Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grendelag har gitt feil info på ladestasjon i garasjeanlegg

Gjest c1e7f...06b

Anbefalte innlegg

Gjest c1e7f...06b
Skrevet

Jeg bor i et grendelag som har felles garasjerekker.  Garasjene er forsikret av grendelaget og vi har egentlig bare ansvar for vedlikehold og hver husholdning har rett på 1 garasje.

Etter innflytting spurte jeg om hvordan man går frem for å få lader som er godkjent av grendelaget da jeg antok det var noe regler rundt dette ettersom strømskapet er felles og det er ingen egen strømmåler per garasje.

Da fikk jeg beskjed som lyder ordrett slik:
Grendelaget har en gunstig installasjonsavtale med XXYY elektro AS, du kan høre med de, Ellers må du bare ha en lader som er kompatibel  med Cloudcharge som grendelaget har avtale med og bruker som mellomledd for fakturering av strømbruket.

Jeg hørte med XXYY Elektro AS først, de skulle ha svimlende 35.000kr for installering av en utdatert lader som man ikke engang får bestilt da det er restelager hos DEFA, vi fikk ingen annen type installert sa de. Laderen er av typen som skal "samkjøre" med andre ladere slik at hvis mange lader samtidig på en rekke, så skal strømmen reduserer.

Som tidligere elektriker stusset jeg over alt styret og XXYY Elektro sa.. Det har vært tidligere mye spekulasjoner om at styremedlemmer samarbeider umoralsk med underleverandører på feltet og får cashback ordninger på "bakrommet" ( 35k for installasjon av en lader som koster 5k er helt hinsides. Som sagt var jeg elektriker for knappe få år siden og jobbet mye med installering av "vanlige" el bil ladere) 

Etter å ha pratet med noen naboer som har denne "gamle" laderen sier de at laderen de fikk installert av XXYY Elektro har de ofte problemer med. Laderen slår seg av sporadisk og de må ringe elektrikeren for en reboot ( fikser det gratis) At ladehastighetene er ofte lavere enn hva du får ved å lade i vanlig stikkontakt og at det ikke er noe "smart" muligheter overhodet.

Jeg går tilbake igjen og spør styret:
Er det greit at jeg får installert ( Nyere lader fra DEFA som er kompatible med Cloudcharge) og får en annen elektriker bedrift til å installere? Og får dere åpnet nabogarasjene når elektriker skal føre kable på kabelbru? Evt kan jeg låne den i tidsrommet og levere tilbake til styret med en gang

Svar:
Ja, så lenge du sender inn papirene fra selskapet etter installasjon ( Erklæring osv) 
Ang åpning av garasjer er ikke det lov, så det kan du ikke..Du kan evt spørre om de kan holde garasjene åpne for deg.

Svarer tilbake: 
Det er problematisk, 2 av nabogarasjene oppholder seg i utlandet 6 mnd i strekk og de dro forrige mnd.

Svar: Da får elektriker fikse det, De vet hvordan.

Dagen kommer, elektriker installerer laderen og kobler seg til hovedstrømmen, han får ikke lagt kabel på felles strømbro inne i garasjene ettersom vi ikke fikk lov av styret å åpne de andre garasjene ( imot loven sier de selv) som den broen går gjennom og til hovedskapet ( merkelig siden det andre elektrikerfirmaet med avtale har "master" nøkkel til alle garasjer og åpner fritt frem når de er på området..Det er 200 boliger på feltet) Så det blir en noe smått synlig kabel på garasjeveggen ( Siden jeg er eneste som har kabel er det ikke synlig altså, man må se opp under kledningen og er helt innafor
men en nysgjerrig nabo så installasjonen og klaget til styret om dette og sa at hvis flere slenger seg på denne trenden så blir det synlige kabler. 

Litt frem og tilbake så sier jeg at jeg kan betale for å endret legging av kabel, men styret bør da ta kostnaden om å sette opp en kabelkanal som kan males i garasjen sine farger slik at evt andre på rekka også kan få bruke denne kanalen hvis de senere skal installere lader også.. 

da blir det at styret må komme på befaring. 
En i styret ser så laderen og sier " Den der kan du jo ikke ha..Den er ikke lov her" 
frem og tilbake bla bla..jeg lener meg på " jeg fikk det bekreftet 2 ganger av styret" 
De lener seg på " nei nei du kan KUN bruke den ene typen" og krever at jeg endrer lader og må bruke XXYY Elektro AS for å få det rett.

Så da blir spørsmålet..har jeg noe å gå på her rent juridisk? 
Den første installasjonen kostet meg 20k, den nye vil nå koste 40k. 
Verdien på den første laderen er jo kanskje verdt 50% av nypris..Altså 5k. 
Kan de påtvinge meg dette uten å skulle dekke noe kostnad selv?

Obs: Dette sier vedtektene:
-Det er ikke tillatt å fremføre private elektriske ledninger på garasje yttervegg eller i garasjerom
-Garasjeanleggenes elektriske installer for lading av elbiler er lagt fram til alle garasjerom
-Ladestasjoner for bruk til lading av elbil må være kompatibel med cloudcharge.

Det er ikke lagt opp til elbillader i hvert garasjerom, og ALLE med lader har elektriske ledninger i garasjerommet ( ikke yttervegg da) 

Som sagt har jeg sagt det er greit at jeg betaler for å endre legging av kabel, men at ALT må byttes og gjøres om av det andre selskapet vil jeg ikke ha noe av.
Kan jeg evt kreve at styret må dekkes kostnaden av å legge klart til lading i mitt garasjerom siden vedtektene sier jo det?

Anonymous poster hash: c1e7f...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Problemet er vell at du fikk klarert dette med elektriker XXYY og ikke styret. Du burde ha dobbelt sjekket med de før du gikk i gang. 

Men om det er juridisk nok til å tvinge på deg disse kostnadene det vet jeg ikke.

Men, skjønner ikke at du drar opp 5000 hele tiden. Du vet jo selv, som elektriker at det er ikke laderen som koster i en installasjon. Det er timer + lader samt annet materiale. 

Men at XXYY skal ha nesten 100% påslag i fra andre er sykt, helt enig i dette. 

EDIT: Overså nå at du har skriftlig ja fra styre, det bør da holde i massevis! de som har gjort feil her

Endret av Salvesen.
Skrevet
Gjest c1e7f...06b skrev (3 timer siden):

En i styret ser så laderen og sier " Den der kan du jo ikke ha..Den er ikke lov her" 

Kun muntlig? Kun fra ett av flere styremedlem?

Da fikk jeg beskjed som lyder ordrett slik:
Grendelaget har en gunstig installasjonsavtale med XXYY elektro AS, du kan høre med de, Ellers må du bare ha en lader som er kompatibel  med Cloudcharge som grendelaget har avtale med og bruker som mellomledd for fakturering av strømbruket.

Skriftlig?

Jeg går tilbake igjen og spør styret:
Er det greit at jeg får installert ( Nyere lader fra DEFA som er kompatible med Cloudcharge) og får en annen elektriker bedrift til å installere?

Svar:
Ja, så lenge du sender inn papirene fra selskapet etter installasjon ( Erklæring osv) 

Skriftlig?

Jeg ville brukt skriftlige tillatelser for alt det er verdt og sådd tvil om muntlige tvetydige og personlige meninger.

Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Kun muntlig? Kun fra ett av flere styremedlem?

Skriftlig?

Skriftlig?

Jeg ville brukt skriftlige tillatelser for alt det er verdt og sådd tvil om muntlige tvetydige og personlige meninger.

Alt,alltid skriftlig..uten det blir det bare støy. Høres ut som nabolaget fra helvete dette. Jeg mener forøvrig det var en ny lovhjemmel som åpnet opp for elbil ladere i felles anlegg måtte man si ja til. Om man må låse seg til en spesifikk leverandør så undergraver man intensjonen i loven.

• Liker 1
Gjest c1e7f...06b
Skrevet

Alt er skriftlig via mail ja.

Anonymous poster hash: c1e7f...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...