Gå til innhold

Kommentar: Jeg velger meg Xbox

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er gammeldags, men jeg liker å eie ting. Liker å kunne kontrollere når/hvor jeg vil kvitte meg med det. Låne bort. Selge. Abonnementstjenester er for meg en ond sirkel som man har et avhengighetsforhold til som bare blir verre jo lenger man har det. Så fort man ønsker å slutte og abonnere så føler man at en mister noe, som igjen føler til presset om å beholde tjenesten. GamePass er for meg et problem mer enn en god tjeneste. Veien Microsoft og Xbox har valgt funker sikkert for noen, men kommer aldri til å bli noe for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
JornHansen skrev (På 8.6.2025 den 18.25):

PS+ er ikke i nærheten av Gamepass når det kommer til innhold.

Altså, jeg er absolutt FOR en slik artikkel som du har skrevet. Jeg liker at folk liker forskjellige ting. Men det er nettopp slik "propaganda" som du kommer med her jeg ikke kan respektere.

Playstation Plus har over dobbelt så stort bibliotek som Gamepass. Og joda, Microsoft er flinke til å slippe alle sine førstepartsspill på dag 1 (noe Sony ikke gjør), men det prinsippet har da lite å si når Microsoft kommer med et førstepartsspill ENDA sjeldnere enn Sony gjør. For tredjepartsspill så kommer det omtrent like ofte splitter nye spill på begge tjenestene.

Uansett er jeg ikke så utålmodig at jeg absolutt må ha et spill til nypris til enhver tid. Kjøper kanskje 1-2 fullprisspill i året, av rundt 50-60 spillkjøp i året.

Jeg har per dags dato aldri eid en Xbox. Det er absolutt ikke fordi jeg er IMOT maskina. Tvert imot har den innimellom noen funksjoner som jeg misunner som hovedsaklig Playstation-spiller. Grunnen er ene og alene fordi jeg (som deg) føler at det ikke er tid til eller noen vits å eie begge. Og valget faller dermed på Playstation hver gang rett og slett fordi Playstation aldri har skuffet meg. I tillegg satser Playstation på felter som jeg verdsetter høyt, som f.eks. VR og episke singleplayerspill, fremfor å ha hovedfokus på alt annet jeg IKKE bryr meg om, som TV og "gritty skytespill". Inntil denne generasjonen var de også suverent mest frempå på indie-fronten og generelt nye spillkonsepter, dog har det spredt seg godt til de andre aktørene også. Jeg har rett og slett alltid følt meg "mett" ved kun å eie en Playstation og en Nintendo (jeg eier også PC, men den plukkes bare frem i ny og ne). Om Xbox gir meg en god grunn til å bytte, så gjør jeg det, men inntil nå har jeg ikke sett noen god grunn (inkludert Gamepass).

Endret av Gringorilla
  • Liker 2
Skrevet

Det er spenstig påstand at PS+ har dobbelt så mange spill som gamepass. Hvordan teller du da?

Jeg er forøvrig enig i kommentaren over her som sier at strømme og abonnementstjenester skaper FOMO og at det i seg selv er et problem. Der må man ha god selvdisiplin og jeg innrømmer at det har blitt MYE gaming siden jeg "sparer mer jo mer jeg spiller". Når det er sagt så har oppheng i gaming vært en ting jeg har hatt igjennom livet uten gamepass også, tjenesten gir meg bare flere valgmuligheter til å "kaste bort tiden".

Til sist er jeg enig i at publikumet til Stalker 2 ikke nødvendigvis er det samme som Stellar Blade. Jeg mener ikke at det ene er det bedre enn det andre, men det jeg mener (og grunnen til at jeg skriver artikkelen) er at flere kan ha glede av å eie en Xbox enn det slagstallene sier. Det er en høyst subjektiv mening, men en mening fra en fyr som har eid konsoller i over 40 år.

Skrevet

Playstation Pluss eller Gamepass, Ingen av dem kommer med nok interessante titler til å forsvare et løpende abn etter min menig. Man kan fint komme seg igjennom spillene ved å kjøpe 1 mnd hver 6. Problemet med det derimot er at de krever denne tjenesten for å spille online.

Ikke misforstå, jeg har hatt PS+ siden det kom, så jeg er ikke imot disse tjenestene. Men med prisstigning og mindre av de gode spillene(PS+), så synes jeg det ikke er verdt det. Jeg unnlot å fornye mitt PS+ abn her for noen måneder siden. Jeg spiller ikke noen online spill som krever det om dagen, og at det ikke kommer nok bra spill på tjenesten.
De kom derimot med et salg her om dagen, så nå er jeg medlem igjen..

Gamepass er unektelig en god verdi for pengene hvis man kan ta seg nytte av det. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan MS kan tjene penger med sin day one strategi. 

Alt i alt, jeg har nok brukt mer penger på spill takket være disse tjenestene. Jeg har kjøpt noen spill og DLCer, pluss alle månedene jeg har abonnert. Jeg sparte derimot penger på at jeg ikke kjøpte Cities Skylines 2.

Skrevet
Sjalottløk skrev (4 timer siden):

Playstation Pluss eller Gamepass, Ingen av dem kommer med nok interessante titler til å forsvare et løpende abn etter min menig. Man kan fint komme seg igjennom spillene ved å kjøpe 1 mnd hver 6. Problemet med det derimot er at de krever denne tjenesten for å spille online.

Ikke misforstå, jeg har hatt PS+ siden det kom, så jeg er ikke imot disse tjenestene. Men med prisstigning og mindre av de gode spillene(PS+), så synes jeg det ikke er verdt det. Jeg unnlot å fornye mitt PS+ abn her for noen måneder siden. Jeg spiller ikke noen online spill som krever det om dagen, og at det ikke kommer nok bra spill på tjenesten.
De kom derimot med et salg her om dagen, så nå er jeg medlem igjen..

Gamepass er unektelig en god verdi for pengene hvis man kan ta seg nytte av det. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan MS kan tjene penger med sin day one strategi. 

Alt i alt, jeg har nok brukt mer penger på spill takket være disse tjenestene. Jeg har kjøpt noen spill og DLCer, pluss alle månedene jeg har abonnert. Jeg sparte derimot penger på at jeg ikke kjøpte Cities Skylines 2.

Man må spille en del for å få fult utbytte av Gamepass (eller PS+ for den saks skyld). Jeg spiller nok (mer enn nok) til det. Det er jo også spill som jeg bare må slå til på til fullpris, men det har for så vidt ikke skjedd siden Diablo 4. Det skulle jo også komme til Gamepass og ligge der permanent ett år senere. Dette med at man betaler for online har jo vært en ting siden 360 dagene. Både Nintendo og Sony hadde online spilling, men den var langt dårligere enn det 360 kunne by på og dermed ble bransjen slik at man betaler for å spille online. I de gode, gamle dager betalte man mellom 60 og 80 kroner månedlig for Xbox Live, så at gamepass idag koster 180 kroner måneden er innafor synes jeg, men prisen skal ikke gå så veldig mye høyere før jeg gjør som deg og abonnerer i kortere perioder. Enn så lenge har jeg det veldig bra på xbox 🙂

Skrevet
12 minutes ago, JornHansen said:

Man må spille en del for å få fult utbytte av Gamepass (eller PS+ for den saks skyld). Jeg spiller nok (mer enn nok) til det. Det er jo også spill som jeg bare må slå til på til fullpris, men det har for så vidt ikke skjedd siden Diablo 4. Det skulle jo også komme til Gamepass og ligge der permanent ett år senere. Dette med at man betaler for online har jo vært en ting siden 360 dagene. Både Nintendo og Sony hadde online spilling, men den var langt dårligere enn det 360 kunne by på og dermed ble bransjen slik at man betaler for å spille online. I de gode, gamle dager betalte man mellom 60 og 80 kroner månedlig for Xbox Live, så at gamepass idag koster 180 kroner måneden er innafor synes jeg, men prisen skal ikke gå så veldig mye høyere før jeg gjør som deg og abonnerer i kortere perioder. Enn så lenge har jeg det veldig bra på xbox 🙂

Siste spillet jeg kjøpte til fullpris var også Diablo 4. Jeg var en sucker og betalte 1200 kroner for å spille det tidlig. Eller vent nå litt. Jeg kjøpte også Astrobot til fullpris.. Bra spill, men ikke verdt 800 spenn.

Ang. online, så er ikke den avgiften nødvendig. Det er gratis på PC og var også gratis på PS3(jeg deler ikke ditt syn pa at Sony sin tjeneste var dårlig) mens MS tok betalt for det på 360. Det at dette er en nødvendig kostnad, kjøper jeg ikke. Og at det blir bakt inn i en abn-løsning synes jeg er dårlig.

Men uten å spore helt av her, Personlig så er jeg ikke kjempefan av disse tjenestene.

Skrevet
JornHansen skrev (20 timer siden):

Det er spenstig påstand at PS+ har dobbelt så mange spill som gamepass. Hvordan teller du da?

Finnes det flere måter å telle på? Nå har jeg ikke telt i det siste, men for et par år siden hadde Gamepass ca 400 spill samtidig som PS Plus hadde 900 spill (PS Plus hadde enda flere spill enn det igjen da det het Playstation Now, som kom noen år før Gamepass). Om man søker opp antallet i dag, så får man mye forskjellig, men de høyeste estimatene for Gamepass er 500 spill, og de laveste for PS Plus er 700 spill, så i de MEST flatterende (for Gamespass) sammenligningene, så skilter PS Plus med 40% flere spill.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ok jeg innrømmer at du har rett i at kvantiteten er høyere, men JEG har iallfall fint lite interesse i å spille PS1, PS2 og ...urk PSP spill i 2025. Så innholdsmessig tror jeg mange er enig i at Gamepass har noen hestehoder ledelse over PS+.  Jeg hopper til nød tilbake til 360/PS3 generasjonen. Men... det er VELDIG bra at Sony gir MS konkurranse her. Mer av det!

Endret av JornHansen
Skrevet (endret)

PS+ har over 800 titler, mens gamepass ultimate over alle plattformer(konsoll og PC) har over 600 unike titler. (drøyt 500 på konsoll)

Påstanden om at PS+ har dobbelt så mange titler er derfor ikke riktig. 

Videre om vi kun ser på moderne titler. Titler fra PS4(Xbox One) og utover, og ekskluderer retro så må du halvere biblioteket til PS+. Xbox på sin side har ikke en satsning på eldre retro spill i sin tjeneste, og har svært lite av dette. Så om vi kun ser på moderne spill så har gamepass et langt større bibliotek.

Videre som kjent satser gamepass på day 1 releases. Som for eksempel betyr at nye titler som Metaphor: ReFantazio, Doom: The Dark Ages og Clair Obscur: Expedition 33 finner sin vei til tjenesten på dag 1. PS+ har ikke en slik prioritering, og tjenestene er derfor svært differensierte på dette området.

Mens PS+ vinner på Retro er gamepass mye bedre på Indie, og har et stort og variert bibliotek av spill i denne kategorien, i større grad en hva PS+ har. 

Det kommer derfor helt an på hva man ønsker. Er man veldig interessert i Retro og eldre spill så er åpenbart PS+ tjenesten for deg. Er man opptatt av å spille det siste store innenfor AAA, og er interessert i mer moderne spill inkludert Indie så er åpenbart gamepass tjenesten for deg. Og så er det jo et tredje hensyn her. Konsolleksklusivitet. Her er det nok PlayStation som er "bedre" da de har mye eksklusivitet, mens Xbox er på vei bort fra dette. Jeg sier "bedre" fordi jeg hater eksklusivitet, slik vi alle bør gjøre, og Playstation er blant de verste på dette. Gamepass har en fordel med mer tilgjengelighet på PC, for de som også er interessert i tjenesten der.

Endret av Føniks
Skrevet

Veldig enig med Føniks her hva angår ekslusivitet. Viktig å huske at Microsoft også har spilt ekslusiv-spillet før og at det er markedsposisjonen som gjør Xbox så "trivelige" overfor kundene nå til dags. 

Skrevet
On 6/9/2025 at 8:53 AM, Sjørøver said:

Du gjør en dårlig sak når du begrunner så lite som du gjør. De fleste forbrukere vil si at det er mer god musikk enn før, takket være strømming. Det er lett å finne nytt og oppdage ting du ikke visste du likte. 

Må alle spill være så veldig kulturelle? Kan de ikke bare være underholdning? 

Syns spotify er ein grei måte å betale for den musikken man hører på. Mnd-prisen blir fordelt utover musikken man hører på og biblioteket med musikk rekker eg ikkje over samma kor hardt eg prøver.

Når det kommer til spill blir di forsatt kjøpt, men kanskje bare 1-3 spill i året. Har ikkje tid til mange spill tredd ned over øra...

Skrevet
On 6/8/2025 at 5:59 PM, Avocado said:

Xbox er kult det. Men Microsoft aner ikke hva de driver med. De er mest opptatt av å ødelegge spillbransjen med abonnementsmodeller som degraderer verdien av spill og potensielt vil gi oss dårligere spill i fremtiden.

Takk for den, slipper jeg å skrive mer enn det. ☺️👍🏻

Skrevet

Ser det for meg; Bill Gates gnir seg i henda mens han mumler for seg selv "høh høh høh nå blir det dåååårligerrre spil på allle sammensss. Her har dere gamepassss!"

Skrevet
JornHansen skrev (På 11.6.2025 den 21.11):

Ser det for meg; Bill Gates gnir seg i henda mens han mumler for seg selv "høh høh høh nå blir det dåååårligerrre spil på allle sammensss. Her har dere gamepassss!"

Er ikke ofte konsekvensene kun inkluderer intensjonen. Jeg vet ikke nødvendigvis om jeg er enig i at det fører til dårligere spill, men det er ikke en far fetched teori akkurat, all den tid man fjerner salgstall-motivasjonen.

Skrevet

Det er en helt urimelig teori for det segmentet vi alle elsker for tiden iallfall. Dobbel A og indiespill ser ut til å blomstre fordi de får garanterte inntekter på gamepass. I tillegg har vi, om ikke en stor så iallfall høylytt gjeng med gamere som vil ha fysiske spill til enhver pris. De betaler villig fullpris. Early-Access liker også folk å betale for, jeg har virkelig NULL problem med at enkelte velger å betale en del penger for å spille et spill tre dager før jeg kan gjøre det på gamepass. Argumentet med dårligere spill har jeg altså ingen tillit til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...