Gå til innhold

Nato vil bruke alle nødvendige virkemidler for å forsvare seg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvem sa egentlig "Nato vil bruke alle nødvendige virkemidler for å forsvare seg"?

Jeg tenker at det vil være konfliktdempende å skyte ned all uautorisert russisk flyvning på NATO-territorie, slik det var konfliktdempende da Tyrkia skjøt ned et russisk jagerfly i Tyrkia i 2015.

Jeg tenker også at det vil være konfliktskapende å bare stå se på provokasjonene med henda i lomma og tro at "dette går sikkert over av seg selv".

Du kan jo vurdere selv aksjeporteføljen ut fra om NATO og Norge skaper eller demper konflikt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Nå har vel luftrom og grenser vært utsatt for flere uønskede hendelser utenom disse. Men det jeg reagerer på fra VG sitt hold er at man ikke graver i hva som russiske myndigheter har oppgitt som grunnlag for krenkelsene: 

Sitat

Utenriksminister Espen Barth Eide sier norske myndigheter har håndtert tilfellene direkte overfor russiske myndigheter og bedt om forklaring på krenkelsene.

Men det står ingenting om hva som har blitt formidlet.

Ikke minst så er jo artikkelen knyttet til vårt forsvarssamarbeid. Men dette føles ut som en pressemelding og ikke journalistisk håndverk.

Hvorfor følger man ikke opp med et spørsmål om Norge har løpende rapportert disse krenkelsene til NATO slik at man får et bedre analytisk grunnlag?

Dette kan avgjøre om Russland sine militære bevegelser er tilfeldige eller villet. Det er tross alt svært viktig å ha et mest mulig omfattende datagrunnlag når man skal vurdere videre tiltak. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...