Gå til innhold

Vet ikke hva boligen er verd, kan jeg likevel flytte banklån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye oppmerksomhet på dette med rente i det siste. Har et lite boliglån på 95000 kr som det er 6,19% rente på. Resten av boliglånet har fastrente på 3,5%, så er bare det lille som kan være vits å prøve å gjøre noe med.

Prøvde å søke lån i en digitalbank eid av Sparebank1. Satte da boligverdien til 0, siden jeg ærlig talt ikke vet hva den er verd. Er vel 4 år siden jeg kjøpte den, så vureringen som ble gjort den gangen er vel ikke så mye verd i dag? Fikk iallefall direkte avslag på søknaden. Er man nødt til å få tatt en verdivurdering av en boligmegler før man eventuelt kan flytte på boliglån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
RaymondK skrev (5 minutter siden):

Mye oppmerksomhet på dette med rente i det siste. Har et lite boliglån på 95000 kr som det er 6,19% rente på. Resten av boliglånet har fastrente på 3,5%, så er bare det lille som kan være vits å prøve å gjøre noe med.

Prøvde å søke lån i en digitalbank eid av Sparebank1. Satte da boligverdien til 0, siden jeg ærlig talt ikke vet hva den er verd. Er vel 4 år siden jeg kjøpte den, så vureringen som ble gjort den gangen er vel ikke så mye verd i dag? Fikk iallefall direkte avslag på søknaden. Er man nødt til å få tatt en verdivurdering av en boligmegler før man eventuelt kan flytte på boliglån?

Ja, dette bør du nok gjøre.

De gangene jeg har bedt om dette har de gjort det gratis selv om jeg ettertrykkelig har sagt at det kun er for å justere grunnlaget for formueskatten, og at vi overhodet ikke har planer om å selge.

Skrevet

Eg ville brukt vurderingen som var gitt for fire år siden, eller eventuelt kva skattemeldingen din beskriv verdien som (før ein stor % sats blir tatt av pga primærbolig).

Ikkje tenk på å hente inn ein verdivurdering før banken ber om ein syns nå eg. Dei ringer eventuelt og ber om det.

Skrevet

De færreste banker gir god rente om de må stå bak en annen bank. Det er ikke sikkert du får flyttet kun flytenderentelånet til en annen bank, og å flytte fastrentelånet får du nok heller ikke gjort. Så tenk på det også, du må nok som et minimum snakke med kundeservice. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...