Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bestille ny kjøkkenvifte, skruehull er ødelagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Electrolux EFT 601 kjøkkenvifte med kullfilter som jeg skal bytte ut med en tilsvarende for at målene skal passe.Yttermål: høyde: 130 mm, bredde: 599 mm, dybde: 493 mm. Sugeeffekt maks: 230 m3/h, lydnivå: ? dB.

For et stille miljø, se etter modeller under 60 dB.  Dagens standard: sugeevne minimum 500 m3/h på et vanlig kjøkken.

Spoiler

kjkkenvifte.thumb.jpg.49753f02a391a3e2b64b0e274e09a49e.jpg

Jeg synes denne ligner, men sugeevnen er svak. Bredde: 599 mm, sugeevne maks: 336 m3/h, lydnivå høy: 74 dB.
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjokkenvifte-og-ventilator/electrolux-hoods-lfu326w-hvit/432097#specifications 

Kjøkkenviften har stikkontakt (skjult) og avtrekksslange (skjult), som leder opp på loftet til ventil.

Ett skruehull har sprukket og de andre er nok slitte. Skruehullet som er avbildet, 27 cm målt i fra veggen og ut. 

Spoiler

IMG_7614.thumb.jpeg.e485b80af6b44452aecece209de618d3.jpeg

IMG_1466.thumb.jpeg.f7a46adaf2a056a2435001549d6d4361.jpeg

Hvordan reparere sprekken så det blir pent og hvordan montere viften så den sitter ordentlig fast? Men først å få bestilt riktig vifte.

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (4 minutter siden):

Jeg har en Electrolux EFT 601 kjøkkenvifte med kullfilter som jeg skal bytte ut med en tilsvarende for at målene skal passe.Yttermål: høyde: 130 mm, bredde: 599 mm, dybde: 493 mm. Sugeeffekt maks: 230 m3/h, lydnivå: ? dB.

For et stille miljø, se etter modeller under 60 dB.  Dagens standard: sugeevne minimum 500 m3/h på et vanlig kjøkken.

Vis skjult innhold

kjkkenvifte.thumb.jpg.49753f02a391a3e2b64b0e274e09a49e.jpg

Jeg synes denne ligner, men sugeevnen er svak. Bredde: 599 mm, sugeevne maks: 336 m3/h, lydnivå høy: 74 dB.
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjokkenvifte-og-ventilator/electrolux-hoods-lfu326w-hvit/432097#specifications 

Kjøkkenviften har stikkontakt (skjult) og avtrekksslange (skjult), som leder opp på loftet til ventil.

Ett skruehull har sprukket og de andre er nok slitte. Skruehullet som er avbildet, 27 cm målt i fra veggen og ut. 

Skjul innhold

IMG_7614.thumb.jpeg.e485b80af6b44452aecece209de618d3.jpeg

Hvordan reparere sprekken så det blir pent og hvordan montere viften så den sitter ordentlig fast? Men først å få bestilt riktig vifte.

På forhånd takk for svar!

Når jeg ser på bildet så lurer jeg på om veggen eller ventilator har flyttet seg noen cm? Og hva kan være grunn til det? I tilfelle hending?

Skrevet (endret)
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Når jeg ser på bildet så lurer jeg på om veggen eller ventilator har flyttet seg noen cm? Og hva kan være grunn til det? I tilfelle hending?

Den sitter ikke fast i platen/kanten til venstre. Det er en løs "kant" under skapet ved siden av. Selve skapet er stødig/fastmontert.

Det har vært sprengningsarbeider på grunn av nytt byggefelt ved siden av og ny kommunal vei. Men årsaken er nok at det er en eldre kjøkkenseksjon.

Endret av Subara
Skrevet (endret)
Subara skrev (3 minutter siden):

Den sitter ikke fast i platen til venstre. Det er en løs "kant" under skapet ved siden av. Selve skapet er stødig/fastmontert.

Det har vært sprengningsarbeider på grunn av nytt byggefelt ved siden av og ny kommunal vei. Men årsaken er nok at det er en eldre kjøkkenseksjon.

Man kan se helt tydelig støvsamlingen som går under veggen. Men ok, treverk lever sitt eget liv, kan være det over tid.(fuktighet osv.)

Endret av Jarmo
Skrevet

Sitter de langt nok inn er det lletteste å drille ut et litt større hull, og banke inn gips/betonghylser

Må det derimot bygge ut, så er det litt mer jobb. Men det  kan være et poeng i å erstatte den vis den nye blir bedre. Selv om det blir nye hull.

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (12 minutter siden):

Man kan se helt tydelig støvsamlingen som går under veggen. Men ok, treverk lever sitt eget liv, kan være det over tid.(fuktighet osv.)

Støv blandet med fett, da den bare henger fast i tre skruer og det har blitt en glippe under viften. Håpet å få tak i en som er bedre, men da må jeg antagelig bytte ut kjøkkenseksjonen og det har jeg ikke tenkt til. 

Setter inn nytt bilde for å vise (skjult) skap over.

Spoiler

IMG_14672.thumb.jpeg.6d65dbdd15b6a2c6dc4d2d8678749d72.jpeg

Skrevet
Jarmo skrev (7 minutter siden):

Du kan feste f.eks 2x2 trelist på veggen. Om det er plass da.

Under skapet over skruehullene?

Skrevet (endret)
Subara skrev (10 minutter siden):

Under skapet over skruehullene?

Jupp, slik at du få en ny festeplate/område for skruer. Men da må du kanskje montere den nye viften litt lengre ut. Vi snakker om noen mm.  Om det er mulig. Ikke så lett for meg å se alt på bildet. Kan du/vil du bruke en list så husk trelim i tillegg til skruer.

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (1 minutt siden):

Jupp, slik at du få en ny festeplate/område for skruer. Men da må du kanskje montere den nye viften litt lengre ut. Vi snakker om noen mm.  Om det er mulig. Ikke så lett for meg å se alt på bildet.

En annen ting, er at jeg leste i den gamle bruksanvisningen at fettfilteret skal ha minimun 50 cm avstand til koketoppen. Min har bare 37,5 cm - 41 cm avstand. Så hvis ny vifte er like høy, så blir det enda nærmere koketoppen med + 2 cm list.

Finnes det flere valgmuligheter for viftetyper, enn forslaget mitt over, uten å bytte ut skapet? Det er sikkert limt fast til resten av kjøkkenseksjonen.

https://www.elkjop.no/hvitevarer/kjokkenvifte-og-ventilator

Skrevet (endret)

Den viften du har tegninger av har bakfester som sitter høyt oppe. Skal gå fint uten noen tiltak. Eller har jeg forstått riktig?

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (10 minutter siden):

Den viften du har tegninger av har bakfester som sitter høyt oppe. Skal gå fint uten noen tiltak. Eller har jeg forstått riktig?

Aner ikke, for jeg forstår ikke tegningene (alle tegningene er av viften jeg har i dag). I tillegg til tegning av selve viften, la jeg ved en tegning av montering på vegg.

Tror at viften er montert under overskap? Legger ved tegning av montering under overskap.

Spoiler

IMG_1468.thumb.jpeg.7b43f1f003bb909ea37957093a35cbb0.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (2 minutter siden):

Aner ikke, for jeg forstår ikke tegningene (alle tegningene er av viften jeg har i dag). I tillegg til tegning av selve viften, la jeg ved en tegning av montering på vegg.

Tror at viften er montert under overskap? Legger ved tegning av montering under overskap.

Skjul innhold

IMG_1468.thumb.jpeg.7b43f1f003bb909ea37957093a35cbb0.jpeg

Skrevet
Subara skrev (5 minutter siden):

Den kan monteres på veggen istedenfor og da slipper jeg å ha skruehull foran?

Ser ut til å være kun bakfester ja.

Skrevet
Jarmo skrev (Akkurat nå):

Ser ut til å være kun bakfester ja.

Jeg tok et bilde til.

Ser ut som at den er montert i underskapet? fordi den støter mot en flis på veggen som ikke går helt opp bak, så det blir en sprekk/luftlomme foran veggen. 

Spoiler

IMG_1469.thumb.jpeg.70131c4a4685b92f2434743939ba8263.jpeg

Skrevet
Subara skrev (2 minutter siden):

Jeg tok et bilde til.

Ser ut som at den er montert i underskapet? fordi den støter mot en flis på veggen som ikke går helt opp bak, så det blir en sprekk/luftlomme foran veggen. 

Skjul innhold

IMG_1469.thumb.jpeg.70131c4a4685b92f2434743939ba8263.jpeg

Jaok, da bør du ha en som kan monteres/festes under skapet. Om det er fliser bak så kan de sprekke. Fort gjort..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...