Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spm vedr håndholdt mobil og kjøring

Gjest 61073...6ea

Anbefalte innlegg

Gjest 61073...6ea
Skrevet

Jeg (kvinne) vet at man ikke kan holde en telefon mens man kjører bil. Jeg hører dårlig, og kjører en eldre bil uten bluetooth. Jeg bruker 1.5 time til jobb, og kjører kun landevei. Jeg har klemte nerver i hodet som fører til at det er smertefult å bruke headset, og jeg må da bruke høyttaleren til telefonen. Lurer da på om det er innafor å plassere mobilen i sports-bh'en under samtaler mens jeg kjører?

Jeg vil her poengtere at jeg da stopper bilen, ringer vedkommende, plasserer tlf i BH, og så kjører videre. Mobilen blir værende til jeg stopper bilen. Ringer noen meg kjører jeg inn til siden og gjør det samme.

OM jeg så skulle bli stoppet med tlf i BH, kan dette medføre en bot?

Synsing er innafor på denne 😁

Anonymous poster hash: 61073...6ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gjør mobiltelefonbruken lovlig ved å kjøpe deg en mobilholder med klype som du fester i dashbordet, slik som denne fra komplett:

https://www.komplett.no/product/1310773/mobil-tablets-klokker/mobiltilbehoer/mobilholder-stativ/andersson-mobilholder-til-bil-sort

"Når telefonen er plassert i egen mobilholder, kan du taste inn telefonnummer og starte eller avslutte samtaler via skjermen på telefonen. Dette er det eneste du har lov til å gjøre direkte via skjermen på telefonen. "

https://www.naf.no/trafikksikkerhet/trygg-i-trafikken/mobilbruk-i-bil

Endret av Kakkelfant
Skrevet

Rent teknisk, så er det vel lovlig?

"..når mobiltelefonen under kjøring er håndfri eller er plassert i en holder".
Du plasserer den i en BH (brystHOLDER) :p 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Så lenge du gjør som du sier og stopper bilen når du aktiverer telefonsamtalen, så er det samme hvor telefonen er, så lenge det ikke er hendene som holder den. Men anbefaler løsning som Kakkelfant nevner.

Problemet kan komme hvis telefonen flytter seg og du må gjøre noe med en.

At det er landevei i motsettning til motorvei, så er det nok enda verre å fikle på mobil på landevei enn på motorvei. Motorveier er som regel mindre svingete og man har bedre oversikt der enn på landeveier hvis man blir forstyrret av noe.

Skrevet

Det er to spørsmål her. 

Det ene spørsmålet er hva som faktisk er lov. Det er regulert av vegtrafikkloven § 23b ("departementet kan gi nærmere bestemmelser om forbud mot bruk i motorvogn av elektronisk utstyr som kan forstyrre føreren") og forskrift om bruk av mobiltelefon i bil. 

Det er forbudt å betjene mobiltelefonens funksjoner under kjøring. Det er tillatt å "starte opp, gjennomføre, og avslutte en samtale" så lenge mobiltelefonen er "håndfri eller er plassert i en holder". 

Når mobiltelefonen er plassert i BH-en din er den håndfri. Det er dermed ikke ulovlig å gjennomføre en samtale med mobilen i BH-en. Det er imidlertid ikke lovlig å starte opp eller avslutte samtalen på denne måten. 

Det andre, og viktigere, spørsmålet er om du vil bli trodd på historien du forteller. Politiet vil ilegge bøter basert på hva de mener de kan bevise, og "jeg har ikke rørt mobilen mens jeg kjørte" er en lite sannsynlig historie. Bot for bruk av mobiltelefon er et forenklet forelegg, noe som innebærer at det effektivt sett er en bachelorutdannet polititjenestemann som vurderer om historien din er troverdig nok til at du skal slippe bot. 

Summa summarum: det du beskriver er i og for seg lovlig, men du vil antagelig bli ilagt en bot likevel, og må forvente å bestride forelegget og bruke en runde i tingretten på å bli frifunnet. 

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...