Spillredaksjonen Skrevet torsdag kl 09:04 Skrevet torsdag kl 09:04 De beste «Metroidvania»-spillene i nyere tid Vi lister opp fem av sjangerens beste til ære for lanseringen av <em>Hollow Knight: Silksong</em>. Les hele saken på Gamer.no»
oleto Skrevet torsdag kl 11:31 Skrevet torsdag kl 11:31 Spillet slippes vel klokken 1600 for alle. Hvordan er anmeldelsen i gang?
Rogshit Skrevet torsdag kl 14:09 Skrevet torsdag kl 14:09 Kan alle være så snill å logge av steam i noen minutter, jeg skal bare kjøpe Silksong...
Olav Skrevet torsdag kl 14:24 Skrevet torsdag kl 14:24 Metroid Prime Remastered burde vel vært på denne listen også? 🤔 Eller er ikke remakes eller 3D-spill innafor?
Zeph Skrevet torsdag kl 16:21 Skrevet torsdag kl 16:21 Rogshit skrev (2 timer siden): Kan alle være så snill å logge av steam i noen minutter, jeg skal bare kjøpe Silksong... 220 kroner er latterlig billig for eit sånt spel om det er på storleik med Hollow Knight.
Rogshit Skrevet torsdag kl 16:55 Skrevet torsdag kl 16:55 Zeph skrev: Rogshit skrev (2 timer siden): Kan alle være så snill å logge av steam i noen minutter, jeg skal bare kjøpe Silksong... 220 kroner er latterlig billig for eit sånt spel om det er på storleik med Hollow Knight. Aldri påstått noe annet, hva snakker du om?
bo1e Skrevet torsdag kl 16:57 Skrevet torsdag kl 16:57 Olav skrev (2 timer siden): Metroid Prime Remastered burde vel vært på denne listen også? 🤔 Eller er ikke remakes eller 3D-spill innafor? Tror ikke det er vanlig å ha den typen spill i metroidvania-kategorien. Ifølge ai er det first person shooter / action adventure.
Zeph Skrevet torsdag kl 17:22 Skrevet torsdag kl 17:22 Rogshit skrev (27 minutter siden): Aldri påstått noe annet, hva snakker du om? Eg har ikkje påstått at du påstår det heller.
Olav Skrevet torsdag kl 23:07 Skrevet torsdag kl 23:07 6 hours ago, bo1e said: Tror ikke det er vanlig å ha den typen spill i metroidvania-kategorien. Ifølge ai er det first person shooter / action adventure. AI er kanskje ikke så konsekvent da 😕 spurte om metroidvania måtte være 2D: «AI OverviewNo, a Metroidvania does not have to be 2D; while traditionally a genre of 2D platformers, Metroidvania games can be 3D or 2.5D as long as they feature a large, interconnected world with ability-gated progression. The defining characteristics are exploration of such a world and ability-based progression, rather than its graphical presentation.» Om jeg spør om Mereoid Prime Remastered er et metroidvania: «Yes, Metroid Prime Remastered is a Metroidvania game, even though it's a first-person 3D title rather than the traditional 2D. It contains all the core elements of the genre, including an interconnected world that requires acquiring new abilities and items to progress, focused exploration, and backtracking to previously inaccessible areas. The only difference is that these elements are presented from a first-person perspective, making the immersion and sense of exploration even more profound.»
bo1e Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden Helt sant. Og det finnes sikkert delte meninger blant kjøttfolk også om kriteriene for metroidvania. For min del må det noenlunde se ut som nettopp opphavet for portmanteauet, de opprinnelige metroid og castlevania-spillene. Det er 2d plattform med en del spesifikke spillmekanikker.
BadCat Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Tidlig Castlevania er først og fremst lineære actionspill. Det går over 10 Castlevania-spill det blir "Metroidvania". Simon's Quest er ikke linæert, men det er ikke fullt ut Metroidvania, i beste fall er det Proto-Metroidvania (forløper). Det er heller i sjangeren Action RPG. Originalen er best. Den og Super Metroid. Selv tok jeg på meg "Varia Suit" for første gang i 1988. Remaken "Metroid: Zero Mission" fra 2004 er nok bedre for folk flest, da originalen er litt skarp i kantene. Endret 19 timer siden av BadCat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå