Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Debatten om hijab, turban eller nisselue i politiet og i forsvaret er fortsatt et grelt eksempel på hvordan pressgrupper forsøker å rive ned nasjonalstatens autoritet, suverenitet, fellesskap og tilhørighet. Hvis dagens utvikling fortsetter, er vi om noen generasjoner tilbake til stammesamfunnet. Et primitivt samfunn fullt av polariserende konflikter og mistenksomhet. 4
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni James G skrev (12 timer siden): I teorien inkluderer dette objektet både politiske og religiøse symboler... Det er virkelig en uting med et kristent kors i vår nasjons flagg, personlig mener jeg det er noe vi burde rette opp i, fargene er greie nok vi trenger ikke det motbydelige symbolet i vår nasjons flagg, men jeg antar det fort kan være en upopulær mening. 2
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Det er virkelig en uting med et kristent kors i vår nasjons flagg, personlig mener jeg det er noe vi burde rette opp i, fargene er greie nok vi trenger ikke det motbydelige symbolet i vår nasjons flagg, men jeg antar det fort kan være en upopulær mening. Hva hadde vært bedre ? Stars and stripes, EUflagget, halvmåne eller hammer og sigd ? 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni fredrik2 skrev (11 timer siden): Tycker det snakkes en del om omskjärelse av gutter också. Hur nu det blir relevant då det ikke ingår i den norska kulturen. Men vi tillater det, det gjør Norge til en frihavn for kjønnslemlesting av guttebarn i spebarnsalderen, og det burde vi ikke være. 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (1 minutt siden): Hva hadde vært bedre ? Stars and stripes, EUflagget, halvmåne eller hammer og sigd ? Som sagt, fjern korset behold fargene, de distinkte fargene i flagget sier Norge mye mer enn hatsymbolet som vi adopterte fra Midtøsten, angående hammer og sigd, nei takk, men bare Mjølner ? Det høres faktisk ut som et temmelig rått flaggdesign 🔨 Jeg er helt for å omfavne våre egne røtter, og ikke Midtøsten sine røtter. 1 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Drunkenvalley skrev (10 timer siden): Kva med fiktive religiøse symboler? 🤔 Som om det finnes noe annet 😉 2 1
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Som sagt, fjern korset behold fargene, de distinkte fargene i flagget sier Norge mye mer enn hatsymbolet som vi adopterte fra Midtøsten, angående hammer og sigd, nei takk, men bare Mjølner ? Det høres faktisk ut som et temmelig rått flaggdesign 🔨 Jeg er helt for å omfavne våre egne røtter, og ikke Midtøsten sine røtter. Sterke pressgrupper jobber langsiktig med avviklingen av nasjonalstatens suverenitet og uavhengighet. Korset har en tusenårig historie i Norge og jeg ser ingen grunn til å utfordre dette symbolet. Tvert i mot trenger vi dette mer enn noen gang 1 1 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (1 minutt siden): Sterke pressgrupper jobber langsiktig med avviklingen av nasjonalstatens suverenitet og uavhengighet. Gjør de ? Ok, men hva har dette med det kristne korset i det norske flagget å gjøre ? Vokteren skrev (2 minutter siden): Korset har en tusenårig historie i Norge og jeg ser ingen grunn til å utfordre dette symbolet. Mange symboler har en tusenårig og lengre historie i Norge, det er ingen grunn til å bruke akkurat dette symbolet i et norsk flagg, det hører ikke hjemme der, akkurat som en hijab ikke hører hjemme på et barn, eller et kors hører hjemme rundt halsen på en nyhetsformidler, sånne ideologiske symboler fra Midtøsten har ikke noe med Norge eller vår ekte kulturarv å gjøre. Vokteren skrev (6 minutter siden): Tvert i mot trenger vi dette mer enn noen gang Hvorfor trenger vi dette ? Jeg ser ikke dette behovet for å ha dette symbolet til en minoritetsgruppe i et flagg som skal representere Norge og vårt folk. 3
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (Akkurat nå): Nordmenn er ikke en minoritet i Norge helt ennå. Men kristne er i praksis det, det eneste DNK kan lene seg på er at store deler av befolkningen er for giddalaus til å melde seg ut, men mange av de innmeldte, altså mennesker som ble utsatt for presteplask i spebarns alderen tror faktisk ikke. 3
