Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Endre fremtidsfullmakt før den er innlevert

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Forklaringen blir litt lang, for jeg vil være sikker på at jeg har fått med meg alt. Jeg håper noen kyndige orker å lese det. 😃

Kona og de tre søstrene hennes har skrevet fremtidsfullmakt for moren deres, med alle kravene oppfylt når det gjelder vitner, underskrifter osv. De brukte dette skjemaet:

https://www.nordea.no/Images/152-359468/Nordea_Fremtidsfullmakt.pdf

tillegg skal moren hennes til legekontroll for å bekrefte at hun visste hva hun gjorde da hun skrev under, som ikke er et krav, men en fordel. Så langt er alt bra. Men det var en ting jeg kom på da jeg så fullmakten, etter at alt var gjort:

De har frasagt seg retten til forskudd på arv ved å krysse i feltet der det står:

Sitat

Det skal ikke gis forskudd på arv fra meg.

Men moren eier et hus. Hvis hun blir lagt inn på sykehjem og ikke er i stand til å bo der, og dessuten er dement (noe nesten alle som legges inn på sykehjem er), kan selvsagt huset selges så ikke døtrene skal måtte betale på lånet. Vi antar at huset er verd mellom én og to millioner mer enn det er belånt. Det er litt vanskelig å si fordi det er få hus å sammenligne med i området. Denne differansen må da settes inn i fond eller på høyrentekonto fram til hun dør og arven skal fordeles. Og da oppstår problemet. For egenandelen på 85 % ved sykehjemsplass går ikke bare av trygda, men også av renteinntektene etter salget av huset. Hvis vi sier at det er 1,5 millioner på høyrentekonto med 4 % rente, vil det si 60 000 i året, og 51 000 av disse går da til kommunen. Slekten hennes har en historie med ung demens og sen død, så det er absolutt ikke urealistisk at hun vil leve i ti år på sykehjem. Dermed blir det over 500 000 som søstrene taper på denne tiden.

Av den grunn vil de gjerne endre til kryss i dette feltet:

Sitat

Utover det som er nødvendig for å sikre meg god pleie og omsorg, kan mine verdier, herunder fast eiendom, selskapsandeler og andre eiendeler, overføres til mine arvinger som forskudd på arv og skal i tilfelle fordeles til mine arvinger i henhold til arveloven eller testament dersom jeg har opprettet testament. Fullmektigen(e) skal ha rett til innsyn i mitt testament uavhengig av hvor det er oppbevart.

Fullmakten er ennå ikke sendt inn, men det er litt knot å få samlet alle, pluss vitnene, for å skrive fullmakten helt på nytt. Er det mulig å stryke krysset i det første feltet, sette kryss i det andre og så underskrive uten vitner på et tilleggsark som sier at denne endringen er godkjent? Eller må hele greia skrives om igjen?

Endret av Pallantir
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endringer i fullmakten kan for så vidt gjøres uten vitnepåtegning, fordi vitnene bare skal bevitne at det er opprettet en fremtidsfullmakt, de er ikke vitner til innholdet i dokumentet. Men hvis de har sett hele dokumentet vil det kunne reises spørsmål ved når endringen er gjort, om fullmaktsgiver var i stand til å forstå dette, og hvorfor man gjorde en endring i stedet for å utstede et nytt dokument. Dette vil også kunne føre til at statsforvalteren ikke stadfester fremtidsfullmakten. 

• Liker 4
Skrevet

@krikkertSkjønner. Så da er det altså best å skrive ny fullmakt, og så bare få samlet de to samme vitnene, eller to andre, så de og moren skriver under samtidig. Jeg skal gi beskjed til fruen om det. Mange tusen takk!

• Liker 1
Skrevet

Dessverre, men ja. Det er med fremtidsfullmakter som med testamenter - når man trenger dem kan de ikke fikses, så det er lurt å gjøre alt 110 % riktig. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...