader? Endret 30. september av lada1
The Avatar Skrevet 30. september Skrevet 30. september Eg kan ikkje sjå for meg at USA kan opprettholde sin nåværande økonomi med sterkt redusert handel. Berre det å ikkje kunne importere billig elektronikk frå Kina vil gjere det mest av teknologi langt dyrare om alt må produserast i USA. Om ein snakker om USA kan klare seg heilt isolert så kan dei ikkje det utan store omleggingar. Per i dag er ikkje USA sjølvforsynt med mat, det er spesielt innan grønnsaker og fisk dei har stor matvare import. Det sagt så kan USA relativt enkelt legge om mykje av storfeproduksjonen sin til dyrkamark for å bli sjølvforsynte, men grunnen til at dei ikkje gjer det er fordi det i dag ikkje lønner seg å dyrke grønnsakene lokalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå