Gå til innhold

Kvinner - bare spre bena, sier Sanna Sarromaa

Anbefalte innlegg

Skrevet
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Det er det jeg og mener. Jeg har en hylle med diverse "lett å tilberede"-mat (f.eks. instant havregrøt, hvor du bare koker opp vann og blander - klar på 2 minutter, nudler e.l.) + noen frossenpizzaer o.l. i fryseren. Og det hender det er handy, hvis noen f.eks. vil ha meg med på noe den dagen jeg egentlig hadde tenkt å kokkelere litt og de planene blir dyttet på. Det er ikke noe problem å skalere opp instant havregrøt, for å si det sånn - det tar akkurat like lang tid å tilberede til 10 personer som til 1. Meeeen, jeg ser jo så lett for meg at en typisk "husmor" ikke syns det er hverken fint eller bra nok med sånne "ungkarsmåltider". Uavhengig av om det er sunt eller ei. Eller bruker matpakken til poden som et slags "ansikt utad", hvor man føler at man ikke er bra nok hvis andre ser at matpakken er slengt sammen i hui og hast og ikke er forseggjort nok. Dog er jo ikke dette et "tredje skift"-problem, men et slags selvtillitsproblem.

Jepp, dette er jeg ganske enig i. Mye av slike problemer ligger i forutsetninger man selv konstruerer om hvordan hverdagen og dets gjøremål skal gjøres.

Alle bør/må ha en nødløsning til middag å, enten det er fordi tidsbudsjettet ikke strekker til eller for uforutsette hendelser.

Jeg foretrekker å lage hjemmelagde kjøttboller, saus og potetstappe fra bunnen av, men er ikke tiden med meg så er Joikakaker og Mills sin potetmos god den og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
knopflerbruce skrev (1 time siden):

Parallellt med dette sitter jeg og kjekler med en sånn stereotypisk "tredje skift"-person. Jeg skulle egentlig på besøk til vedkommende i helgen, men vi utsatte det - fordi det blir et akkedas av dimensjoner over trivialiteter. Mitt hode fungerer slik: "ett skift i sekken, sammen med toalettmappe, en sykkelslange, liten sykkelpumpe og dekkspaker - good to go i 7 mil og et par dager borte fra heimen. Alt annet ordnes med telefon og bankkort.". Og i retur kommer spaltemeter på spaltemeter om at det er farlig å sykle langs veien, at jeg må huske X, Y og Z i tilfelle katastrofen inntreffer - tenk om det regner, skummelt å sykle med sekk, ta heller tog, må vite akkurat når man kommer frem, stoppe og ringe for å si at man lever og blablablabla.

Det illustrerer bare så skrekkelig godt denne overkompliseringstrenden som går. Så jo, jeg mener MYE av dette er selvpåført av de det gjelder. man stresser og styrer over ting man godt kunne enten tatt på sparket, eller sågar latt være å bekymre seg i utgangspunktet.

Vi greide oss med noen underbukser, sokker og t-skjorter i reserve når vi kjørte rundt store deler av Norge på MC for et par år tilbake en liten guttegjeng. Men en langweekend i Europa med daværende Kone krevde vist to fulle kofferter med ymse. Faktisk endte det med en del kreativ pakking for å få med oss alt hjem da det ble kjøpt noen suvenirer. 

Hun brukte vel bare 1/10 av det som ble pakket.

Endret av Hansien
Skrevet
leticia skrev (49 minutter siden):

@Gouldfan innspill ønskes om hvordan det kan oppleves når man har satt opp far som hovedkontaktperson...

Du har lov til å bruke egne ord. Og realiteten er at enkelte kan finne det utfordrende og plagsomt, men det er ikke det samme som at andre hadde tatt den løsningen på strak arm.

leticia skrev (50 minutter siden):

Hvor mange tusen år må vi vente?

Det er et forholdsvis nytt problem som vi driver og finner ut av. Jeg gir honnør til de men som har greid å trosse de kulturelle (utdaterte) normer og fått det til jeg, også applauderer jeg de som forsøker. Resten dør sakte, men sikkert ut.

Skrevet
Hansien skrev (13 minutter siden):

Tar han feil?

Altså, ikke utelukkende. Men mye av både det han og du sier bærer tydelig preg av mangel på realkompetanse på området, så jeg mistenker bare at dere ikke har barn. Men det kan være skivebom fra min side det, selv om jeg tviler på det.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Griever skrev (9 minutter siden):

Altså, ikke utelukkende. Men mye av både det han og du sier bærer tydelig preg av mangel på realkompetanse på området, så jeg mistenker bare at dere ikke har barn. Men det kan være skivebom fra min side det, selv om jeg tviler på det.

Jeg har allerede poengtert at det argumentet er utdatert den tid det finnes informasjon om dette der ute.

Argumentet ditt blir det samme som kokken skal stå på kjøkkenet og svare at dette kan jeg ikke fordi jeg ikke er utdannet og praktiserer kokkefaget der jeg klagde på overstekt biff.

Endret av Hansien
Fjernet unødvendig argument
Skrevet (endret)
leticia skrev (1 time siden):

@Gouldfan innspill ønskes om hvordan det kan oppleves når man har satt opp far som hovedkontaktperson...

Null problem.

Nå har min kone vært sykmeldt lenge etter operasjon, så jeg har alltid ansvar for skole og foreldremøter osv.

Jeg er som regel kontakt person også om barnet er sykt osv, fordi kona jobber mye.

Når hun har ledig eller mulighet så henter hun..

Jeg ser ikke noe problem med å dele på slikt ansvar....

Men det er oss, før så ringte de alltid kona, selvom hun var opptatt.

Men vi har vel blitt kjent og de vet hvem som er ledig.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Hansien skrev (19 minutter siden):

Jeg har allerede poengtert at det argumentet er utdatert den tid det både finnes informasjon om dette der ute.

Argumentet ditt blir det samme som kokken skal stå på kjøkkenet og svare at dette kan jeg ikke fordi jeg ikke er utdannet og praktiserer kokkefaget der jeg klagde på overstekt biff.

Det blir nærmere det samme dersom du sier at en korrekt stekt biff er overstekt, og at du da overprøver en utdannet og praktiserende kokk, da dette er noe du faktisk har lest om.

Det er ganske veletablert kunnskap at teoretisk kompetanse ofte kommer til kort mot erfaring og praktisk kompetanse, så at det automatisk er et utdatert argument må du nok lengre ut på landet med.

Skal du dessuten prøve å få meg til å tro at du har brukt mye tid på å konsumere denne informasjonen og lese deg opp på foreldrerollen selv om du ikke har barn? Gitt at du ikke har det, altså?

Hva var motivasjonen for det, i så fall?

Endret av Griever
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hansien skrev (15 minutter siden):

Å fortsette samtalen med dere (barnløse)?  "gutta boys" blir som å ha en usynlig sykdom hvor man ikke blir trodd fordi man ikke fysisk mangler et bein...

Det tredje skiftet er reelt og krevende, og man burde heller fokusere på hva man kan gjøre for å få ned sykefraværet fremfor fokuset på at man sprer beina litt for lite (fordi man er for sliten etter skift 1 , 2 og 3... 

Flere burde ta litt mer ansvar heller (og ja, for de som ikke har barn, så kan de gjerne få dette først før de forteller hvor enkelt alt er).

Hansien skrev (24 minutter siden):

Du har lov til å bruke egne ord. Og realiteten er at enkelte kan finne det utfordrende og plagsomt, men det er ikke det samme som at andre hadde tatt den løsningen på strak arm.

Det gjør jeg. Men det er greit å få frem erfaringer fra menn hvilke holdninger  de selv har blitt møtt med...

Hansien skrev (27 minutter siden):

Det er et forholdsvis nytt problem som vi driver og finner ut av. Jeg gir honnør til de men som har greid å trosse de kulturelle (utdaterte) normer og fått det til jeg, også applauderer jeg de som forsøker. Resten dør sakte, men sikkert ut.

Flott 👍

• Liker 2
Skrevet
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Null problem.

Nå har min kone vært sykmeldt lenge etter operasjon, så jeg har alltid ansvar for skole og foreldremøter osv.

Jeg er som regel kontakt person også om barnet er sykt osv, fordi kona jobber mye.

Når hun har ledig eller mulighet så henter hun..

Jeg ser ikke noe problem med å dele på slikt ansvar....

Men det er oss, før så ringte de alltid kona, selvom hun var opptatt.

Men vi har vel blitt kjent og de vet hvem som er ledig.

Takk 🙂

Håper din kone snart kommer seg igjen 🩷

Det var det punktet om at de alltid ringte henne, selv om det var du som hadde hovedansvar jeg tenkte på.

Jeg har også hatt en lærer til min sønn som var veldig tydelig på at hun likte best å kommunisere med mor...

Bra at de endret holdning til deg / dere etterhvert da 😃

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
leticia skrev (1 minutt siden):

Takk 🙂

Håper din kone snart kommer seg igjen 🩷

Det var det punktet om at de alltid ringte henne, selv om det var du som hadde hovedansvar jeg tenkte på.

Jeg har også hatt en lærer til min sønn som var veldig tydelig på at hun likte best å kommunisere med mor...

Bra at de endret holdning til deg / dere etterhvert da 😃

Så trist at dere ble møtt sånn. Jeg tror jeg hadde tatt en meget berettiget alvorsprat med læreren det gjaldt, eventuelt tatt det videre om læreren ikke hører. Slikt er uakseptabelt. Hilsen mangeårig lærer på barne og ungdomsskole. :)

• Liker 2
Skrevet
Griever skrev (5 minutter siden):

Så trist at dere ble møtt sånn. Jeg tror jeg hadde tatt en meget berettiget alvorsprat med læreren det gjaldt, eventuelt tatt det videre om læreren ikke hører. Slikt er uakseptabelt. Hilsen mangeårig lærer på barne og ungdomsskole. :)

Det er litt seint nå da - mine er voksne - men ellers enig med deg 🙂

• Liker 1
Skrevet
leticia skrev (4 minutter siden):

Det er litt seint nå da - mine er voksne - men ellers enig med deg 🙂

Hahaha, nei da hadde jeg nok kanskje droppa å gjort noe med det 😃

• Liker 1
Skrevet
Griever skrev (45 minutter siden):

Det blir nærmere det samme dersom du sier at en korrekt stekt biff er overstekt, og at du da overprøver en utdannet og praktiserende kokk, da dette er noe du faktisk har lest om.

Det er ganske veletablert kunnskap at teoretisk kompetanse ofte kommer til kort mot erfaring og praktisk kompetanse, så at det automatisk er et utdatert argument må du nok lengre ut på landet med.

Det er blitt en klassiker at folk med barn har lett for å ymte frempå at de uten barn ikke har kunnskap til å uttale seg. Dette argumentet er oppbrukt og vitner enten om

A - Tomme for argumenter og tanker i mot, men anerkjenner ikke dette fordi folk ofte skal vinne diskusjonen.

B - Foreldre som ikke tør å anerkjenne at poengene som kommer tråkker dem på tærne, og kanskje de selv er en del av problemet som diskuteres.

C - En lett og barnslig vei ut av diskusjonen der man umyndigjør meningsmotstandere sin.

Kokkesammneligningen min er høyst reell. Jeg trenger ikke dyptgående kunnskap om sammensetningen av sausen, kalorier i måltidet og mengden grønnsak som skal være på tallerken for en ypperlig opplevelse av måltidet for å vite at biffen er feil stekt. 

Griever skrev (54 minutter siden):

Skal du dessuten prøve å få meg til å tro at du har brukt mye tid på å konsumere denne informasjonen og lese deg opp på foreldrerollen selv om du ikke har barn? Gitt at du ikke har det, altså?

Hva var motivasjonen for det, i så fall?

Interessen for samfunnets utvikling og kanskje en større interesse for å være forberedt på foreldrerollen enn det tydligvis mange folk er. Dessuten lærer man mye bare med å omgå andre foreldre å, deres barn og kan fint legge tanker og forståelse rundt rollene ved å prate om dette med venner og familie med unger. Selv sine egne foreldre kan man lære mye av, og finne ut av hvor store forskjellene er bare de siste 20-30 årene.

Skrevet
leticia skrev (51 minutter siden):

Å fortsette samtalen med dere (barnløse)?  "gutta boys" blir som å ha en usynlig sykdom hvor man ikke blir trodd fordi man ikke fysisk mangler et bein...

Det tredje skiftet er reelt og krevende, og man burde heller fokusere på hva man kan gjøre for å få ned sykefraværet fremfor fokuset på at man sprer beina litt for lite (fordi man er for sliten etter skift 1 , 2 og 3... 

Flere burde ta litt mer ansvar heller (og ja, for de som ikke har barn, så kan de gjerne få dette først før de forteller hvor enkelt alt er).

Vi barnløse guttaboys har pratet om utfordringer og til og med litt løsninger på tidsbudsjettet oss i mellom og annet. Ingen av oss har sagt at løsningen er å spre beina til tross for at tråden opprinnelig handlet om en person sitt meningsinnlegg i en avis. 

Vi sier heller ikke at det er enkelt, derimot er vi uenige i hvor vanskelig det fremstilles av flere og skaper noen tanker om hvorfor enkelte, gjerne den kvinnelige part, synes oppgaven er overveldende.

Det er forskjell på å blindt tro på folk, og å tro på folk men fortsatt være kritisk og utfordre påstandene som kommer.

Skrevet (endret)
Hansien skrev (48 minutter siden):

Det er blitt en klassiker at folk med barn har lett for å ymte frempå at de uten barn ikke har kunnskap til å uttale seg. Dette argumentet er oppbrukt og vitner enten om

A - Tomme for argumenter og tanker i mot, men anerkjenner ikke dette fordi folk ofte skal vinne diskusjonen.

B - Foreldre som ikke tør å anerkjenne at poengene som kommer tråkker dem på tærne, og kanskje de selv er en del av problemet som diskuteres.

C - En lett og barnslig vei ut av diskusjonen der man umyndigjør meningsmotstandere sin.

Kokkesammneligningen min er høyst reell. Jeg trenger ikke dyptgående kunnskap om sammensetningen av sausen, kalorier i måltidet og mengden grønnsak som skal være på tallerken for en ypperlig opplevelse av måltidet for å vite at biffen er feil stekt. 

Interessen for samfunnets utvikling og kanskje en større interesse for å være forberedt på foreldrerollen enn det tydligvis mange folk er. Dessuten lærer man mye bare med å omgå andre foreldre å, deres barn og kan fint legge tanker og forståelse rundt rollene ved å prate om dette med venner og familie med unger. Selv sine egne foreldre kan man lære mye av, og finne ut av hvor store forskjellene er bare de siste 20-30 årene.

Ja, det er rart det der, hvordan folk med kunnskap av og til ymter frempå at de som ikke har kunnskapen, ikke har det =P Jeg ymtet forresten ingenting, tror jeg. Jeg sa vel ganske rett ut at det var tydelig dere manglet realkompetanse her.

Argumentet er heller ikke oppbrukt, bare fordi du ikke liker at enkelte vet mer om noe enn det du gjør.

"Du vet ikke hva du snakker om" blir aldri oppbrukt, gitt at det er sant. Det er på tide at folk slutter med tullet om at alle med google og en mening og et kommentarfelt automatisk har tilsvarende kompetanse som noen som faktisk lever hva det snakkes om.

