Gå til innhold

CG-NAT problemer? Overvåkningskamera og mobilt bredbånd fra Ice

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg bistår mine foreldre som har overvåkning på hytta, men har nå etter to ulike rutere fra Ice fortsatt opplevd problemer som blant annet

- Kameraene går offline etter noen timer (må pares opp på nytt)

- Får ikke logget inn på Arlo appen via mobilen

- Enkelte nettsider svarer ikke, mens andre fungerer via mobilen.

Eneste som hjelper da er å resette ruteren og pare opp alt på nytt.

Ruter er Nokia FastMile 5G Gateway - Den kjører med DHCP som jeg har forsøkt slå av og på. Står at Arlo skal takle dette.

Dekningen her med ice er veldig god med 5G.

Default så vil de bytte IP hvert døgn ser det ut til, men prøvde skru opp en del, men rakk aldri komme dit før problemene kom.

Den stod først med WPA3 som jeg prøvde bare endre til WPA2 for å sjekke. Ruteren er resatt 3 ganger nå uten at det har hjulpet, de samme problemene kommer tilbake.

Dersom jeg forsøker sette opp HotSpot med egen telefon (Telia), så kommer alt opp og fungerer normalt. Jeg har aldri opplevd så mye problemer før med et oppsett. Leser dette fra ChatGPT

"If your mobile ISP’s CG-NAT implementation is overloaded or inconsistent, Arlo’s cloud might have trouble maintaining stable connections."

Jeg er ganske lei nå og ønsker heller prøve gå over til Telia og annen type ruter, men er det noen som har noe teorier hva som skjer her teknsisk sett?

Har det noe med CG-NAT å gjøre?

Jeg forstår at det med at enkelte nettsider ikke fungerer kan være DNS, men jeg ser heller ingen DNS innstillinger å skru på.

Endret av Lurifaxx1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

CG-NAT står for carrier grade network adresse translation og kan være noe skikkelige problemskapere.

Hotspot fungerer over samme nettet med systemet? Også over 24 timer?

Er neppe DNS problemer

Skrevet
16 hours ago, vidor said:

CG-NAT står for carrier grade network adresse translation og kan være noe skikkelige problemskapere.

Hotspot fungerer over samme nettet med systemet? Også over 24 timer?

Er neppe DNS problemer

Takk for svar. Ikke samme nettet, men bare testa med egen hotspot fra min telefon for å se om det var noe med kameraene. Da fungerer de. 

Men har CG-NAT noe med endring av offentlig ip og/eller at man deler offentlig ip med flere brukere? 

Jeg har bestilt fast IP fra ice nå siden de tilbyr det på mobilt bredbånd for 99 kr måneden... usikker om det løser saken. Har også satt opp et Eufycam for å se om det får samme problem. 

Jeg trodde mobilt bredbånd og kamera var noe flere bruker, de jeg snakket med på ice sa de aldri hadde hørt om det (i 2025??)

Skrevet

Et ekstremt rot her av informasjon/desinformasjon gitt her. Kanskje best å begynne fra scratch:

Har du kun en ruter (NAT enhet) der eller to? Du snakker om å ha skrudd av DHCP fordi "Arlo" skal håndtere dette" etc..

Uansett hvor mange du har, hvilke IP-adresser (IPv4) har de på WAN og LAN siden sin? (du trenger ikke oppgi de siste to oktettene, kun de to første oktettene er nok.

Har kameraene en funksjon som snakker via en sentralisert server du kanskje betaler for? Eller må du åpne porter inn til routerene (evt. at UPnP gjør dette for deg en viss periode før det feiler)?

Ja, CG-NAT betyr i praksis at du ikke har din egen unike IPv4 WAN-adresse på ditt utstyr (CPE). Det betyr dog ikke at de trenger å endre IP-adressen dere deler hele tiden/daglig/ukentlig etc. Om du bare ser på IP-adressen så kan du lett avdekke om denne er CG-NAT eller "ekte".

Hvis Arlo påstår din enhet ikke skal ha DHCP påslått så er de komplette idioter. Eneste jeg kan tenke meg til at de kanskje har misforstått ditt oppsett og tror du har to NAT-enheter hvor den ene bør bridges (skru av NAT (som innebærer å skru av DHCP), men selv det bør ikke være nødvendig. Alt du prøver å oppnå finnes det veier rundt, uansett om det er serverstyrt autentisering uten port forwarding eller om du må åpne porter selv (i så fall ville jeg vurdert å ha en cloudflare tunnell kjørende så du både får et domene (som elder hjem uansett hvilken IP du har eller om denne skifter) og du slipper å åpne porter rett inn fra Internett og til kameraet ditt. CloudFlare støtter og en egen autentisering hvis kameraet ditt skulle ha shit autentisering som du ikke vil at andre skal kunne omgå.

Skrevet

Generelt burde ikke et kamera ha noe problem med CG-NAT.

Får du pinget kameraene fra lokalnettet når de slutter å fungere?
Har du samme problem hvis du setter en statisk IP (hvis mulig) på kameraet?

Eventuelt kan du midlertidig teste med f.eks et telenor simkort i ruteren.

Skrevet (endret)

Hvis en for NAT slik som CG-NAT feiler og minster kontakten så er det noe som feiler.

Har vært borti og ha masse greit utstyr ellers, og så tryner det med en gang jeg prøver å sette på et CG-NAT via mobil som f.eks Telenor sitt nett (Talkmore), som i utgangspunktet burde ha bra peiling. Akkurat i dette tilfellet brukte jeg en 4G router mot et mobilkort som fungerte helt fint, jeg meg måtte kjøre det mot en mobiltelefon p.g.a Happybytes krevde deg, og da fungerte det dessverre ikke. De kan i enkelte tilfelle være motsatt, sånn at det fungerer med 4G router.

Prøvde å finne den routeren jeg selv brukte, men kunne ikke finne deg. Tror det var en TP-Link, og de pleier jo å være greie.

Får du lånt deg noen routere så er jo det kanskje en måte å teste på, men pass på 24-timers grensen.

Endret av vidor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...