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Hvor mange prosent av nordmenn ønsker å endre flagget og fjerne korset? Ønsker alle nordmenn dette, unntatt de kristne? 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden): Hvor mange prosent av nordmenn ønsker å endre flagget og fjerne korset? Ønsker alle nordmenn dette, unntatt de kristne? Som jeg skrev, det er neppe en populær mening, om du virkelig vil ha svar så får du finne ut av det selv, men @James G har et godt poeng, skal vi fjerne all religiøs symbolikk fra der det ikke hører hjemme så må vi fjerne all religiøs symbolikk fra der det ikke hører hjemme, det kan ikke være sånn at det er bare den du selv ikke liker som skal fjernes. Det kan ikke plutselig være unntak fordi man ideologisk liker jødene mye bedre enn muslimene. 2 1
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Jeg sier ikke at man skal fjerne all religiøs symbolikk. 1
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden): Jeg sier ikke at man skal fjerne all religiøs symbolikk. Ikke jeg heller, og jeg sier ikke at du sier det så jeg skjønner ikke helt hvorfor du må si til meg at du ikke sier det, men dette er i prinsipp hva mye av tråden handler om, religiøse symboler der de ikke hører hjemme. 1 1
Mannen med ljåen Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Det handler om hijab. Mener du at hijab er et religiøst symbol på samme måte som korset, og at hvis man skal ha begrensninger på hijab for barn i skolen, nyhetsopplesere osv. så må man også begrense bruk av kors?
herzeleid Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Jeg heller nok mot å være enig i at vi vanskelig kan forby hijab på barn uten å gå på akkord med våre andre verdier og frihetsidealer. Om vi velger å la et svært høyt antall muslimer innvandre må vi nesten regne med at de tar med seg sine skikker. Jeg tror slik praksis mer effektivt håndteres gjennom kulturell påvirkning. Særlig venstresiden i Norge har gjort mye for å ‘temme’ konservativ kristendom, og vi har hatt betydelige krefter i kulturlivet som har bidratt til det samme. Når dette engasjementet mangler/er mindre i forhold til konservativ Islam, der religiøs praksis plutselig er noe en ser positivt på så lenge det er ‘fremmed’ og sånn sett bidrar til ‘mangfold’, tror jeg vi ser noe av den samme prinsippløsheten som når en vil forby kun en religions symboler. Om kristne begynte å gå med eller presse på sine døtre svært synlige og påtrengende ‘ærbarhetssymboler’ tror jeg det ville møtt betydelig motstand. Hijab mm. vil nok fortsette sin økning i utbredelse frem til de samme som ville reagert mot kristne engasjerer seg, og frem til muslimsk innvandring reduseres. 1 1
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Ikke jeg heller, og jeg sier ikke at du sier det så jeg skjønner ikke helt hvorfor du må si til meg at du ikke sier det, men dette er i prinsipp hva mye av tråden handler om, religiøse symboler der de ikke hører hjemme. Flagget er mye mer enn et religiøst symbol. 3
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Vokteren skrev (23 minutter siden): Flagget er mye mer enn et religiøst symbol. Ja det burde det virkelig være, men det er altså et religiøst symbol på det, og det er problemet sånn jeg ser det. 2
skaftetryne32 Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni Mannen med ljåen skrev (32 minutter siden): Mener du at hijab er et religiøst symbol på samme måte som korset, og at hvis man skal ha begrensninger på hijab for barn i skolen, nyhetsopplesere osv. så må man også begrense bruk av kors? Ja. De er allerede mer eller mindre likestilt i forhold til nyhetsopplesere og politi f.eks, og ja jeg mener at disse yrkene krever en viss nøytralitet, politiske/religiøse symboler hører ikke hjemme hos noen av dem, dette blir allerede gjort. Mannen med ljåen skrev (36 minutter siden): Det handler om hijab. Det kan ikke handle om bare hijab forstår du vel, det blir bare hykleri og forskjellsbehandling. 3 1
Vokteren Skrevet 1. juni Skrevet 1. juni skaftetryne32 skrev (2 minutter siden): Ja det burde det virkelig være, men det er altså et religiøst symbol på det, og det er problemet sånn jeg ser det. Et liggende kors i flagget er bare en liten del av hele symbolet. Flagget symboliserer også nasjonalstatens suverenitet, kultur og tilhørighet. Hvis du mener at disse verdiene er uinteressante har overnasjonaliteten og globalismen passert en ødeleggende grense. Og hva er problemet med et kors hvis det demmer opp for langt mer aggressive og ekspansive kulturer ? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå