Fromthemountain Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai Har fått tilsendt kjøpekontrakt av Møller ifm planlagt bruktbilkjøp. Den inneholder 3 punkter angående digitale ytelser som jeg reagerte litt på: Det er jo åpenbart masse digitale ytelser i (el)lbiler, synes det var rart at ikke de skulle følge med. Jeg spurte selgeren, og som han beskriver det står det egentlig at alt ansvar for bilens digitale ytelser ligger hos produsenten (Volkswagen i dette tilfellet) og ikke Møller. Det ble vist påbudt å inkludere dette i kontrakter i fjor. Se lenke her: https://www.nbf.no/artikler/2023/juridisktariff/ny-forbrukerkjopslov/ Betyr dette at jeg egentlig ikke kan henvende meg til Møller når det er problemer med appen for eksempel? Hvis det er noe lureri, kan/bør man rett og slett krysse av for "Nei"? "Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket." Norsk importør av Volkswagen er vel bl.a. Møller? På forhånd takk!
Darkbill Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai (endret) Dette er et ganske standardpunkt hos bilforhandlere, meg selv inkludert. Det har å gjøre med at mange biler har visste tjenester i en tidsbegrenset periode, for eksempel abbonement på internett, kartoppdatering, tilgang fra app og lignende, som man ikke ønsker å yte reklamasjonsrett på i 5 år. Tenk også på eldre biler med eldre dataoppkobling som forsvinner. Eller at fabrikanten kanskje i fremtiden slutter å oppdatere app eller gi støtte for digitale tjenester. Da vil man gjerne som forhandler ikke sitte med reklamasjon på dette, siden forhandler ikke kan forutse fremtiden for slike digitale tjenester. Så dette punktet er nok hovedsakelig for at du er inneforstått med at for eksempel 'live trafikkdata' kanskje er aktivert ved prøvekjøring, men at abbonement utgår om 6 måneder, og at du selv må fornye/betale for dette, slik at du ikke kan kreve dette fra forhandler. Endret 4. mai av Darkbill
Fromthemountain Skrevet 4. mai Forfatter Skrevet 4. mai Darkbill skrev (5 timer siden): Dette er et ganske standardpunkt hos bilforhandlere, meg selv inkludert. Det har å gjøre med at mange biler har visste tjenester i en tidsbegrenset periode, for eksempel abbonement på internett, kartoppdatering, tilgang fra app og lignende, som man ikke ønsker å yte reklamasjonsrett på i 5 år. Tenk også på eldre biler med eldre dataoppkobling som forsvinner. Eller at fabrikanten kanskje i fremtiden slutter å oppdatere app eller gi støtte for digitale tjenester. Da vil man gjerne som forhandler ikke sitte med reklamasjon på dette, siden forhandler ikke kan forutse fremtiden for slike digitale tjenester. Så dette punktet er nok hovedsakelig for at du er inneforstått med at for eksempel 'live trafikkdata' kanskje er aktivert ved prøvekjøring, men at abbonement utgår om 6 måneder, og at du selv må fornye/betale for dette, slik at du ikke kan kreve dette fra forhandler. Takk for svaret ditt, det forklarer det litt mer. Jeg lurer på 2 ting: - Kan man f.eks. ikke akseptere dette ved å signere med "Nei"? Hva skjer da? - "Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket." Her antar jeg at man kan besøke Møller når det oppstår problemer med bl.a. infotainment i bilen? Siden det er de som er norsk importør.
Darkbill Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Fromthemountain skrev (6 timer siden): Takk for svaret ditt, det forklarer det litt mer. Jeg lurer på 2 ting: - Kan man f.eks. ikke akseptere dette ved å signere med "Nei"? Hva skjer da? - "Eventuelle reklamasjoner til slike ytelser må rettes mot original produsenten og/eller norsk importør/forhandler av det aktuelle bilmerket." Her antar jeg at man kan besøke Møller når det oppstår problemer med bl.a. infotainment i bilen? Siden det er de som er norsk importør. Hva som skjer om du krysser nei vet jeg ikke, det må du nok spørre selger om. Antakeligvis risikerer du bilen selges til noen andre. Ja, da er det også Møller, men da importør og ikke selve bruktbilavdelingen. Igjen er det ikke noe lureri, og disse punkter er standard hos de fleste bilforhandlere ettersom de ikke kan forutse (og dermed stå for reklamasjon) hva fabrikanten velger å gjøre med digitale ytelser.
AndersT2 Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Møller sitter ikke med noe rundt mottaker systemet hos VW, slik at de ikke får gjort noe hvis det er problemer med appen. Infotainment systemet er ikke avhengig av eksterne tjenester, det fungerer uten app. Krysser du av for nei, så kan nok kjøpet heves fra Møller sin side, fordi du ikke godtar kontrakten. Det de setter opp er for at du skal være oppmerksom på dette, og ikke bare ha det gjemt i liten skrift i en kontrakt. Min bror har ID4, og han nevnte forrige uke at han ennå ikke hadde betalt noe for å bruke appen. Jeg hadde VW golf for noen år siden, og måtte ut med noe under 1000,- i året for appen. I følge sidene dems så er mye av standard tilgangene helt gratis, mens Plus delen koster. Så er det bare å avgjøre om man trenger Plus eller ikke: https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/we-connect-id/alle-tjenester.html
Capitan Fracassa Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Ingen selger har lov til å avtale seg bort fra Forbrukerkjøpsloven, så du kan trygt svare ja, og allikevel ha alle rettigheter Forbrukerkjøpsloven gir deg, inkludert å reklamere til dem for digitale ytelse du har grunn til å forvente at virker, hvis disse slutter å virke.
Capitan Fracassa Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai (endret) Darkbill skrev (På 5.5.2025 den 4.31): Igjen er det ikke noe lureri, og disse punkter er standard hos de fleste bilforhandlere ettersom de ikke kan forutse (og dermed stå for reklamasjon) hva fabrikanten velger å gjøre med digitale ytelser. Men hvis bortfall av disse digitale ytelsene er en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven, så har ikke bilforhandlere lov til å avtale seg bort fra det. Så disse punktene er lureri hvis de er forsøk på dette, slik du egentlig skriver. Endret 10. mai av Capitan Fracassa
Darkbill Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Capitan Fracassa skrev (9 timer siden): Men hvis bortfall av disse digitale ytelsene er en mangel i henhold til Forbrukerkjøpsloven, så har ikke bilforhandlere lov til å avtale seg bort fra det. Så disse punktene er lureri hvis de er forsøk på dette, slik du egentlig skriver. Nei, disse punktene er nemlig spesifikt nemt i forbrukerkjøpsloven, der det også eksplisitt står nevnt at disse kan avtales bort dersom forbrukeren 'særskilt og eksplisitt' avtaler dette. Ordrett fra forbrukerkjøpsloven.
trn100 Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Det er jo ikke alt bilselgeren har kontroll med heller og som de må ta forbehold om? Flere hundre tusen bilister mister nødsystem når 2G-nettet forsvinner neste år - Tek.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå