Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ventet på at Viken fiber/Altibox skulle komme å installere ny fiberkabel hos meg, etter at jeg skrev under på en avtale fra en dørselger. Plutselig kommer montørene på døra 11 måneder senere (kontraktens utløp var på 9 måneder). Det var rett etter at en selger fra Telenor var innom, og mente jeg burde gå for dem istedenfor. Selgeren fra Telenor sa at min kontrakt med Altibox ikke gjaldt lenger, og at alle naboene skulle velge Telenor, i hvert fall de han ramset opp.

Jeg bruker Telenor i dag både på TV, nett og mobil. 

https://www.telenor.no/privat/internett/fiber/utbygging/  

Både Viken fiber/Altibox og Telenor, har sagt at det er "gratis" hvis man vil ha kabelen hengende i luften eller graver kabelen ned selv fra stolpen til husveggen. Det blir ikke pent å henge den i luften i forhold til terrenget og nåværende coaxkabel ligger også under jord. Der det er enklest å legge den, støter man imidlertid på berg, så dette er ikke noe som passer å gjøre selv. Å grave den ned ville ta 3-4 timer, sa montørene, men de ville ikke gi noen pris før jeg hadde ringt Altibox og bekreftet.

Utbyggingen/oppgraderingen hørtes i utgangspunktet veldig gratis ut av selgerne, men den innvendige installasjonen er ikke det, og heller ikke gravingen som det viser seg jeg trenger hjelp til.

Jeg har ikke fått pris enda av selgeren på hva en avtale med Telenor vil koste første året. Denne mannen var ivrig og kunne oppløse kontrakten fra Viken/Altibox for meg, slik at jeg kunne gå over til Telenor helt smertefritt.

Hvilken leverandør bør jeg velge? Tror at det nye boligfeltet rett ved har valgt Telenor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det Telenorselgeren sier må du ta med veldig mange klyper salt. Les kontrakten nøye. Det er det som står der som faktisk gjelder, ikke det de sier på døra. 

Å si at alle andre har valgt Telenor er en kjent taktikk av deres selgere, og ikke nødvendigvis sant. Det er egentlig sjelden sant, for den historien drar han på den første døra, og den siste. Kontakten med Viken er fortsatt gyldig, men om du leser den, ser du at du kan gå fra den om du vil dersom de ikke har levert innen en gitt frist. 

Begge aktørene er OK. Jeg opplever Telenor sine selgere som så uærlige at jeg ikke ville antatt at noe de sier er sant. Viken sine er ikke akkurat perfekte, men de er relativt ærlige. De er dørselgere, men de har noe strammere tøyler.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ringt inn til Lyse og spurt hva som er status i prosjektet. At han kan oppløse kontrakten med Altibox/Viken er bare løgn, så jeg ville sjekket status før du skriver under på noe. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
OJ Doe skrev (12 minutter siden):

Det Telenorselgeren sier må du ta med veldig mange klyper salt. Les kontrakten nøye. Det er det som står der som faktisk gjelder, ikke det de sier på døra. 

Å si at alle andre har valgt Telenor er en kjent taktikk av deres selgere, og ikke nødvendigvis sant. Det er egentlig sjelden sant, for den historien drar han på den første døra, og den siste. Kontakten med Viken er fortsatt gyldig, men om du leser den, ser du at du kan gå fra den om du vil dersom de ikke har levert innen en gitt frist. 

Begge aktørene er OK. Jeg opplever Telenor sine selgere som så uærlige at jeg ikke ville antatt at noe de sier er sant. Viken sine er ikke akkurat perfekte, men de er relativt ærlige. De er dørselgere, men de har noe strammere tøyler.

Takk for svar.

Har det noe å si hvor mange som har valgt den ene eller den andre leverandøren i nærheten? 

Jeg har nesten ikke har hatt problemer med internett-forbindelsen de siste årene, etter at kommunen har hatt bygge-boom, som stadig falt ut tidligere. Jeg minstenker at det er har blitt flere av Telenors master i nærheten, og at jeg lever godt av de.

Så jeg er godt fornøyd nå uten å gjøre noe i det hele tatt. Men har fått påvist litt dårlige signaler til TV-en (tidligere av fagmann). Og har mistanke om at kabelen under jord kan være litt skjør i skjøten, som ble gravd ned igjen. Hvis tilfelle, er det rart at internett holder seg så stabilt for tiden (hvis det er kablen i jorda som bringer den inn i huset).

Ellers liker jeg å holde meg til leverandøren jeg sa ja til først.

Endret av Subara
Skrevet
BIlly Bones skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ringt inn til Lyse og spurt hva som er status i prosjektet. At han kan oppløse kontrakten med Altibox/Viken er bare løgn, så jeg ville sjekket status før du skriver under på noe. 

Godt råd.

Leste i et dokument fra Altibox /Viken noe om 9 måneder, samme som Telenor-selgeren sa. Men akkurat nå finner jeg ikke tilbake til det. Men må jo ha det bekreftet fra Altibox /Viken før jeg ev. går inn for noe annet, ja.

Skrevet (endret)

Har hørt lignende historier om selgere som har med skjema for oppsigelse for å si opp kontrakten med konkurrenten, og angre skjema i de tilfeller installasjon ikke er utført.

Uærlige selgere vil neppe påvirke selve tjenesten, men prinsippet om at uærlige selgere skal tjene på tvilsomme salgsmetoder kan hver enkelt vurdere viktigheten av.

Endret av toralfb
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet
Subara skrev (20 minutter siden):

Takk for svar.

Har det noe å si hvor mange som har valgt den ene eller den andre leverandøren i nærheten? 

Jeg har nesten ikke har hatt problemer med internett-forbindelsen de siste årene, etter at kommunen har hatt bygge-boom, som stadig falt ut tidligere. Jeg minstenker at det er har blitt flere av Telenors master i nærheten, og at jeg lever godt av de.

Så jeg er godt fornøyd nå uten å gjøre noe i det hele tatt. Men har fått påvist litt dårlige signaler til TV-en (tidligere av fagmann). Og har mistanke om at kabelen under jord kan være litt skjør i skjøten, som ble gravd ned igjen. Hvis tilfelle, er det rart at internett holder seg så stabilt for tiden (hvis det er kablen i jorda som bringer den inn i huset).

Ellers liker jeg å holde meg til leverandøren jeg sa ja til først.

Jeg ville fått inn fiber hvis du kan. Hvis salget blir dårlig i et område kan det være de ikke bygger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
toralfb skrev (16 minutter siden):

Har hørt lignende historier om selgere som har med skjema for oppsigelse for å si opp kontrakten med konkurrenten, og angre skjema i de tilfeller installasjon ikke er utført.

Uærlige selgere vil neppe påvirke selve tjenesten, men prinsippet om at uærlige selgere skal tjene på tvilsomme salgsmetoder kan hver enkelt vurdere viktigheten av.

Segleren hadde visst hjulpet en kunde i nærheten med å gå i fra en kontrakt med Altibox/Viken fiber. Så mitt inntrykk var at Altibox/Viken fiber ikke hadde holdt det de lovet.

Men jeg skal sjekke med Viken fiber hvor saken står, før jeg gjør noenting som helst.

Endret av Subara
Skrevet
Subara skrev (7 minutter siden):

Segleren hadde visst hjulpet en kunde i nærheten med å gå i fra en kontrakt med Altibox/Viken fiber. Så mitt inntrykk var at Altibox/Viken fiber ikke hadde holdt det de lovet.

Men jeg skal sjekke med Viken fiber hvor saken står, før jeg gjør noenting som helst.

Så lenge kunden forstår hva som blir signert på er det ikke noe i veien for å hjelpe til med oppsigelse. Om det brukes halvsannheter eller direkte løgn blir det uheldig. 

• Liker 1
Skrevet
OJ Doe skrev (13 minutter siden):

Jeg ville fått inn fiber hvis du kan. Hvis salget blir dårlig i et område kan det være de ikke bygger. 

Jeg spurte en jeg kjenner som ikke ville ha fiberkabel. Han syntes ikke det var nødvendig. Han valgte streaming/5G istedenfor og fikk det både hjemme og på hytta. 

Jeg har ellers ikke hytte.

Skrevet
Subara skrev (1 time siden):

Godt råd.

Leste i et dokument fra Altibox /Viken noe om 9 måneder, samme som Telenor-selgeren sa. Men akkurat nå finner jeg ikke tilbake til det. Men må jo ha det bekreftet fra Altibox /Viken før jeg ev. går inn for noe annet, ja.

Utbyggingsprosjektene til Viken Fiber har ofte en punkt om at man kan gå fra avtalen etter x antall måneder dersom utbyggingen ikke har startet. Her er det viktig se forskjellen på startet og levert. Dersom du ikke har hørt noe er det mulig du kan gå fra avtalen kostnadsfritt.

Hva kommer opp om du legger inn adressen din her? https://vikenfiber.no/status-utbygging/

Mitt råd er uansett å avklare alt med Viken Fiber først, så kan du eventuelt ringe opp selgeren etterpå.

• Liker 1
Skrevet
BIlly Bones skrev (9 minutter siden):

Utbyggingsprosjektene til Viken Fiber har ofte en punkt om at man kan gå fra avtalen etter x antall måneder dersom utbyggingen ikke har startet. Her er det viktig se forskjellen på startet og levert. Dersom du ikke har hørt noe er det mulig du kan gå fra avtalen kostnadsfritt.

Hva kommer opp om du legger inn adressen din her? https://vikenfiber.no/status-utbygging/

Mitt råd er uansett å avklare alt med Viken Fiber først, så kan du eventuelt ringe opp selgeren etterpå.

Utbyggingen fram til stolpen til huseieren? Da kan den være startet men ikke levert? Det som skjedde var at Viken fiber avlyste en avtale hos meg før vinteren på grunn av sykdom.

Fikk inntrykk av at montørene allerede hadde hengt opp en kabel da de var innom for en uke siden, men bare fram til huseiers tomt. De måtte uansett gå med uforrettet sak, da jeg ville ha kabelen under jorden. En kommentar om at stolpen var veldig høy, så det passet el.

https://vikenfiber.no/status-utbygging/ Får ikke opp adressen min eller andre som bor i samme vei.  Men ser at de har mange hus i en vei et stykke fra meg.

https://www.telenor.no/privat/internett/fiber/utbygging/ Her fant jeg noen som har Telenor også, men begge leverandører har bygget ut forholdsvis lite, ser det ut til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...