Gå til innhold

Kineserne kommer med et helt ny OS

Anbefalte innlegg

Skrevet
Clear skrev (På 23.7.2025 den 20.31):
Gavekort skrev (På 23.7.2025 den 18.56):

Husker jeg ikke feil så slo vel Linux folka seg på brystkassa på begynnelsen av 2000 tallet og sa noe sånt som at " nå som Linux har blitt så bra så kommer vi snart til å ta helt over for Windows "

Har de det ? 

Spørsmålet er vel om Microsoft kommer til og kjøre Windows så veldig mye lengre, er jo litt pussig at de legger så mye arbeid i og integre Linux i Windows, nå kan jeg installere linux-apper og de dukket opp i startmenyen i win11.

Det er fryktelig dyrt og holde et OS relevant, og for veldig mange bruker betyr OSet ingenting så lenge appene deres fungerer. Så vil Microsoft etterhvert kjøre på linuxkjerne og kjøre emulering for gammle programmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/24/2025 at 8:12 PM, barfoo said:

Det er ikkje typisk Linux-brukere. Det er typisk 98% av befolkinga elns. Dei fleste tar mobilfoto og ser rart på deg om du nevner raw og fotoredigering utover snapchat-filter...

Jeg følger tydeligvis ikke med i utviklingen.

Oppfostret på Dpreview forumet som jeg er , er det vel ikke mer å forvente .....😀

Skrevet

Har gjort litt sjekk av video for Linux. 

Davinci Resolve som kniver med PP/AE ,  støtter Linux. De har til og med en gratisversjon som skulle være mer enn bra nok.

Selv Boris FX har støtte for noen av sine plugins : https://borisfx.com/downloads/?host=resolve&os=linux

Dyrt ? ja ... vent til BF og kjøp kjøp perpetual lisence. De pleier da å kjøre 30-40 % rabatt.. Da kan man gjøre videoredigering med fantastiske effekter  på øverste nivå.....

• Liker 1
Skrevet
Clear skrev (15 timer siden):

Jeg følger tydeligvis ikke med i utviklingen.

Oppfostret på Dpreview forumet som jeg er , er det vel ikke mer å forvente .....😀

Nå er jeg kun en statistisk populasjon på én, så ikke skli av stolen, men det var artigere å holde på med raw og hdr på Mac (Aurora), har ikke helt funnet noe favorittverktøy på Linux, og da blir det mye jpeg, selv om jeg skrur på filene både i rawtherapee og darktable. Rett og slett for å spare plass, og det tross alt ikke er profesjonelt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer med RawTherapee ?

Selv etter at jeg gikk tilbake til Windows , valgte jeg å installere RT - mest for å følge med utviklingen ..... eller noe som ble til  mangel på utvikling. Plutselig ble det bråstopp , og ingen nye utgaver på over 2 år.  Måtte en tur innom Discuss.pixls og fant ut at de som jobbet med RT rett og slett hadde sluttet. Tror det var snakk om 7-8 stykker hvis jeg ikke husker fei.

Et nytt team har startet opp , og nå hadde de endelig fått på plass masking/ local edit. Local edit er desverre sørgelige saker. Selv Lightroom for 20 år siden hadde mye mer avansert masking. LR med sin AI masking idag er jo lysår foran ....Har nå avinstallert RT.

I dag ville jeg ha valgt darktable foran RT. Aurélien Pierre  gjorde en meget bra jobb med å utvikle programmet. darktable  fikk så mye penger via donasjon at han kunne jobbe på heltid i flere år 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...