Men vet du, dette er noe som kommer til å løse seg helt av seg selv, når du selv får barn. Du kommer til å forstå at du ikke visste hva du snakket om, og du kommer til å forstå hvor overbærende man til slutt gjerne blir, den tusende gangen man forsøker å forklare noe til en besserwisser som er veldig bastant, fordi han/hun tross alt er samfunnsinteressert, har sett barn og har foreldre selv.

Betyr det at foreldre alltid har rett, og barneløse aldri har det? Åpenbart ikke. Men, det er ganske tydelig at dere ikke har barn selv, og det er alt jeg har sagt. Sånn er det bare. 

Jeg sier selvsagt heller ikke at dere ikke kan ha meninger, men litt ydmykhet mtp at meningene er gjort opp med fravær av erfaring, er jo ikke å forakte.

At du mener det elendige kokkeargumentet ditt er HØYST reelt er et flott eksempel på virkelighetsfraværelsen din til foreldrerollen.

For du trenger ikke all den kunnskapen for å si at en biff er feil stekt (noe selv et barn kan avgjøre, som sier litt om hvor lett du tar på foreldrerollen), men du trenger betydelig mer enn "denne biffen er overstekt" for å kunne forklare kokken hvordan han skal drive kjøkkenet sitt bedre. 

Fortsatt er kokkesammenligningen helt elendig, men med den endringen er den nærmere noe som funker.

Jeg kjenner meg egentlig ferdig her nå. Det er absolutt ingen utvikling, og det burde ikke ta så lang tid å erkjenne at man kanskje mangler deler av bildet, når man aldri har prøvd hva som diskuteres.

Endret av Griever
Fjernet spørsmål, for jeg ønsker å avslutte min deltagelse.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Griever skrev (15 minutter siden):

Ja, det er rart det der, hvordan folk med kunnskap av og til ymter frempå at de som ikke har kunnskapen, ikke har det =P Jeg ymtet forresten ingenting, tror jeg. Jeg sa vel ganske rett ut at det var tydelig dere manglet realkompetanse her.

Argumentet er heller ikke oppbrukt, bare fordi du ikke liker at enkelte vet mer om noe enn det du gjør.

"Du vet ikke hva du snakker om" blir aldri oppbrukt, gitt at det er sant. Det er på tide at folk slutter med tullet om at alle med google og en mening og et kommentarfelt automatisk har tilsvarende kompetanse som noen som faktisk lever hva det snakkes om

Ymter frempå var mer en generell påstand enn noe siktet til deg direkte.

For ser man diskusjonen når det fortsatt gikk på temaet rundt det tredje skiftet kom det stadige annerkjennelse om at poengene vi uten barn kommer med eksisterer. I ene øyeblikket har vi vistnok poeng og i neste er vi kunnskapsløse fordi vi ikke sitter med egne unger? Det blir for dumt når det ikke forklares hva vi tar feil, eller at vi fortsatt er uenige i ting som diskuteres.

Argumentet er oppbrukt. Mener du at noe er feil er det langt bedre å forklare hva og hvorfor, samt være forberedt på at disse påstandene utfordres om folk er uenige i dette. Da er det enklere å enten forstå seg på hverandre, komme til en enighet eller annerkjenne ulikhetene.

Griever skrev (31 minutter siden):

Jeg sier selvsagt heller ikke at dere ikke kan ha meninger, men litt ydmykhet mtp at meningene er gjort opp med fravær av erfaring, er jo ikke å forakte.

Det er vanskelig å være ydmyk for noen som mener våres meninger og tanker er feil uten å ville forklare hvorfor. Spesielt når de blir etterfulgt av litt subtil skittkasting ved å gruppere oss inn enten som kunnskapsløse fordi vi ikke har barn, barnløse guttaboys eller hva annet som har blitt skrevet om vi som er uenige/har annet syn på det som ble snakket om.

