Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy fra aircondition (T-Roc 2020)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk.

Jeg har noen ganger nå merket en litt uvanlig lyd fra min kones T-Roc akkurat idet jeg starter aircondition. Det er som en litt hylelyd som kommer et par sekunder noen sekunder etter den blir påskrudd. Det forsvinner så helt og aircondition blåser fint og kaldt uten problem.

Det forsvinner samtidig så fort så det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hvordan det høres ut, men jeg tenker nå på å forhøre meg om dette er noe "normalt", typ trykksetting av system f.eks el.l eller om det er noe vi burde sjekke ut. Jeg har jo hørt om slitasje på clutch på ac kompressor og andre morsomheter.

Bilen er 5 år og har gått ca 100.000.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, totto1989 said:

Hei godtfolk.

Jeg har noen ganger nå merket en litt uvanlig lyd fra min kones T-Roc akkurat idet jeg starter aircondition. Det er som en litt hylelyd som kommer et par sekunder noen sekunder etter den blir påskrudd. Det forsvinner så helt og aircondition blåser fint og kaldt uten problem.

Det forsvinner samtidig så fort så det er litt vanskelig å sette fingeren på akkurat hvordan det høres ut, men jeg tenker nå på å forhøre meg om dette er noe "normalt", typ trykksetting av system f.eks el.l eller om det er noe vi burde sjekke ut. Jeg har jo hørt om slitasje på clutch på ac kompressor og andre morsomheter.

Bilen er 5 år og har gått ca 100.000.

Etter å ha testet litt i dag syns jeg virkelig det høres ut som noe gass som settes under trykk el.l. Jeg er dog ikke helt sikker. Minner litt om lydene kjøleskapet lager av og til 😅

Skrevet (endret)

Jeg tror du må forsøke å lokalisere hvor lyden kommer fra. Dashbordet/under panseret?

Forresten 🤦‍♂️

Endret av mobile999
  • 3 uker senere...
Skrevet
On 5/10/2025 at 5:45 PM, mobile999 said:

Jeg tror du må forsøke å lokalisere hvor lyden kommer fra. Dashbordet/under panseret?

Forresten 🤦‍♂️

Glemte den her litt. Det høres ut som fra motorrommet/bak dashbordet. Har nå i ettertid hørt at det helt tydelig er veldig likt lyden av en gasslange som trykksettes/fylles med luft. 

Skrevet
Just now, mobile999 said:

Hvor lenge er det siden det ble fyllt ac-gass?

Det er uvisst. Vi har hatt bilen i ca 1.5 år. 

Skrevet
13 minutes ago, mobile999 said:

Da er det ganske sikkert ikke etterfylt noen gang.

Er dette noe som burde tas som en full AC-service, eller er det bare å bestille etterfylling? (har ikke peiling på det selv). Vet ikke om sånt står i sericehefte, men dette er jo digitalt, så det har man dårlig med tilgang på :D 

Bilen skal etter planen ikke på service før i januar/februar, så om dette behøves så må det vel tas utenom. 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva en full AC-service er for noe. Jeg ville bare gjort det på mitt lokale uavhengige verksted som en tømming/trykktest/fylling.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Skrevet
totto1989 skrev (På 27.5.2025 den 13.50):

Er dette noe som burde tas som en full AC-service, eller er det bare å bestille etterfylling? (har ikke peiling på det selv). Vet ikke om sånt står i sericehefte, men dette er jo digitalt, så det har man dårlig med tilgang på :D 

Bilen skal etter planen ikke på service før i januar/februar, så om dette behøves så må det vel tas utenom. 

Bestill bare ac-service. Be de om å trykkteste anlegget også. Det kan være en mulighet at du har lekkasje i en pakning eller andre steder. Det kommer gjerne ekstra lyd fra både kompressor og innvendig i bilen ved mindre gass. Det fører til økt slitasje. Jeg snakker med en kjøletekniker et par ganger i måneden og har selv erfaring fra egne biler.

• Liker 1
Skrevet

Det er trolig ikke nødvendig å gjøre noe med bilen dersom kjølingen er som den skal. Jeg har hørt fra mange at "AC anlegg lekker 10 % gass per år". Så når bilen var 7-8 år så sendte jeg den på AC service med tømming av gass og olje og deretter fylling. De tappet av 475 gram gass, på skiltet stod det at det var fylt 450 gram på fabrikken. Det var ganske bortkastet et par tusen kroner der. Men det blir jo ditt valg. AC systemer har noen sikkerhetsmekanismer så de vil ikke koble inn hvis trykket er for lavt for eksempel, eller hvis temperaturen er for lav. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...