Ludvig86 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Hei! Jeg har en ProJect Carbon Debut platespiller som er koblet til en eldre forsterker ( Onkyo TX-NR636 ). Denne forsterkeren har "Phono" utgang som platespilleren er koblet til. Det jeg har bitt meg merke i lenge nå, er at når jeg skal spille av en plate, så må jeg alltid skru lyden på forsterkeren sykt mye opp for å få greit volum. Hva er det som gjør dette? Må jeg har en RIAA-forsterker på denne?
Hårek Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Nei. Onkyo manualen sier at Phono inngang er for MM-pickup. Og platespiller har Ortofon 2M Red MM pickup. 1
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er vel heller det at all ny musikk er spilt inn absurd høyt. Ref. Loudness Wars.
Ludvig86 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden sedsberg skrev (Akkurat nå): Det er vel heller det at all ny musikk er spilt inn absurd høyt. Ref. Loudness Wars. Men hvorfor er da lyden lav?
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Ludvig86 said: Men hvorfor er da lyden lav? Fordi LP-plater ikke er spilt inn så høyt som annen musikk. F.eks. nye CD-er, strømming, radio etc. LP-ene har fysisk begrensning siden det er en nål som går i et spor. For høyt signal så vil nåla hoppe. Du har samme på gamle CD-plater. De har også veldig lav lyd. 1
Ludvig86 Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden (endret) sedsberg skrev (4 minutter siden): Fordi LP-plater ikke er spilt inn så høyt som annen musikk. F.eks. nye CD-er, strømming, radio etc. LP-ene har fysisk begrensning siden det er en nål som går i et spor. For høyt signal så vil nåla hoppe. Du har samme på gamle CD-plater. De har også veldig lav lyd. Takk for svar! 👍🏼 Men er det noen måte jeg kan løse denne "problemet" på? Endret 1 time siden av Ludvig86
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Merk at svaret mitt ikke er 100% sikkert siden jeg ikke aner hvor lav lyden blir. Vet ikke om noen umiddelbare, enkle løsninger heller egentlig.
Hårek Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kan være dårlig design. Har en gang kjøpt en presumptivt bra forforsterker på HiFi-klubben, den ga så lavt signal ut at den var ubrukelig. En extern RIAA preamp kan muligens fungere bedre, man må bare prøve seg fram.
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 4 minutes ago, Hårek said: Kan være dårlig design. Har en gang kjøpt en presumptivt bra forforsterker på HiFi-klubben, den ga så lavt signal ut at den var ubrukelig. En extern RIAA preamp kan muligens fungere bedre, man må bare prøve seg fram. Da må man huske å ikke bruke "phono"-inngangen på forsterkeren men en annen AUX-inngang. Hvis ikke blir frekvensresponsen helt banan.
Woff Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Har du sjekket om du kan justere lydnivået for inngangen(e) på forsterkeren? (Min Denon lar meg sette verdiene ganske mye..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå