Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Start relé som er gåen eller på tur til å ryke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet bilen her hjemme i dag uten noen problemer, men når jeg skulle hjem fra butikken var det ingen respons når jeg vridde om tenningen. Kommer en svak klikke lyd eneste. Etter 30-40 forsøk så startet bilen igjen. Jeg hadde samme problemet for 3-4 uker siden og målte batteri og rengjorde poler, så det skal være ok. 

Bilen er en Toyota Corolla kombi 1997 modell.

Noen som har en idé på hva som kan være feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få en til så itte inni bilen og holde tenninga på start mens du banker på starteren med et kosteskaft eller noe. Starter den da er det sansynligvis starter/innslag/relé. De er som oftest i samme enhet på nyere biler.

Skrevet (endret)

Sidan den ikkje prøver å dra i gang startmotoren og du har nok futt i batteriet så er innslaget ei potensiell feilkjelde. At det klikker kan indikere at reléet fungerer, men det kan vere noko der òg.

Du kan måle spenning på innslaget når ein vrir om nøkkelen. Har den riktig spenning og det ikkje klikker i den så må du feilsøke vidare. Å dunke på innslaget kan få det til å operere og ev. gje ein indikasjon på at problemet ligg der.

Kan òg vere startmotoren som er problemet.

Endret av Zeph
Skrevet

Takker for svar.

Bilen startet helt greit når jeg var ute og testet nå. Da vet jeg hvert fall litt mer hva jeg kan sjekke når og om det skjer igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...