Letterboxd Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Hei. Jeg er en mann som vil gjøre en forskjell og høre fra folk hvilken jobb dere tror kan være en sjangse å gjøre et godt intrykk på gutter (og jenter) som mann? Jeg ser på diverse studier og jobber men vet ikke hva som er best for å gjøre en forskjell. Dere som har sønn eller brødre hvilke rollefigurer hadde de som påvirket dem positivt? Hvem av disse tror dere er mest viktig: - Lærer - Sosionom / Barnevern (begge leder til samme jobb, litt usikker på forskjellen) - Menn i Helse, et program som hjelper menn å få fagbrev som helsefagarbeider - Sykepleier - Psykolog Jeg tror ikke jeg har gode nok karakterer for Psykolog, men lister det uansett. Noen tanker? Skal ta et valg i høst 2026.
Tussi Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden (endret) Letterboxd skrev (18 minutter siden): Hei. Jeg er en mann som vil gjøre en forskjell og høre fra folk hvilken jobb dere tror kan være en sjangse å gjøre et godt intrykk på gutter (og jenter) som mann? Jeg ser på diverse studier og jobber men vet ikke hva som er best for å gjøre en forskjell. Dere som har sønn eller brødre hvilke rollefigurer hadde de som påvirket dem positivt? Hvem av disse tror dere er mest viktig: - Lærer - Sosionom / Barnevern (begge leder til samme jobb, litt usikker på forskjellen) - Menn i Helse, et program som hjelper menn å få fagbrev som helsefagarbeider - Sykepleier - Psykolog Jeg tror ikke jeg har gode nok karakterer for Psykolog, men lister det uansett. Noen tanker? Skal ta et valg i høst 2026. Jeg har forstått at du er ufør nå? Tenker at du også må se litt ift hva du kan klare å.stå i av relasjoner over tid. Jeg var ufør tidligere og er sykepleier nå. Jeg vil tro sykepleier og helsefagarbeider f eks kan være lettere *avhengig av arbeidsplass* enn f eks lærer. Du skal ha veldig god psyke for å være lærer eller psykolog. Som sykepleier bør du også ha lagt bak deg de verste psykiske problemene Men er det en yrkesveileder du kan snakke med evt? Endret 9 timer siden av Tussi 1
Letterboxd Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Tussi skrev (18 minutter siden): Jeg har forstått at du er ufør nå? Tenker at du også må se litt ift hva du kan klare å.stå i av relasjoner over tid. Jeg var ufør tidligere og er sykepleier nå. Jeg vil tro sykepleier og helsefagarbeider f eks kan være lettere *avhengig av arbeidsplass* enn f eks lærer. Du skal ha veldig god psyke for å være lærer eller psykolog. Som sykepleier bør du også ha lagt bak deg de verste psykiske problemene Men er det en yrkesveileder du kan snakke med evt? Takk for svar. Ja, er ufør, men håper å prøve en ekte jobb og bli bedre hvis mulig. Uansett så kan det å studere til jobb være lurt hvis jeg blir bedre senere. Jeg får veldig mye bra hjelp nå fra private psykolog og exposure therapy! Mitt problem er at jeg er mer interessert i å jobbe med yngre mennesker og ungdom en eldre. F.eks miljøterapeut, støttekontakt, hjelpe ungdommer på barnevern etc. Vet ikke om sykepleier og helsefagarbeider får noe valg eller om man må bare bli sendt til det som trengs?
leticia Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Ut fra hva du har skrevet tidligere så kunne kanskje et yrke uten direkte brukerkontakt vært bedre ? Som @Tussi er inne på så kan slike yrker være svært krevende mentalt. Men det avhenger også litt av hvilken type arbeidsplass du havner i, hvordan arbeidsmiljøet er osv. Men av disse du nevner, så tenker jeg at fagarbeider / menn i helse er det som er mest passende. Men jeg syns heller du burde ta kontakt med en karriereveileder / ta en karrieretest i stedet for å spørre ukjente folk her inne 1
leticia Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Letterboxd skrev (6 minutter siden): Mitt problem er at jeg er mer interessert i å jobbe med yngre mennesker og ungdom en eldre. F.eks miljøterapeut, støttekontakt, hjelpe ungdommer på barnevern etc. Vet ikke om sykepleier og helsefagarbeider får noe valg eller om man må bare bli sendt til det som trengs? Du velger selv hvordan type jobb du søker, men hvis du vil jobbe med barn og unge, så er fagbrev som barne - og ungdomsarbeider veien å gå. 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Letterboxd skrev (1 time siden): Takk for svar. Ja, er ufør, men håper å prøve en ekte jobb og bli bedre hvis mulig. Uansett så kan det å studere til jobb være lurt hvis jeg blir bedre senere. Jeg får veldig mye bra hjelp nå fra private psykolog og exposure therapy! Mitt problem er at jeg er mer interessert i å jobbe med yngre mennesker og ungdom en eldre. F.eks miljøterapeut, støttekontakt, hjelpe ungdommer på barnevern etc. Vet ikke om sykepleier og helsefagarbeider får noe valg eller om man må bare bli sendt til det som trengs? Da vil jeg anbefale som @leticia sier, å prøve barne-og ungdomsarbeider. For hvis du forsøker å ta studie for du er kommet deg helt, for å ha utdannelse når du er ferdig, kan fu få problemer. Alle de nevnte studiene på universitetsnivå har skikkethetsvurdering, og hvis du sliter med å danne relasjoner med elever f eks. Kan du bli utestengt. Du bær ha lagt bak deg mye før du starter på slike studier Vil anbefale fagskole,.altså enten BUA eller HFA (menn i helse) Men velger du sykepleie så kan du velge jobb selv ja, så sant det er noe ledig og du gjør det greit på intervju. Jeg har valgt litt strategisk der mine svakheter er minst tydelige, og mine styrker kommer til sin rett Endret 7 timer siden av Tussi 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå