Gjest cfe20...f9f Skrevet lørdag kl 16:45 Skrevet lørdag kl 16:45 Av årsaker jeg ikke kan gå inn på har jeg ikke hatt anledning til å forhåndsstemme, og på valgdagen befinner jeg meg i en annen del av landet enn der jeg er folkeregistrert. Når jeg leser informasjon på valg.no og i valgloven, er det noe uklart for meg om jeg fortsatt får stemt. På valg.no, under Stemmeprosessen, står følgende (min utheving): Sitat Unntak frå hovudregelen ved stemming Det kan hende at veljarar må stemme på ein annan måte enn den ordinære prosessen som er skildra ovanfor. Slike situasjonar handlar som regel om at stemma må avgivast i konvolutt. Årsaker til at ei stemme må avgivast i konvolutt er: Veljaren førehandsstemmer i ein annan kommune enn der hen står i manntalet Veljaren førehandsstemmer frå utlandet Valmedarbeidaren finn ikkje personen i manntalet Kommunen har valt å bruke manntal på papir på valdagen Veljaren møter opp i ein annan krins enn der hen står i manntalet Det har oppstått ein beredskapssituasjon som gjer at vallokalet har mista tilgang til det elektroniske manntalet I valgloven §§ 9–5 og 9–6 står følgende: Sitat (2) Hvis stemmemottakeren ikke kan sette kryss ved velgerens navn i manntallet, skal stemmemottakeren stemple stemmeseddelen før velgeren legger den i en stemmeseddelkonvolutt og limer konvolutten igjen. Stemmemottakeren skal legge stemmeseddelkonvolutten sammen med informasjon om velgerens identitet i en omslagskonvolutt og lime omslagskonvolutten igjen. Velgeren skal legge omslagskonvolutten i en urne. Valgloven § 9–1 sier derimot at man på valgdagen må stemme der man er folkeregistrert. Hva har høyest prioritet? Finnes det noen måte jeg kan stemme på, f.eks. ved bruk av stemmeseddelkonvolutt eller å sende stemmen i posten, eller må jeg reise dit jeg er folkeregistrert? Anonymous poster hash: cfe20...f9f
Tussi Skrevet lørdag kl 16:55 Skrevet lørdag kl 16:55 (endret) Det ser ut som du vil slite med dette https://www.valg.no/for-velgere/stortingsvalget-2025/nar-og-hvor-kan-du-stemme/ Du må reise til den kommunen du var folkeregistrert i juni for å kunne stemme. Ellers får du ikke stemt Endret lørdag kl 16:57 av Tussi
Atib Azzad Skrevet lørdag kl 16:56 Skrevet lørdag kl 16:56 1 minute ago, Tussi said: Det ser ut som du vil slite med dette https://www.valg.no/for-velgere/stortingsvalget-2025/nar-og-hvor-kan-du-stemme/ Om ting ikke har forandret seg de siste årene, får du ikke stemme på valgdagen utenfor hvor du er folkeregistrert.
krikkert Skrevet lørdag kl 18:44 Skrevet lørdag kl 18:44 En velger kan forhåndsstemme i alle kommuner. På valgdagen/valgtinget kan en velger bare forhåndsstemme i egen kommune, men kan stemme i alle valgkretsene i den kommunen. Regelen du siterer gjelder velgere som stemmer i en annen valgkrets i kommunen enn den valgkretsen de tilhører. Den kan ikke påberopes for å få stemme i en annen kommune. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå