depaderp Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) Hei. for ca. 8 år siden ble jeg oppsagt for underslag på ca 500.000 kr over 5 år. det var ingen rettsak eller anmeldelse. Dette var en bedrift med flere deleiere som jobbet fulltid eller deltid. En av eierinne anklaget meg for å stjele penger. noe jeg ikke har gjort Par år senere fikk en annen arbeider også sparken for det samme. Noen år etter dette ble denne eieren tvunget ut av bedriften fordi han stjal penger Jeg har ett hull på 5 år i CV`n pga. denne saken. Tok kontakt med bedriften via email slik at de kan gi meg en attest, men de bare ignorerte meg. Møtte opp på bedriften når den åpnet om morgenen og fikk beskjed jeg ikke bare hadde fått sparken pga. underslag alene men andre ting som å være for sent på jobb og være frekk mot en kunde Jeg var for sent på jobb 2 ganger på 5 år (30 minutter pga snø), og kunden jeg var "frekk" mot drev å puttet tape over et sikkerhets kamera like før stengetid Kan jeg komme noen vei med rettslig hjelp? De nekter å gi meg en attest som dekker 5 år av arbeidslivet mitt Endret 5. juli av depaderp
nVIDIAsucks Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli Når det gjelder attest kan du henvise til aml § 15-15. Grunnen til oppsigelsen skal stå i oppsigelsen. Om de ekstra forholdene ikke er nevnt der så kan de ikke bruke det som grunn nå. Ved oppsigelse er det en del søksmålsfrister som gjelder og disse er passert for lenge siden. Her bør du nok rådføre deg med fagforening eller advokat i forhold til om det har noe for seg å gå til søksmål.
depaderp Skrevet 5. juli Forfatter Skrevet 5. juli nVIDIAsucks skrev (1 minutt siden): Når det gjelder attest kan du henvise til aml § 15-15. Grunnen til oppsigelsen skal stå i oppsigelsen. Om de ekstra forholdene ikke er nevnt der så kan de ikke bruke det som grunn nå. Ved oppsigelse er det en del søksmålsfrister som gjelder og disse er passert for lenge siden. Her bør du nok rådføre deg med fagforening eller advokat i forhold til om det har noe for seg å gå til søksmål. De nekter å skrive attest i det hele tatt
nVIDIAsucks Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli (endret) Du har krav på attest (tjenestebekreftelse er egentlig en bedre beskrivelse) som minimum tilfredsstiller kravene i aml § 15-15. Endret 5. juli av nVIDIAsucks 2
The Avatar Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli depaderp skrev (9 timer siden): De nekter å skrive attest i det hele tatt Du har rett på attest etter AML, ved avskjed så kan arbeidsgiver også skrive at du vart avskjediga, men dei kan ikkje skrive grunnen. Merk likevel at det betyr likevel lite i praksis sidan ein med ein slik attest så vil potensielle arbeidsgivarar heilt sikker be om å få ta referansesjekk hos din tidlegare arbeidsgivar. Spørsmålet er i kva grad det er hensiktsmessig å presse på dette såpass lenge etterpå. Det er ikkje alle jobbsøkarar som har attest sjølv om dei har krav på det. Mange skriv berre som sant er kvar dei har jobba rett inn i CVen. Særleg om du har hatt jobb etterpå så er det mindre viktig å også ha attest. 1
Cascada81 Skrevet 5. juli Skrevet 5. juli depaderp skrev (11 timer siden): Hei. for ca. 8 år siden ble jeg oppsagt for underslag på ca 500.000 kr over 5 år. det var ingen rettsak eller anmeldelse. Dette var en bedrift med flere deleiere som jobbet fulltid eller deltid. En av eierinne anklaget meg for å stjele penger. noe jeg ikke har gjort Par år senere fikk en annen arbeider også sparken for det samme. Noen år etter dette ble denne eieren tvunget ut av bedriften fordi han stjal penger Jeg har ett hull på 5 år i CV`n pga. denne saken. Tok kontakt med bedriften via email slik at de kan gi meg en attest, men de bare ignorerte meg. Møtte opp på bedriften når den åpnet om morgenen og fikk beskjed jeg ikke bare hadde fått sparken pga. underslag alene men andre ting som å være for sent på jobb og være frekk mot en kunde Jeg var for sent på jobb 2 ganger på 5 år (30 minutter pga snø), og kunden jeg var "frekk" mot drev å puttet tape over et sikkerhets kamera like før stengetid Kan jeg komme noen vei med rettslig hjelp? De nekter å gi meg en attest som dekker 5 år av arbeidslivet mitt Det kan tenkes du ville hatt en god sak der og da, med mindre du kunne lastes for underslaget med uaktsomhet (latt penger ligge framme uten tilsyn eller lignende). Litt avhengig av omfang og alvorlighetsgrad, ved sterk mistanke om underslag er det ikke uvanlig at det blir gjort et forsøk på å overtale eller presse den ansatte til selv å si opp for å slippe utgifter i etterkant. Årsaken er enkel: Hvis den ansatte av en eller annen grunn ikke blir dømt for underslag, kan arbeidsgiver pådra seg mye jobb og store utgifter hvis den ansatte går til søksmål i ettertid. Er det et underslag av begrenset omfang eller vanskelig å bevise, er det for bedriftsledelsen gjerne viktigere at den ansatte slutter enn at denne blir straffedømt. Hvis arbeidsgiver etter formell henvendelse fortsatt nekter å utstede tjenestebekreftelse, ville jeg forsøkt med arbeidstilsynet. Jeg tror ikke de kan straffe bedriften, men sånne ting pleier å løse seg raskere da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå