Mr.M Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Woff skrev (14 minutter siden): Venter på svar fra nr to før jeg gjør noe mer. 🧐 eller bare ta å bestille nå? den koster kun 95 kr. (+ frakt - Orthitt-steinen er 7,5 cm x 5,0 cm. sendes nok i en liten boblekonvolutt som ikke koster all verden) evt. leser de meldingen underveis, eller det er uansett ikke noe vits å håndplukke eksemplar da det evt. er minimal innbyrdes forskjell på de. 1
Woff Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni (endret) Mr.M skrev (57 minutter siden): eller bare ta å bestille nå Tror jeg venter, i svaret gav han inntrykk av å vite litt om temaet stråling.. Kan jo hende han har noen 'heite' steiner.. 🙂 Endret 12. juni av Woff
Mr.M Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni Woff skrev (54 minutter siden): Tror jeg venter, i svaret gav han inntrykk av å vite litt om temaet stråling.. Kan jo hende han har noen 'heite' steiner.. 🙂 jeg har gått litt surr i nr. 1 og nr. 2 osv. når du skrev "venter på svar" trodde jeg du ikke hadde hørt noe i hele tatt. blir litt mye å henge med på. 1
Woff Skrevet 12. juni Forfatter Skrevet 12. juni Mr.M skrev (4 minutter siden): jeg har gått litt surr i nr. 1 og nr. 2 osv. når du skrev "venter på svar" trodde jeg du ikke hadde hørt noe i hele tatt. blir litt mye å henge med på. Joda, fått svar fra alle tre du linket til, den første solgte ikke til private, kun skoler. Nr to gav et meget positivt inntrykk, men får ikke svart før i neste uke (John Brommeland) og den siste bare viste til nettbutikken uten å hjelpe noe mer, som da medfører å bestille uten å VITE helt hva som kommer! Men jeg har ikke veldig lyst til å kjøpe gråstein uten å vite litt om de fungerer strålende eller ikke! 😜 Uansett har du gitt meg bra hjelp! Takker for det så langt!
Gouldfan Skrevet 12. juni Skrevet 12. juni barfoo skrev (6 timer siden): Kva er feil? Det hadde en viss effekt på mennesker i Norge, men ikke like mye som områdene i nærheten...
Woff Skrevet 13. juni Forfatter Skrevet 13. juni Da er lokal urmaker spurt om han har noe egnet liggende, gamle urvisere / urskiver som er radioaktive.. Men det han hadde hadde blitt borte i flytteprosessene butikken hadde gjennomgått.. Så det toget var kjørt.
Woff Skrevet 20. juni Forfatter Skrevet 20. juni Da har jeg bestilt noe smågrus... Mineraler som heter Euxenitt, Monasitt og Orthitt... Så da får jeg jo sjekket om det er strålende steiner jeg får! 😊 Takker til @Mr.M for linkene nok en gang!
Mr.M Skrevet 21. juni Skrevet 21. juni Woff skrev (23 timer siden): Da har jeg bestilt noe smågrus... Mineraler som heter Euxenitt, Monasitt og Orthitt komme med en oppdatering når du har fått testet det da 👍 btw, satt å lurte på om det evt. er nødvendig å teste "flere sider" av steiner? (avhengig av fasong og hvordan de er sammensatt) f.eks se på denne: kan jo tenkes at kun noen felter på steinen er det som er radioaktivt materiale? eller "smitter det over" til hele steinen okke som? 1
Woff Skrevet 21. juni Forfatter Skrevet 21. juni (endret) Mr.M skrev (15 minutter siden): nødvendig å teste "flere sider" av steiner Det har du nok helt rett i ja, utstrålingen vil variere med hvor i steinen strålingen kommer fra og hva slags stråling. 🙂 At det smitter over, at det altså ikke endres er som nevnt avhengig av stoffene i materialet. Gammastråling vil ikke endres så veldig mye da det skal mye til å stoppe strålene, mens alfastråling lett stoppes av materialet den er 'sammen med'.. Med dette prinsippet fikk vi jo røykvarslere som ikke stråler mye utenfor det lille kammeret som detekterer røyk. 😜 Hadde en røykmelder vært avhengig av gammastråling så hadde den neppe blitt så populær som den er... Endret 21. juni av Woff 2
Woff Skrevet 21. juni Forfatter Skrevet 21. juni Mr.M skrev (1 minutt siden): ok, da er du på sporet HÅPER det, gleder meg i alle fall til å teste litt! Veldig synd at kraftigere stoffer ikke er veldig tilgjengelige da! Kanskje Iran kommer på markedet og selger Radium billig? Lett bombeskadet... 🤣 1
Woff Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) Da har det omsider kommet ei pakke i posten her! Det var 'bare' tre små grus-biter men du verden som de strålte! Og omsider fikk jeg testet min Kinesiske geigerteller fra Temu! 🙃 Og ja, den funket meget bra den (også!) som de gjorde de andre jeg har her! Nå må jeg bare lære meg hvordan forstå resultatet av målingene! Den ene av steinene ligger nå på en av detektorene og den viser 2000 cpm mot normal bakgrunnsstråling som ligger på 3-4 cpm, altså LITT høyere! Skal bli gøy og sjekke disse små steinbitene, hentet fra Norsk natur. Men beklageligvis må jeg stelle en kattepus nå, hun har fått et skikkelig bitt fra nabokatta og en verkebyll av dimensjoner som konsekvens.. Endret 3 timer siden av Woff
Woff Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden Woff skrev (11 minutter siden): Det var 'bare' tre små grus-biter men du verden som de strålte Må forøvrig skryte av leverandøren av disse, det var John Brommeland, som jeg fikk link til tidligere! Han har et veldig bra servicenivå og har absolutt peiling på stein! https://www.brommeland.com/produkt/mineraler/systematisk-mineralogi/silikater/orthitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå