Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stemme borte fra hjemsted på valgdagen

Gjest cfe20...f9f

Anbefalte innlegg

Gjest cfe20...f9f
Skrevet

Av årsaker jeg ikke kan gå inn på har jeg ikke hatt anledning til å forhåndsstemme, og på valgdagen befinner jeg meg i en annen del av landet enn der jeg er folkeregistrert.

Når jeg leser informasjon på valg.no og i valgloven, er det noe uklart for meg om jeg fortsatt får stemt. På valg.no, under Stemmeprosessen, står følgende (min utheving):

Sitat

Unntak frå hovudregelen ved stemming

Det kan hende at veljarar må stemme på ein annan måte enn den ordinære prosessen som er skildra ovanfor. Slike situasjonar handlar som regel om at stemma må avgivast i konvolutt.

Årsaker til at ei stemme må avgivast i konvolutt er:

• Veljaren førehandsstemmer i ein annan kommune enn der hen står i manntalet
  • Veljaren førehandsstemmer frå utlandet
  • Valmedarbeidaren finn ikkje personen i manntalet
  • Kommunen har valt å bruke manntal på papir på valdagen
  • Veljaren møter opp i ein annan krins enn der hen står i manntalet
  • Det har oppstått ein beredskapssituasjon som gjer at vallokalet har mista tilgang til det elektroniske manntalet 

I valgloven §§ 9–5 og 9–6 står følgende:

Sitat

(2) Hvis stemmemottakeren ikke kan sette kryss ved velgerens navn i manntallet, skal stemmemottakeren stemple stemmeseddelen før velgeren legger den i en stemmeseddelkonvolutt og limer konvolutten igjen. Stemmemottakeren skal legge stemmeseddelkonvolutten sammen med informasjon om velgerens identitet i en omslagskonvolutt og lime omslagskonvolutten igjen. Velgeren skal legge omslagskonvolutten i en urne.

Valgloven § 9–1 sier derimot at man på valgdagen må stemme der man er folkeregistrert.

Hva har høyest prioritet? Finnes det noen måte jeg kan stemme på, f.eks. ved bruk av stemmeseddelkonvolutt eller å sende stemmen i posten, eller må jeg reise dit jeg er folkeregistrert?

Anonymous poster hash: cfe20...f9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En velger kan forhåndsstemme i alle kommuner. På valgdagen/valgtinget kan en velger bare forhåndsstemme i egen kommune, men kan stemme i alle valgkretsene i den kommunen. Regelen du siterer gjelder velgere som stemmer i en annen valgkrets i kommunen enn den valgkretsen de tilhører. Den kan ikke påberopes for å få stemme i en annen kommune. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...