Griever skrev (33 minutter siden):

At du mener det elendige kokkeargumentet ditt er HØYST reelt er et flott eksempel på virkelighetsfraværelsen din til foreldrerollen.

Kokkeargumentet var bare et enkelt poeng om at man fint kan ha kunnskap og meninger om temaet man ikke aktivt jobber med. Intet mer. Tok bare det første yrket som slo meg hvor man gjerne sier ifra uten å nødvendigvis være utdannet/jobbe innen det selv. Hele poenget er at det går ann å skaffe seg kunnskap uten å måtte ha en egen unge. Mulighetene er mange og informasjonen florerer både på nett på diverse foraer til de mer nære relasjonene en har.

Det å låse seg fast bak erfaring og ikke ville annerkjenne annet syn er farlig. Det å være uenig er ikke farlig.

Griever skrev (38 minutter siden):

Du virker ganske irritert. Jeg fanger opp på en del passiv aggressivitet i det du skriver.

Dette må du nesten stå for selv. Jeg var hverken irritert eller aggressiv når jeg skrev, eller skriver dette innlegget. Det å lese følelser på et tekstbasert forum er ofte en fallgruve mange går i.

Griever skrev (40 minutter siden):

Hvorfor er det så vanskelig for deg å godta at du sannsynligvis har mindre greie på noe du aldri har prøvd, enn noen som har gjort det hver eneste dag i årevis?

Jeg har ikke påstått at jeg kan dette bedre enn folk med barn.. Jeg har bare påstått at det fint går ann å innhente seg en masse kunnskap om temaet uten å ha egen unge.

Men ja, det finnes krem-eksempler der ute på at man kan fint være mer kunnskapsrik rundt barn enn en forelder.

• Liker 1
Skrevet

Gjør et siste forsøk slik at alle her kan forstå det tredje skiftet litt bedre...

Se for deg at du er i arbeid og dere jobber i team på 2 stykker. Kollegaen din kommer alltid for seint på jobb / vaktskifte, så hen får ikke med seg hva som har skjedd. Du må dermed forklare han det hver eneste gang. Hen er også veldig treig i jobben sin, slik at du må overta en del av han sin jobb. Han må forklares hver minste lille ting hen skal gjøre. Hen får likevel like mye utbetalt som deg, selv om fordelingen i arbeidsmengde kanskje er 70 / 130. Hen går også tidlig fra jobb  slik at du blir sittende igjen med papirarbeidet / nedlukking av arbeidsstedet. Du må ta deg av all planlegging fordi kollegaen din ikke er i stand til / eller ikke gidder...

Til slutt så greier du ikke mer av den ekstra arbeidsbelastningen blir sykemeldt og til slutt ufør...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, leticia said:

Gjør et siste forsøk slik at alle her kan forstå det tredje skiftet litt bedre...

Se for deg at du er i arbeid og dere jobber i team på 2 stykker. Kollegaen din kommer alltid for seint på jobb / vaktskifte, så hen får ikke med seg hva som har skjedd. Du må dermed forklare han det hver eneste gang. Hen er også veldig treig i jobben sin, slik at du må overta en del av han sin jobb. Han må forklares hver minste lille ting hen skal gjøre. Hen får likevel like mye utbetalt som deg, selv om fordelingen i arbeidsmengde kanskje er 70 / 130. Hen går også tidlig fra jobb  slik at du blir sittende igjen med papirarbeidet / nedlukking av arbeidsstedet. Du må ta deg av all planlegging fordi kollegaen din ikke er i stand til / eller ikke gidder...

Til slutt så greier du ikke mer av den ekstra arbeidsbelastningen blir sykemeldt og til slutt ufør...

Är det så där du ser 3 skiftet för alla förhold? Alltså att kvinnen alltid gör allt i det jobbiga i 3 skiftet? Eller vad är det egentligen du menar med ditt eksempel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...