Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om jaktrettigheter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dersom jeg har tinglyst skjøte på at jeg eier en stor del av naboeiendommen, og det tar en tid å få juster grensene, er det da mulig å få beregnet jaktkvoter i henhold til nye areal-beregninger (det gjelder bl.a. andel i elg-kvoter). Hvordan går en eventuelt frem for å få fortgang i slike ting?

Endret av lada1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ett grunneierlag i området? Er dette ett enkelt opplegg eller har dere prosentdyr som fordeles over tid?

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, agvg said:

Er det ett grunneierlag i området? Er dette ett enkelt opplegg eller har dere prosentdyr som fordeles over tid?

Ja, det er et grunneierlag som jeg allerede deltar i, men jeg vil utvide andelen i dette 2-3 ganger (dvs jeg har 2-3 ganger større areal enn opprinnelig registrert).

Skrevet
lada1 skrev (3 minutter siden):

Ja, det er et grunneierlag som jeg allerede deltar i, men jeg vil utvide andelen i dette 2-3 ganger (dvs jeg har 2-3 ganger større areal enn opprinnelig registrert).

Det er vel bare og gi beskjed? Du bruk dine løyver som du vil, vet du nøkkelen de bruker for og regne ut løyvene?

• Liker 1
Skrevet

@lada1

Hvis du bruker det som ditt eget og har papirer på eiendommen så er det en fin måte og utfordre de som bestrider ditt eierskap, de må da utfordre deg og dine papirer. Regn med det blir bråk, har du noen i grunneierlaget på din side?

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 5/22/2025 at 5:33 PM, agvg said:

@lada1

Hvis du bruker det som ditt eget og har papirer på eiendommen så er det en fin måte og utfordre de som bestrider ditt eierskap, de må da utfordre deg og dine papirer. Regn med det blir bråk, har du noen i grunneierlaget på din side?

Området er "villmark" og brukes bare når en beregner fordeling av andeler i jaktlag. Grensene er ikke enda juridisk presisert, men jeg vet at jeg (arealmessig) har en stor del av det aktuelle området. Det tar tid å få presisert grensene og få aksept for bruk av det gammeldagse bergepet  "matrikkelskyld" for å presisere. Alle eiendommene i området fikk takstert og utdelt "matrikkelskyld" det samme året tidlig på 1950-tallet. Bruker en litt matematikk på disse dataene samt data fra innmark og utmark til naboeiendommene, så kommer en frem til et estimat på hvor mye utmark som jeg har. Dette bør jordskifteretten også kunne gjøre, men de må kanskje hjelpes angående ligninger med flere ukjente 🙂

Det jeg lurer på er hvordan jeg raskt kan få brukt min rett til høstens jakt - før jordskifteretten får presisert grenser. Jeg har allerede en teig avmerket på kartet fra tidligere - som naboen "tok" i en tidligere jordskifterett. Denne teigen kan dog "gjenerobres" og med fordel utvides på en naturlig måte.
Det tidligere jordskiftretten "vedtok" at denne teigen ikke eksisterte da en grense på den var uklar - nå er det naturlig heller å utvide den 🙂

Endret av lada1
Skrevet

Du kan naturligvis argumentere for de grensene du ønsker å argumentere for. Øvrige grunneiere kan argumentere imot. Får du ikke medhold må du eventuelt be domstolene om en midlertidig avgjørelse i saken. 

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, krikkert said:

Du kan naturligvis argumentere for de grensene du ønsker å argumentere for. Øvrige grunneiere kan argumentere imot. Får du ikke medhold må du eventuelt be domstolene om en midlertidig avgjørelse i saken. 

Er det noen instanser som "semi-offisielt" kan estimere arealer ut fra "matrikkelskyld" i et område? Slike estimater hadde vært kjekt å kunne vise til overfor grunneierne i området.

Jeg spurte kommunen - og der sa "matrikkel-ansvarlig" at hun ikke hadde peiling på "matrikkelskyld" 🙂

Det var en bidragsyter her som hadde en viss "andel skyld" in en eiendom og fikk prosenter fra inntekter fra fiskekort i henhold til dette. Jeg forsto det slik at grenser ikke var definert i denne sammenheng. Jeg bare lurte på om dette kunne ha en relevans for meg for raskere enn ellers å komme på banen.

Skrevet
lada1 skrev (2 timer siden):

Det var en bidragsyter her som hadde en viss "andel skyld" in en eiendom og fikk prosenter fra inntekter fra fiskekort i henhold til dette. Jeg forsto det slik at grenser ikke var definert i denne sammenheng. Jeg bare lurte på om dette kunne ha en relevans for meg for raskere enn ellers å komme på banen.

Vi er fem grunneiere på ett felleseie, skyld er satt i forhold til gårdens størrelse. Har aldri satt meg inn i hvordan denne har blitt satt i og med den aldri har vært oppe til diskusjon.

Men du hevder og eie eiendommen en og alene? Ikke noen del av noe felleseie?

• Liker 1
Skrevet

Jeg antar at du kan be en landmåler om en sakkyndig uttalelse. Men de to offisielle instansene for grenser i Norge er jordskifteretten (gjennom grensegangssak etter jordskifteloven) og kommunen som matrikkelmyndighet (grenseklarlegging etter matrikkelloven § 17), men legg merke til at en grenseklarlegging med omtvistede grenser ikke vil bli offisielt anmerket (matrikkelforskriften § 39 - ved omtvistet/usikker grense skal _påstandene_ bli markert i oppmålingsforretningen, men de skal ikke merkes på noen måte som gir dem inntrykk av å være offisielle grenser). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 hours ago, agvg said:

Vi er fem grunneiere på ett felleseie, skyld er satt i forhold til gårdens størrelse. Har aldri satt meg inn i hvordan denne har blitt satt i og med den aldri har vært oppe til diskusjon.

Men du hevder og eie eiendommen en og alene? Ikke noen del av noe felleseie?

Ja, jeg eier eiendommen alene.

Den aktuelle matrikkelenheten (delen av min eiendom)  ble i sin tid skilt ut av en annen eiendom. Denne delen inngikk først i denne "opprinnelige" eiendommen med noe uklare grenser - med samme driftenhet og med samme eier som den opprinnelige eiendommen (men tiltenkt en sønn i sin tid). Dette tilsvarer at du deler din eiendom i to deler og beholder begge delene - men kanskje tenker å gi den ene delen til et av dine barn.

Denne (utskilte) delen ble arvet av min far og i skjøtet står det en matrikkelskyld (skyld mark) som tilsier at jeg nå eier en stor del av denne opprinnelige eiendommen. Sent på 40-tallet ble alle eiendommene i området takstert og tildelt en matrikelskyld og ut fra dette burde det være et relativt enkelt regnestykke å beregne areal på dette som min far arvet. Regnestyllet tilsier at jeg i hvertfall eier areal tilsvarende et omstridt området som har vært på eiendomskartet (merket som mitt) siden 70-tallet da en begynte å få mer orden på eiendomskart - og som så langt er gitt til naboen av jordskifteretten - som godtar at vann renner i motbakke. Da jeg etter et møte påpekte dette tullet overfor den, så ble jeg bare møtt med "paragrafer" og krav om ca 30.000 kroner for å anke. Landbrukstakst tilsier at det heller ikke er mulig å anke (på grunn av lav verdi - ref småkravprosess).

Ja, jeg har lest min Kafka 🙂

Endret av lada1
Skrevet
On 5/25/2025 at 11:28 AM, krikkert said:

Jeg antar at du kan be en landmåler om en sakkyndig uttalelse. Men de to offisielle instansene for grenser i Norge er jordskifteretten (gjennom grensegangssak etter jordskifteloven) og kommunen som matrikkelmyndighet (grenseklarlegging etter matrikkelloven § 17), men legg merke til at en grenseklarlegging med omtvistede grenser ikke vil bli offisielt anmerket (matrikkelforskriften § 39 - ved omtvistet/usikker grense skal _påstandene_ bli markert i oppmålingsforretningen, men de skal ikke merkes på noen måte som gir dem inntrykk av å være offisielle grenser). 

Noen som har et tips om landmåler som kan gi en sakkyndig uttalelse?

(takk forresten)

Skrevet (endret)
5 hours ago, agvg said:

Funnet noen grensemerker? Hvor godt kart har du?

Du bør fokusere på og finne merker.

Skal på tur i sommer og se etter merker. Kanskje Lars Monsen blir med 🙂

Endret av lada1
Skrevet (endret)
On 5/27/2025 at 12:30 PM, agvg said:

Hvordan er dette skjøtet skrevet jmf grenser? Står det noen definisjon på eiendommen?

Skjøtet refererer til en tidligere del av naboeiendommen - men som eieren beholdte. Dvs eieren der bare delte opp sin eiendom med tanke på senere å overføre den ene delen til en av sine sønner - men planene endret seg og min far arvet denne delen. Grensene er klare nært bebyggelsen/innmarken - og et kart fra etter 1960-tallet avmerker en teig i utmarken tilhørende det som min far arvet. Denne finnes det ikke noe tinglyst beskrivelse av (dvs jeg har ikke funnet det). Imidlertid, matrikkel-skyld for eiendommene i området tilsier at det finnes en slik teig (som egentlig er større enn den på kartet). 

Han som "tok" teigen i Jordskiftretten, argumenterte med manglende tinglysing av min teig og en gammel grense-beskrivelse for nabo-eiendommen - og påstår at "teigen ikke finnes". Imidlertid, han som i sin tid delte sin eiendom i to og beholdt begge delene i sin drifts-enhet, har tydelig vis ikke definert sine deler så presist bortsett fra nært innmarken. Historien er egentlig enda mer komplisert. Det kan bl.a. også se ut som at skjøtet angående det som min far arvet, inkluderer en utvidele av den delen som min far arvet. Da sparte man ekstra formaliteter ved bare å påføre matrikkel-skyld i skjøtet - og som må bety at det inkluderes et stort område i utmarken tilsvarende påført matrikkel-skyld/skyld-mark.

Jeg har sjekken literaturen og det finnes masse dårlig definerte teiger rundt om i norges land - så min problemstilling er slettes ikke unik.

Endret av lada1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...