Politikkpatrioten385 Skrevet 30. april Skrevet 30. april Igjen og igjen har det blitt nevnt på stortinget og på politiske landsmøter at her i Norge er vi imot slavearbeid og barnearbeid. Men stemmer egentlig dette? Sjekk klærne du har på deg nå. Mest sannsynlig er de lagd i Bangladesh, India, Pakistan, Kina eller Vietnam. Her skjer det ting vi i Norge kanskje ikke er så klare over. Selv om barnearbeid er ulovlig i Norge og vi har en minstelønn, kjøper vi fortsatt de aller fleste varene våre fra utlandet, og da går man selvfølgelig der det er billigst. Nemlig i sør-øst asia, der man jobber for et halvt øre dagen eller jobber som 8 år gammel. Jeg mener vi burde stoppe å bruke statens penger på å indirekte styrke og støtte barnearbeid i andre deler av verden, samtidig som vi holder prisene på ting og tang stabil. Ikke vet jeg hvordan vi skal få til det, og jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på politikerne til å få det til heller. Men vi får da se om de gjør noe med det før eller siden. 2 1
geir__hk Skrevet 30. april Skrevet 30. april Det er sånn det er blitt i vårt moderne samfunn. Man klarer på enelleranna måte å overbevise seg selv om at en selv er en viktig brikke i samfunnet - samtidig som en smykker seg med klær fra tvilsomme fabrikker og stolt tar snapps med nybil-gliset i bakgrunnen, naturligvis produsert i et land som åpenlyst har snakket om invasjonsplaner med dertil krig innen 2027. 2
Mr.M Skrevet 2. mai Skrevet 2. mai det er ikke noe galt med barnearbeid, så sant det ikke er regelrett helseskadelige jobber de gjør. synes det er mye historieløshet om barnarbeid-tema. Ikke glem at "hele Europa" i sin tid ble bygd med stort innslag av barn i arbeid. Det har rett og slett med økonomi/fattigdom og hvilket "utviklingsnivå" et land har nådd. Det er fortsatt slik rundt omkring i verden, at barnerike familier rett og slett ikke har råd til at alle ungene går fulltid på skole hver dag. Noen av de må jobbe for å bidra til å brødfø familien, enten det er i fiske, jordbruk, eller industri og handel. Det var en tv-dokumenter for noen år siden, som satt søkelys på noen av disse velmenende organisasjonene "som bekjemper barnearbeid" og den viste at de ødela utrolig mye for både barn/familier når de liksom skal "avsløre tilstandene". De "oppnådde" at barn ble sendt på dør og forlate arbeidsstedet, men de hadde ikke noe hjelp eller alternativ å tilby familiene, ergo ble familier økonomisk dårligere stilt enn før. Slike NGO'er burde tenke seg litt mer om hva de driver med. For all del, fins sikkert mye bra de gjør innimellom, men en kan ikke automatisk ta "vår tankegang" å tre alt nedover hode på folk i andre verdensdeler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå