MAtroxX Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Har bemerket meg at utvalget av steder der folk kan komme i kontakt med hverandre når dem sliter, være seg angst, depresjon, selvmordstanker og skjennerelt behov for å prate med andre som gjerne er i samme situasjon og/eller kanskje noen som har vært I samme situasjon å kan komme med råd Prøvde ut denne siden som heter sidetmedord, der fant jeg noen jeg startet samtaler med Meget overasket Ble jeg når samtalen med de jeg snakket med ble avbrutt av oversteget max antall meldinger Altså, da sitter en å skriver med mennesker som gjerne er på kanten til å avslutte livet sitt også får en beskjed om at neste melding ikke kan sendes før om 17 timer sto det. Jeg selv har hatt behov for å snakke med noen nå, å som mange andre har en ikke lyst å snakke med noe offentlige etater og heller snakke med anonyme andre privat mennesker føles bedre Slik jeg oppfatter det finnes det ikke andre lignende sider', eller vet noen her om noen ?
Kakkelfant Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Pass på så du ikke havner på en "dumping plass", veldig mange som trenger å "lette sjela" litt ved å dumpe det over på andre. Det beste er selvfølgelig å prosessere i sitt eget hode (f.eks. introspeksjon/meditasjon) eller sammen med en nær betrodd som er til å stole på.
MAtroxX Skrevet 23. mai Forfatter Skrevet 23. mai De aller fleste som oppsøker slike sider har nokk hatt nokk timer med seg selv og sine tanker. Det kan føles godt å få utløp av følelser noen ganger ( dette du kaller dumping🙄) Når man er langt nede kan det også være godt å få høre andre sine problemer. Jeg har ingenting imot å ta i mot litt dumping av andre medmennesker, gjør det dem lettere og føler seg bedre, da får jeg også det litt bedre
Nianen Skrevet 23. mai Skrevet 23. mai Hva med å forsøke chatGPT? Det høres kanskje tullete ut, men jeg vet om flere som bruker det som psykolog/samtalepartner. Den er flink til å svare for seg og gi råd, så lenge man forteller den hva du trenger og er ute etter. Gratis er det og. Mulig det er en begrensing etter ett visst antall ord, men det tror jeg er ganske mange https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/konen-tok-ut-skilsmisse-kai-ble-redningen-en-chatgpt-basert-psykolog/o/5-95-2030386
MAtroxX Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Det blir noe totalt annet enn det å snakke med andre mennesker i samme situasjoner eller å høre ting som Kværner oppi nøtten demmes. Hva mener du en skal skrive til chatgpt da' , om en har gjort ting som er veldig vanskelig å snu, kanskje mistet omsorgsretten til barna, rusen tar over hverdag, mistet lappen (eksempler) siste en ønsker å høre er jo konkrete svar. Chatgpt svarer; dette skulle du ikke gjort Slutt å være en mislykket klovn, du er en belastning for samfunnet 😅
MAtroxX Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Jeg prøvde den chatgpt appen for første gang nå, å må innrømme at den svarte mye bedre enn det jeg trodde den skulle gjøre. Den var tydeligvis god på å veilede i hva å gjøre i en framgangsmåte, men den erstatter ikke ett annet menneske
Nianen Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai Ja, jeg mener på ingen måte at det erstatter det menneskelige. Men det kan være ett godt substitutt hvis man ikke har tilgang på ett menneske å snakke med. Hyggelig å høre at du fikk en positiv erfaring! Jeg tror du vil få flere jo mer du utforsker å tester det ut🙂 du kan spørre den om alt, dele alt, og du kan be den svare på den måten du trenger. F. eks jeg trenger trøst eller råd, eller jeg føler meg nedfor pga. osv
MAtroxX Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Ja, den svarte mye bedre enn jeg trodde Hva er chatgpt egentlig ? Er det noe mennesklig med det? Eller er det ren robot greie
Mizzie Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai MAtroxX skrev (1 time siden): Ja, den svarte mye bedre enn jeg trodde Hva er chatgpt egentlig ? Er det noe mennesklig med det? Eller er det ren robot greie ChatGPT er et kunstig verktøy som bruker ord som allerede er registrert i «minnet». Den bruker ord ved å analysere tekst, og kan ikke analysere eller reflektere som mennesker. Ikke på logiske resonnement eller analyser. I tillegg skriver den svært troverdig selv om kildene eller påstandene er feil. Så mye at enkelte tror på det som blir skrevet.
MAtroxX Skrevet 24. mai Forfatter Skrevet 24. mai Synes teknologien blir litt skummel etterhvert, blir nesten litt vell mye greier etterhvert
Kakkelfant Skrevet 24. mai Skrevet 24. mai 9 hours ago, MAtroxX said: De aller fleste som oppsøker slike sider har nokk hatt nokk timer med seg selv og sine tanker. Det kan føles godt å få utløp av følelser noen ganger ( dette du kaller dumping🙄) Når man er langt nede kan det også være godt å få høre andre sine problemer. Jeg har ingenting imot å ta i mot litt dumping av andre medmennesker, gjør det dem lettere og føler seg bedre, da får jeg også det litt bedre Her må du skille mellom det å ha en konstruktiv og støttende samtale med noen som vet og forstår, og en "dumping session" med noen som er helt oppslukt av sine egne traumer og kanskje også lider av PTSD eller andre alvorlige komplikasjoner. Det er jo en god grunn for at de begrenser tilgangen på å "chatte" på slike steder, og det er nettopp fordi det (kanskje) ikke alltid er det sunneste man kan gjøre over lengere tid. Det var jo selvfølgelig ikke en advarsel mot å snakke med andre mennesker, noe som jo er både sunt og godt. https://www.newportinstitute.com/resources/co-occurring-disorders/trauma-dumping/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå