Gå til innhold

Tv TCL blinker. Skjermkort/hdmi?

MikkelRæv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har en 8 mnd gammel tv TCL tv.

kjøpte nytt skjermkort for en uke siden.

noen som vet hvorfor dette skjer? Er det innstillinger på skjermkort eller tv jeg må se på? Eller er det hdmi som er dårlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser du prøver å drive skjermen i 4K 144Hz. Da må HDMI kabelen din være av god kvalitet. Se etter en HDMI 2.1 kabel med sertifiseringsmerket: Ultra HighSpeed HDMI Cable

HDMU - Ultra High Speed HDMI Certified 8K cable - CYP

Kabler uten dette merket, men som sier at de klarer 4K 120 eller 8K60 greier ikke nødvendigvis det, det er produsenten som påstår at kabelen greier det.

Brukeranmledelser melder om at denne kabelen virker i 4K 120Hz. Så hvis du har en Clasohlson i nærheten så er den verdt et forsøk. Ta vare på kvittering i tilfelle den ikke holder. https://www.clasohlson.com/no/p/39-1364-3

Skrevet (endret)

Uheldigvis har dette ingen ting med hva hdmi kabel som er i bruk . Feilen er i spillmester som er slått på TLC Tven. Hvordan komme rundt det har jeg ikke tatt meg tid til men Tven tror Steam/discord er et spill og annet som kan gi ut FPS lesing. 

Edit: Hvis du skrur av programmet som bruker hardware acceleration så vil den slutte noe

Endret av Dr.Johnsen
Skrevet
Dr.Johnsen skrev (På 5.7.2025 den 10.25):

Uheldigvis har dette ingen ting med hva hdmi kabel som er i bruk . Feilen er i spillmester som er slått på TLC Tven. Hvordan komme rundt det har jeg ikke tatt meg tid til men Tven tror Steam/discord er et spill og annet som kan gi ut FPS lesing. 

Edit: Hvis du skrur av programmet som bruker hardware acceleration så vil den slutte noe

Er det programvare i TCL tv som er dårlig da mener du?

hvis jeg slår av spillmester, hva mister jeg av funksjoner?

Skrevet

Nei er ikke noe feil med TLC Tv i seg selv kjøpte en 65 Tommer selv i April . Men Gamemaster Tror programmet du har oppe er et spill så den prøver og gå over til 1440p 120-144Hz ut i fra hvem tv du har og derfor driver den og blinker 

Som du ser jeg trenger ikke ikke trykke en gang bare hovre over 

Skrevet (endret)

Det er også en «bølge» på skjermen. Når jeg beveger meg . Ikke så lett å se kanskje.

Går sånn ca midt på skjermen . Noen ganger når egg ser på nyheter eller vanlig programmer også. Så virker det som skjermen blir 2delt. Er nesten usynlig stripe som deler ansikt eller hva som helst . Ca midt på skjermen. 

hva kommer det av? Noe instilling jeg kan gjøre?

IMG_0611.thumb.png.639651ad2290862bf3a7473b5ba1eb9c.png

Endret av MikkelRæv
Skrevet

Mye spørsmål nå, jeg tror du bør fortelle oss hvilken TV modell dette er så vi vet hva den har av funksjoner.

Jeg greier ikke helt å se hva du viser til men jeg gjetter på at du kanskje opplever tearing. Det betyr at du ser to frames/bilder samtidig på skjermen delt horisontalt, som kan oppleves som et kutt i bildet der øvre og nedre del av bildet ikke er på linje. Denne overgangen kan flytte seg vertikalt over tid eller holde seg på samme plass. Legger ved video og bilde som illustrerer dette.

Was ist Screen Tearing und wie behebt man es?

Skrevet
Thor. skrev (1 time siden):

Mye spørsmål nå, jeg tror du bør fortelle oss hvilken TV modell dette er så vi vet hva den har av funksjoner.

Jeg greier ikke helt å se hva du viser til men jeg gjetter på at du kanskje opplever tearing. Det betyr at du ser to frames/bilder samtidig på skjermen delt horisontalt, som kan oppleves som et kutt i bildet der øvre og nedre del av bildet ikke er på linje. Denne overgangen kan flytte seg vertikalt over tid eller holde seg på samme plass. Legger ved video og bilde som illustrerer dette.

Was ist Screen Tearing und wie behebt man es?

Ja noe sånt er det når jeg ser tv av og til på Apple TV.

jeg har TCL  MQLED85. Er vel litt sent å få bytta det inn igjen når det ble kjøpt i november i fjor.

Kan være enten skalering eller vsync som er feil. Sørg for at du bruker optimal oppløsning og ingen form for over/under-scan.

Skjønte ikke helt hva det er. Eller hva jeg skal gjøre.
Skrevet

D4 sitt kart er et LIVE kart fra server siden selv om du har 1000hz oppdatering vil karte du ser kun være i 60-23hz eller lavere ut i fra blizzard har satt opp serven til og være 🙂 derfor har du screen tearing som vi kaller det 

Men når det gjelder GameMaster . 1 Skru av 2 Sett BildeModus På Tven til Spill = Beholder ALLM / Ting du mister er skyggeforsterker og trådkors= Crosshair Cheat midt på skjermen

Sørg for at Nvidia Skjermkorte er satt opp til 4k/144hz i windows eller i nvidia app 

Har du fortsatt problemer så kan jeg holde et øye med tråden 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...