Gjest a0afb...7c5 Skrevet 26. juni Skrevet 26. juni På grunn av en del feil opplysninger ved ansettelse og at jeg ikke føler de tar godt nok hensyn i kompensasjon for å gjøre opp for disse tingene vurderer jeg nå å heller leie meg inn som konsulent til selskapet på kontrakt. Jeg har kollegaer som gjør det samme, så det er absolutt mulig. Det blir såklart en økt risiko, men det er flust av andre bedrifter som trenger samme kompetanse om denne kontrakten skulle forsvinne. Så jeg er ikke særlig bekymret. Jeg har planlagt å gjøre dette lenge og føler det nærmer seg "rett tid" for meg. Men, sånn praktisk hva må jeg tenke på? Jeg har allerede AS med penger i slik at evt forsinkelser i betalt faktura i start osv er problemfritt, samt andre oppstartskostnader. Jeg har googlet og AI'et meg litt ift lønn. Regner rundt 900 for å gå i null med samme brutto inntekt som i dag, men må legge på alle andre ting som feriepenger, pensjon osv. Så jeg ser for meg en plass mellom 1500 - 2000. Skal prøve å forhøre meg med kollegaer på kontrakter ift hva de tar, men det kan jo være litt tabu så usikker på hva jeg får ut. Men hva tenker dere om prisen? Litt info: -Spesialkompetanse på ett område/produkt innenfor Automasjon -10+ års erfaring -Leder erfaring ca 5 år, typisk mellomleder for ingeniører og team ledere -Jobber fortsatt oprasjonelt på komplekse problemer -Programmerer i varierende grad, ofte interne verktøy for å fikse problemer men kan også bidra i prosjekter med speisalkompetanse på dette produktet -osv Er ansatt som "senior manager" i dag. Anonymous poster hash: a0afb...7c5
The Avatar Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Det er eigentleg ikkje mogleg å seie så mykje om prisen. Betalingsviljen for konsulenttenester er styrt av tilgangen på kompetanse og behovet for å få utført arbeidsoppgåvene utan å binde seg i lang tid. Dine største konkurrentar som innleigd konsulent er om selskapet du i dag jobbar får klarer å tilsette nokon nye med omtrent same kompetanse som du har og til omtrent same lønn som du har. I så tilfelle så har ikkje selskapet behov for å leige inn konsulent. Unntaket er at selskapet kan velge å heller betale meir for innleige enn det kostar å tilsette ein arbeidstakar dersom det er usikkerheit om kor lenge arbeidet varer. Det er lettare for selskapet å droppe ein innleigd konsulent når behovet for arbeidskrafta går ned om 6 månedar enn det er å skulle seie opp ein fast tilsett. Sidan du har kollegaer i dette selskapet som har valgt denne løysinga så bør du absolutt snakke med dei for å innehente erfaringar. Det er ikkje sikkert dei vil fortelle så mykje om kva dei tar i timen og kor mykje dei sitt igjen med, særleg om det går dårleg. Det er likevel dumt å ikkje snakke med disse innleigde kollegaene før du også hopper inn i konsulentbransjen. Om det er gode tider så kan det til og med være aktuelt at du starter å jobbe for eit av disse konsulentfirmaene. Det kan også være relevant å snakke med sjefen din for å sjå om du klarer å få ut nokre opplysningar den vegen om kva dei betalar for konsulentane og korleis dei stiller seg til å leige inn fleire. Eg tenker nok også at før du tek steget fullt ut og leverer oppseiing i håp om at du blir leigd inn som konsulent så er det veldig aktuelt å ta ein prat med sjefen om kva dei kan tilby deg i lønnsauking for at du fortsetter å være i selskapet som fast tilsett og ikkje som konsulent.
Gjest a0afb...7c5 Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni The Avatar skrev (25 minutter siden): Det er eigentleg ikkje mogleg å seie så mykje om prisen. Betalingsviljen for konsulenttenester er styrt av tilgangen på kompetanse og behovet for å få utført arbeidsoppgåvene utan å binde seg i lang tid. Dine største konkurrentar som innleigd konsulent er om selskapet du i dag jobbar får klarer å tilsette nokon nye med omtrent same kompetanse som du har og til omtrent same lønn som du har. I så tilfelle så har ikkje selskapet behov for å leige inn konsulent. Unntaket er at selskapet kan velge å heller betale meir for innleige enn det kostar å tilsette ein arbeidstakar dersom det er usikkerheit om kor lenge arbeidet varer. Det er lettare for selskapet å droppe ein innleigd konsulent når behovet for arbeidskrafta går ned om 6 månedar enn det er å skulle seie opp ein fast tilsett. Sidan du har kollegaer i dette selskapet som har valgt denne løysinga så bør du absolutt snakke med dei for å innehente erfaringar. Det er ikkje sikkert dei vil fortelle så mykje om kva dei tar i timen og kor mykje dei sitt igjen med, særleg om det går dårleg. Det er likevel dumt å ikkje snakke med disse innleigde kollegaene før du også hopper inn i konsulentbransjen. Om det er gode tider så kan det til og med være aktuelt at du starter å jobbe for eit av disse konsulentfirmaene. Det kan også være relevant å snakke med sjefen din for å sjå om du klarer å få ut nokre opplysningar den vegen om kva dei betalar for konsulentane og korleis dei stiller seg til å leige inn fleire. Eg tenker nok også at før du tek steget fullt ut og leverer oppseiing i håp om at du blir leigd inn som konsulent så er det veldig aktuelt å ta ein prat med sjefen om kva dei kan tilby deg i lønnsauking for at du fortsetter å være i selskapet som fast tilsett og ikkje som konsulent. Uten å være for høy på meg selv finnes det ingen alternativer med samme kompetansenivå for bedriften, det er iallefall ikke lett. En kan kanskje ta til takke med noen med mindre kompetanse. Konsulentene hos oss er selvstendige, så det er snakk om å bli selvstendig konsulent selv. Dette kom kanskje ikke tydelig frem. Jeg skal helt klart snakke med de først, skal på tur med en av de neste uke å tenker å grave litt. Neste steg er så å nevne dette i oppkommende lønnssamtale i Juli, om det ikke blir orden på alt slik jeg ønsker pga disse missforståelsene i starten så tenker jeg å legge frem konsulent ideen som ett alternativ der jeg selv tar kontroll på disse tingene så lenge vi blir enig om en fair pris. Alternativet er å slutte, og de vet at ett bytte for meg er kjapt og enkelt så de er litt låst. Jeg ønsker ikke å slutte, men om en ikke kan komme til enighet er det flust av alternativer som jeg er sikker på fungerer like bra for meg. Muligens som selvstendig konsulent der også. Anonymous poster hash: a0afb...7c5
Gjest a0afb...7c5 Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni For å forklare litt bedre er jeg typisk den folk kommer til når ingenting fungerer og "alt" er prøvd, jeg er på en måte siste support linje og tar alle de komplekse problemene. Og jeg løser de mer eller mindre alltid, enten med enkel feilsøking og retting som bare har blitt oversett eller i mangel av kunnskap på område, men også mer komplekse løsninger der jeg lager intern software for å komme rundt ett problem til det er håndtert av leverandør i deres software osv. I tillegg til at jeg er en respektert leder med gode tilbakemeldinger både i fra mine ledere men også team jeg leder og har ledet. Jeg er også mer eller mindre "alltid" tilgjengelig slik at om den normale 24/7 supporten ikke kommer videre løser vi det likevel. Det er svært sjeldent jeg ikke er tilgjengelig når det "brenner". Jeg kommer også til å tilby 24/7 support med noen unntak, dog til en fair men høy kostnad utenfor "office hours". Anonymous poster hash: a0afb...7c5
Kajac Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Ikke for å være gledesdreperen her, men hva får deg til å tro at de vil betale ekstra for å leie deg inn som konsulent, når de ikke er villig til å deg en lønn du er fornøyd med som fast ansatt? Om det er én ting arbeidslivet har lært med, så er det at ingen er uerstattelige. Jeg har bevitnet "uerstattelige" folk slutte mange ganger. Folk som både selv og som andre tenker at bedriften ikke vil klare seg uten. Og likevel, noen uker etter vedkommende sluttet er det som de aldri jobbet der i utgangspunktet. Om du tar dette opp med sjefen skjer en av to ting: Enten vil de innse at du potensielt kommer til å slutte, og begynne å forberede bedriften på dette. Altså begynne å se etter en erstatter, fordele kompetanse og roller, osv. Eller så vil de tilby deg en høyere lønn for å fortsette som fast ansatt. Sannsynligheten er veldig liten for at de vil gå med på å leie deg inn som selvstendig konsulent, da det både er det dyreste og minst forutsigbare alternativet for bedriften. Jeg sier ikke at å bli selvstendig konsulent er en dårlig idé. Men ikke regn med å kunne fortsette i den stillingen eller bedriften du er i nå.
Zepticon Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Kajac skrev (3 minutter siden): Ikke for å være gledesdreperen her, men hva får deg til å tro at de vil betale ekstra for å leie deg inn som konsulent, når de ikke er villig til å deg en lønn du er fornøyd med som fast ansatt? Fordi som konsulent kan du "sies opp" uten grun ved kontraktsutløp, du betaler ikke arbeidsgiveravgift eller feriepenger. Du kan skalere opp/ned etter behov osv. Er konsulent selv for et selskap, og timesprisen for konsulentene er minst dobbelt av faste asnatte, likevell velger mange å ha konsulenter pga fleksibilitet.
Kajac Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Zepticon skrev (9 minutter siden): Fordi som konsulent kan du "sies opp" uten grun ved kontraktsutløp, du betaler ikke arbeidsgiveravgift eller feriepenger. Du kan skalere opp/ned etter behov osv. Er konsulent selv for et selskap, og timesprisen for konsulentene er minst dobbelt av faste asnatte, likevell velger mange å ha konsulenter pga fleksibilitet. Da ble du nok hyret inn som konsulent fra starten av, hvor bedriften hele tiden har hatt disse tingene i bakhodet. OP ønsker å gå fra en fast stilling til en innleid konsulent i samme stilling og bedrift. Slik jeg ser det er dette primært en ugunstig løsning for bedriften. Ikke umulig, men lite trolig at de vil gå med på det.
Gjest a0afb...7c5 Skrevet 27. juni Skrevet 27. juni Kajac skrev (34 minutter siden): Ikke for å være gledesdreperen her, men hva får deg til å tro at de vil betale ekstra for å leie deg inn som konsulent, når de ikke er villig til å deg en lønn du er fornøyd med som fast ansatt? Om det er én ting arbeidslivet har lært med, så er det at ingen er uerstattelige. Jeg har bevitnet "uerstattelige" folk slutte mange ganger. Folk som både selv og som andre tenker at bedriften ikke vil klare seg uten. Og likevel, noen uker etter vedkommende sluttet er det som de aldri jobbet der i utgangspunktet. Om du tar dette opp med sjefen skjer en av to ting: Enten vil de innse at du potensielt kommer til å slutte, og begynne å forberede bedriften på dette. Altså begynne å se etter en erstatter, fordele kompetanse og roller, osv. Eller så vil de tilby deg en høyere lønn for å fortsette som fast ansatt. Sannsynligheten er veldig liten for at de vil gå med på å leie deg inn som selvstendig konsulent, da det både er det dyreste og minst forutsigbare alternativet for bedriften. Jeg sier ikke at å bli selvstendig konsulent er en dårlig idé. Men ikke regn med å kunne fortsette i den stillingen eller bedriften du er i nå. Dette handler ikke om lønn, men en større pakke. Og det handler om at dette ble presentert på en måte som ikke stemmer med virkeligheten. og jeg jobber med de for å finne en løsning, men jeg er usikker på om vi kommer til enighet pga interne policies osv. Så det er derfor jeg tenker å foreslå at de leier meg inn så kan jeg håndtere min egen totalpakke selv. Lønnen er god. Jada, ingen er uerstattelige men noen er verre enn andre. Jeg har sett mange gå over årene som har skapt problemer i laaaang tid. Anonymous poster hash: a0afb...7c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå