JKarlios Skrevet 2. juni Skrevet 2. juni (endret) Hei Har eid en bolig i ca. 8 mnd og oppdaget det jeg tror er klanner (pelsbille/sebraklanner) av noe slag. Ser et par i vinduskarm ca. daglig/annenhver dag, samt sett 4-5 larver bak gulvlist de siste månedene, og noe skall fra disse under kjøleskap og sokkellist kjøkken. Fant faktisk også ETT skall i knekkebrødposen som har ligget åpent i en måneds tid. Har støvsugd det meste på instinkt da jeg oppdaget det (feks støv med skall i), og sikkert fjernet en del bevis, men ikke vet jeg. Kan mistenke at noe kan ha tilholds under gulv og bak lister, eller? Våkner av og til med noe kløe i brystet om nettene, men kan være pga astmaen min. Vet ikke hvor omfattende dette er eller om det bare er noe bagatell, men oppdaget det først for 2.5 mnd siden, men ikke tenkt det var noe Big deal. Og ja, selger har bodd her i ca 5 år og krysset NEI for skadedyr .. Skal jeg reklamere til selger og selgers forsikringsselskap? Eller har jeg lite sjanse på å vinne? Skikkelig lei situasjon... vi er 6 leiligheter i "huset". ikke snakket med naboer. hva gjør jeg når jeg selv skal selge en dag? Vil ikke ende opp med å måtte dekke utbedring og verditap helt selv, men ikke sikkert noe smått som dette skal gi verditap, eller ..? Endret 3. juni av Hårek Gjenopprettet slettet innlegg
HW1 Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni JKarlios skrev (19 timer siden): Hei Har eid en bolig i ca. 8 mnd og oppdaget det jeg tror er klanner (pelsbille/sebraklanner) av noe slag. Ser et par i vinduskarm ca. daglig/annenhver dag, samt sett 4-5 larver bak gulvlist de siste månedene, og noe skall fra disse under kjøleskap og sokkellist kjøkken. Fant faktisk også ETT skall i knekkebrødposen som har ligget åpent i en måneds tid. Har støvsugd det meste på instinkt da jeg oppdaget det (feks støv med skall i), og sikkert fjernet en del bevis, men ikke vet jeg. Kan mistenke at noe kan ha tilholds under gulv og bak lister, eller? Våkner av og til med noe kløe i brystet om nettene, men kan være pga astmaen min. Vet ikke hvor omfattende dette er eller om det bare er noe bagatell, men oppdaget det først for 2.5 mnd siden, men ikke tenkt det var noe Big deal. Og ja, selger har bodd her i ca 5 år og krysset NEI for skadedyr .. Skal jeg reklamere til selger og selgers forsikringsselskap? Eller har jeg lite sjanse på å vinne? Skikkelig lei situasjon... vi er 6 leiligheter i "huset". ikke snakket med naboer. hva gjør jeg når jeg selv skal selge en dag? Vil ikke ende opp med å måtte dekke utbedring og verditap helt selv, men ikke sikkert noe smått som dette skal gi verditap, eller ..? Hvis det tok 5 mnd før du oppdaget dem så er det vel også sannsynlig at selger ikke viste om disse skadedyrene. For at du skal ha noen sak mot selger så må du sannsynliggjøre at skadedyrene var der når du overtok boligen, selger er naturligvis ikke ansvarlig for skadedyr som har kommet etter overtakelsen. 3
JKarlios Skrevet 3. juni Forfatter Skrevet 3. juni (endret) Ferdig innlegg Endret 3. juni av JKarlios
The Avatar Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni Fyrste steg er å kontakte skadedyrfirma for å få identifisert art og kartlagt omfang. Det er godt mogleg at bekjempingstiltaket her er jamnleg reinhald. Pelsbiller trives i støv, samt ulike tekstilar. Hyppig støvsuging og utskifting av støvsugerposen kan være gode tiltak. Du kan sjølvsagt melde dette inn som reklamasjon uansett men du står sterkast om du er godt forberedt. Det vil styrke din sak om du kan stille med fagfolk som kan seie noko om omfanget. Med 2,5 måned sidan du merka så nærmar du deg også den litt lause grensa for kva som er å reklamere innan rimeleg tid, då vil det styrke din sak om du kan vise til at du har gjort tiltak og ikkje berre venta til skadedyrproblematikken blir større og større. Korleis er det på forsikringssida, har du boligkjøparforsikring som du kan bruke? 2
Anbefalte innlegg