janegilv Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Har hatt nextgentel selger på døren som vil selge nextgentel over telenor fiber i Bergensområdet. Jeg kjører i dag en egen opnsense ruter koblet direkte til telenors fiber/gpon-boks. Skulle veldig gjerne likt å fortsette med offentlig IPv4 (ikke CG-NAT osv) og et fornuftig IPv6 oppsett (stabile adresser, dhcpv6-pd) med mulighet for innkommende forbindelser. Selgeren sier "alt er likt", er det noen med mer konkret informasjon rundt disse aspektene? (Andre betrakninger rundt stabilitet osv er også interessant)
Neonex Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du?
Cyrio Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip
janegilv Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden 1 hour ago, Neonex said: Aner ikke - du kan jo gjerne forhøre deg med kundeservice/support der direkte? Regner med de har bedre peiling. Hva slags pristilbud fikk du? 500/500 for 820,-/mnd (969,- etter 1. år) RiksTV strømmepakke 370,-/mnd. Telenor tar 1 717,-/mnd for 250/250mbps og t-we (skulle være tilsvarende kanaler) 1 hour ago, Cyrio said: De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip Det ser ut til å være håp for offentlig IP, sakset fra siden du linket til: Quote Dersom du har fiber trenger du ikke å benytte bromodus, og du kan enkelt koble ditt eget nettverksutstyr direkte til fiberboksen. Da vil nettverksutstyret ditt få tildelt en offentlig IP-adresse fra fiberboksen.
N|troXx Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Cyrio skrev (1 time siden): De tilbyr ikke statisk ip, og det vil jeg tippe på at er fordi de benytter cgnat dessverre. https://hjelp.nextgentel.no/no_NO/generelt-om-internett/fast-ip jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. Endret 5 timer siden av N|troXx
janegilv Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden 49 minutes ago, N|troXx said: jeg har Nextgentel, og tror det er offentlig IPv4, men den er dynamisk, og skifter av og til, så skal en ha noe tjenester, så må en ha dyn-dns eller liknende. Skal sies at den er ganske stabil. får også et /56 PD IPv6 fra de, kjører egen OpenWRT server, så bare å sette opp DHCP-client IPv6 interface, og alt funker fjell der. Merk: ikke via telenor nett, har lokalt nett her, som Nextgentel drifter. IPen hos telenor har vel endret seg 1 eller 2 ganger ila det året jeg har hatt de, det er vel helt ok. Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt.
barfoo Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 9 minutes ago, janegilv said: Får et /48 + linknett via DHCP-PD, det har også holdt seg ganske stabilt. Telenor tildeler vel det ut fra DUID, dvs. i praksis statisk så lenge du holder DUID uendra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå